پایگاه خبری - تحلیلی
 
آخرین مطالب
 
پیوندهای روزانه
یادداشتی‌که‌همیشه همراه شهید همت بود

 به نقل از فارس، یکی از معضلات عمده شهید همت در جایگاه فرمانده جدید تیپ ۲۷ محمدرسول‌الله(ص) طی عملیات رمضان، جوسازی‌های جدید جریان مرموز مسلط بر سپاه منطقه ۱۰ تهران در آن برهه علیه وی بود. در جریان گپ‌وگفتی خودمانی، سید محمدرضا دستواره و تنی چند از کادرهای عملیاتی ارشد تیپ ۲۷ در این باره نزد همت گلایه کردند؛ صحبت‌های شهید همت در پاسخ به این گلایه‌ها در ادامه می‌آید:

«امام صحبتی دارند که آن را نوشته‌ام و همیشه در جیب خودم دارم؛ دوست دارم حرف‌های امام همیشه در ذهنم باشد، حالا من آن را برای شما می‌خوانم، این دیگر یک شعار باید برای ما باشد!


امام صراحتاً اعلام می‌کنند هرکس که بیشتر برای خدا کار کرد بیشتر باید فحش بشنود و شما پاسدارها چون بیشتر برای خدا کار کردید بیشتر فحش شنیده و می‌شنوید.

ما باید برای فحش‌ شنیدن ساخته بشویم! برای تحمل تهمت‌ها، افتراء و دروغ، چون ما اگر تحمل نکنیم باید میدان را خالی کنیم. فکر نکنید افرادی مثل خوارج دوران حکومت امام علی(ع) الان در اطراف ما وجود ندارند؛ وجود دارند! خوارج چه کسانی بودند؟ خوارج آمدند ابتدا به حضرت علی(ع) گفتند: یا علی ما با تو هستیم؛ بعد همین‌ها از پشت به علی(ع) ضربه زدند. این نیست که ما هم در اطراف خودمان چنین آدم‌هایی نداشته باشیم، الان هم مثل حکومت حضرت علی(ع) خوارجی هستند که دارند اذیت می‌کنند، داریم دیگر. انجمن حجتیه می‌بینید که این‌ور و آن‌ور نفوذ کرده و اینها هزار کانال دارند».

شهید همت در ادامه با اشاره به شهید «محمدرضا دستواره» می‌گوید: «حالا خدا را شکر خودت الان در تیپ، روی آدم‌ها شناخت دارید. اگر تو در وضعیت مبهم و فاقد شناسایی قبلی از آدم‌ها قرار گرفته بودی؛ بله این مسائل برای تو ضربه روحی درست می‌کرد اما حالا نباید این طور باشد چون تو خودت هم فهمیده‌ای که در سپاه تهران و کلاً در سپاه منطقه ۱۰ یک جریانی وجود دارد که من اسم آن را گذاشته‌ام جریان سوم، یک خط سوم آنجا وجود دارد که حتی خود حاج داود [کریمی فرمانده سپاه منطقه ۱۰] را هم قبول ندارند. ملاک رسیدن به درجات بالای شهادت برای یک شهید همین مظلومیت است». 

برچسب‌ها:
شدید شدن تجملات و رسم و رسوم جاهلانه از مشکلات عمده است که باید رفع شود

 

بی‌رغبتی جوانان برای ازدواج به‌هنگام/بخش‌های فرهنگی برای تحکیم خانواده فعالیت نمی‌کنند
 

حجت‌الاسلام مرادی:

بی‌رغبتی جوانان برای ازدواج به‌هنگام/بخش‌های فرهنگی برای تحکیم خانواده فعالیت نمی‌کنند

حجت‌الاسلام و المسلمین مرادی گفت: عدم رغبت جوانان به ازدواج به موقع و به‌هنگام، بحث موضوع تلخ آمار روبه رشد طلاق و شدید شدن تجملات و رسم و رسوم جاهلانه از مشکلات عمده است که باید رفع شود.
 

 

 حجت‌الاسلام‌ والمسلمین شهاب مرادی،کارشناس مسائل خانواده در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به هفته ازدواج به نظر شما برای کاهش طلاق در جامعه چه باید کرد و عمده مشکلات زوج‌های جوان چیست، اظهار داشت:مشکلات ما را مناسبت‌ها حل نمی‌کند؛ در واقع مشکلات ما را رفتارها و اقدام‌های شعارگونه و تبلیغی کاهش نمی‌دهدبنابراین باید کاری اصولی انجام داده و برنامه‌های بسیاری داشته باشیم.

وی ادامه داد: اینکه در یک روز مثلاً دفاتر ثبت طلاق، طلاق ثبت نکند این مشکلی را کم نمی‌کند؛ مشکل ما این است که فرزندان در دوران رشد در خانه و مدرسه، مسئولیت پذیری و علاقه‌ورزی را نمی‌آموزند همچنین دوست داشتن و دوست داشته شدن را آموزش ندیده و تمرین نمی‌کنند بنابراین دختران و پسران بیش از هر چیز باید در بحث وفاداری، تعهد و فداکاری آموزش ببنند.


*سینما، تئاتر و موسیقی کشور ما به نفع تحکیم خانواده عمل نمی‌کنند

این کارشناس مسائل خانواده با اشاره به اینکه ما باید در حوزه‌های تربیتی و در تمام دستگاه‌های فرهنگی در زمینه ازدواج مناسب کار کنیم و از اثر‌بخشی و خروجی آن در کف جامعه و خانواده‌ها بهره ببریم، عنوان کرد: بخش‌های مختلف فرهنگی ما مانند کتاب، رمان، سینما، تئاتر و موسیقی در کشور به نفع تحکیم خانواده عمل نمی‌کنند. به طور مثال اگر 50 سریال و تئاتر اخیر را در جامعه رصد کنیم، متوجه خواهیم شد که تعداد اندکی در راستای تحکیم خانواده گام برداشته است.

مرادی گفت: آیا سریال کلاه پهلوی به تحکیم خانواده کمک می‌کند؟ واقعا به نظر بنده ادامه پخش این سریال هیچ توجیه  فرهنگی و شرعی ندارد بنابراین باید دست به دست هم داده و مشکلات را رفع کنیم چرا که متاسفانه امروز، از 52 ازدواج ، 10 طلاق داریم و همچنین میل به فرزندآوری در گروه‌های مختلف جامعه کم شده است که این امر نگران‌کننده است.

وی با بیان اینکه در حال‌حاضر از انسان‌های پاک و مومن گرفته تا افرادی که در قید و بند مسائل دینی نیستند، تمایل عمومی نسبت به فرزند‌آوری ندارند و این موضوع مشکلات ماست، ادامه داد: امروز در جامعه ما بحث عدم رغبت جوانان به ازدواج به موقع و به‌هنگام، بحث موضوع تلخ آمار روبه رشد طلاق و شدید شدن تجملات و رسم و رسوم جاهلانه و تنوع و تکثر اقدامات اضافه و دست و پا گیر فرهنگی از مشکلات عمده است که باید رفع شود.

* تجملات از عوامل خطرناک در جامعه محسوب می‌شود

این کارشناس مسائل خانواده با اشاره به اینکه تجملات زیادی، بسیار خطرناک است، در حقیقت تجملات از عوامل خطرناک در جامعه محسوب می‌شود، اظهار داشت: برای ده سال آینده باید نگران فروپاشی خانواده و خانه‌های مجردی و تک نفره باشیم چرا که همه باید در خصوص جلوگیری از این امر جدی بوده و کار کنیم.

مرادی در راستای ترویج  ازدواج آسان و ازدواج دانشجویی گفت: بنده با ازدواج آسان مخالف هستم انتخاب همسر و مراحل قبل از عقد باید سخت باشد ولی باید در آسان‌کردن جشن‌ها و مراسم‌ها اقدام شود؛ ازدواج به معنای فرآیند انتخاب همسر باید خردمندانه و هوشمندانه باشد ولی برگزاری جشن‌ها را کم و آسان کنیم و تنها یک ولیمه با یک نوع شام ساده داده شود چرا که تجملات در این زمینه فایده‌ای ندارد.

مسئولان به جای تکرار دغدغه‌های مقام معظم‌ رهبری، آنها را عملی کنند

وی افزود: مسئولان با روحیه جهادی آنچه که خیر و صلاح جامعه است، تحت رهنمود و دغدغه مقام معظم رهبری در خصوص سبک زندگی اسلامی اقدام کرده و به جای تکرار فرمایشات رهبری، این فرمایشات را به عنوان یک دستورالعمل اجرایی تبدیل به برنامه و پیاده کنند و بعد به رهبری گزارش کار دهند، نه اینکه تکرار کنند، متاسفانه در حال حاضر مقام معظم رهبری دغدغه جامعه را بیان می‌کنند و مدیران رتبه دستگاه‌های فرهنگی همه تکرار می‌کنند پس چه کسی باید این فرسمایشات را عملیاتی کند!

مرادی بیان کرد: مشکل این جاست که همه مسئولان طلبکار هستند و خود را بهتر می‌دانند ولی باید گفت که مسئولان باید دغدغه مقام معظم رهبری را عملیاتی کنند، افزود: بحث جوانان بحث چالشی و مهم است که همه دستگاه‌ها به آن توجه کنند.

وی در خصوص تبصره قانون حمایت از کودکان و نوجوانان که در آن مطرح شده است ازدواج سرپرست با فرزنده خانواده ممنوع نیست، اظهار داشت: بنده با این امر مخالف هستم بنده تاکید می‌کنم این موضوع درست نیست و باید ممنوع باشد.

این کارشناس مسائل خانواده با اشاره به اینکه ما کتاب خدا را بستیم و با عقل ناقص کار می‌کنیم بنابراین باید براساس دین تمام مشکلات راه حل کنیم وگرنه باید باید برای حل مسائل خانواده سراغ آمریکا برویم و به راه اشتباه کشیده شویم، گفت: مشکلات فرهنگی ما  پیچیده است که باید به فکر حل باشیم و همفکری کنیم تا به نتایج خوبی برسیم.

تسنیم

برچسب‌ها:
6سوال از وزیر کشور توسط نمایندگان استان البرز
به گزارش مشرق به نقل از مهر، محمدجواد کولیوند و عزیز اکبریان نماینده کرج، اشتهارد و مفید کیایی نژاد نماینده ساوجبلاغ، نظرآباد و طالقان وزیر مجلس را برای پاسخگویی به 6 سئوال به مجلس فراخواندند. براساس این گزارش سوالات این نمایندگان از رحمانی فضلی به شرح زیر است: 1- با عنایت به این که جنابعالی ریاست شورای امنیت کشور و دبیرکل مبارزه با مواد مخدر هستید چرا در خصوص باندهای توزیع مواد مخدر با قاطعیت عمل نمی شود و بسیاری از استان های کشور با مشکلات عدیده مواجه شده اند. 2- علیرغم هزینه های گزاف در ستاد مبارزه با مواد مخدر در رابطه با NGO های مردمی و ترک اعتیاد اقدام عملی دیده نمی شود. 3- هان گونه که در رای اعتماد مجلس جنابعالی متعهد گردید در انتصاب استانداران، فرماندهان، معاونان استانداریها هماهنگی های لازم صورت پذیرد عملاً ملاحظه می شود خلاف آن عمل شده و هیچ دفاعی قابل دفاع نیست. 4- عزل و نصب گسترده در سطوح مختلف وزارت کشور و عدم استفاده از نیروهای شایسته استانها و نخبگان چه امیدی را برای آنان در دولت تدبیر و امید باقی گذاشته است. 5- پاسخ وزارت کشور در خصوص عزل و نصب های غیرقانونی و فامیلی در استانداریها چیست؟ 6- عدم رعایت بندهای مصوبه شورای عالی اداری کشور مبنی بر هماهنگی استانداران با نمایندگان مجلس در خصوص انتصابات رده های معاونتها و مدیران کل دستگاههای اجرایی در استانها مشهود است و توضیح وزارت کشور در این مورد چیست؟ به گزارش مهر ، سید طاهر طاهری نماینده پیشین سمنان در مجلس شورای اسلامی از سوی دولت و وزارت کشور به عنوان استاندار البرز منصوب شده است.
برچسب‌ها:
اعمال و فضائل ماه ذی‌الحجه
اعمال و فضائل ماه ذی‌الحجه وجود دو «عید» مهم اسلامی عید قربان (عید اضحی) و عید غدیر ‌(عید ولایت) و روز «عرفه» و خاطره دعای عجیب و بسیار گران‌بهای امام حسین (ع) در عرفات، شکوه و عظمت خاصی به این ماه بخشیده، و سزاوار است همه مومنان (مخصوصا جوانان پاک‌دل) از فضای آکنده از معنویت این ماه، غافل نشوند و در خودسازی و تهذیب نفس بکوشند که به پیشرفت‌های مهمی نائل می‌شوند. اعمال ماه ذی‌الحجه اعمال این ماه بر دو قسم است: اول اعمالی که مشترک است میان دهه اول، دوم اعمالی که مختص به ایام خاصی است. اعمال مشترک دهه اول امام صادق (ع) می‌فرماید: پدرم حضرت امام باقر(ع) به من فرمود: پسرم! در دهه نخست از ماه ذی‌الحجه، هر شب میان نماز مغرب و عشاء این دو رکعت نماز را ترک مکن،‌ در هر رکعت سوره حمد و سوره قل هو الله را می‌خوانی، پس از ‌آن این آیه (آیه 142 سوره اعراف) را می‌خوانی: وَ وَاعَدْنَا مُوسَی ثَلاثِینَ لَیْلَةً وَ أَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِینَ لَیْلَةً وَ قَالَ مُوسَی لِأَخِیهِ هَارُونَ اخْلُفْنِی فِی قَوْمِی وَ أَصْلِحْ وَ لا تَتَّبِعْ سَبِیلَ الْمُفْسِدِینَ. با موسی 30 شب وعده کردیم، و آن را با 10 شب دیگر کامل نمودیم، در نتیجه میقات پروردگارش به 40 شب اتمام یافت و موسی‏ به برادرش هارون گفت: در میان قوم من جانشینم باش، و اصلاح کن، و راه اهل فساد را پیروی مکن. اگر چنین کنی، در ثواب حاجیان، و اعمال حج آن‌ها شریک می‌شوی. روزه گرفتن در 9 روز اول. در روایتی از امام موسی کاظم (ع) نقل شده است که هر کس 9 روز اول ذی‌الحجه را روزه بدارد، خداوند ثواب روزه تمام عمر را برای او می‌نویسد.
برچسب‌ها:
دستگیری ۴ نفر که قصد خرابکاری در تاسیسات هسته ای داشتند
رئیس سازمان انرژی اتمی : دستگیری ۴ نفر که قصد خرابکاری در تاسیسات هسته ای داشتند صالحی:موضوع مرزها به ویژه در شش ماه آینده بسیار حساس است و باید مراقب باشیم زیرا دشمنان یقیناً در پی خرابکاری هستند و در همین چند روز گذشته از مواردی جدی جلوگیری شد که جای قدردانی دارد رئیس سازمان انرژی اتمی ایران از خنثی شدن برخی تلاش ها برای خرابکاری در تاسیسات هسته ای کشور خبر داد و گفت: در این ارتباط چهار نفر دستگیر شدند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از واحد مرکزی خبر، علی اکبر صالحی با بیان این که پلیس همکاری بسیار خوبی با ما دارد گفت: موضوع مرزها به ویژه در شش ماه آینده بسیار حساس است و باید مراقب باشیم زیرا دشمنان یقیناً در پی خرابکاری هستند و در همین چند روز گذشته از مواردی جدی جلوگیری شد که جای قدردانی دارد. صالحی افزود:یگان ویژه حفاظت در این سازمان با دقت نظر، هوشیاری و بیداری کامل، مسئولیت مراقبتی خود را پی گیری می کند تا جلوی هر گونه اقدام مخرب احتمالی را سد کند. رییس سازمان انرژی اتمی افزود: برخی کشورهای منطقه و جهان از حل و فصل برنامه های صلح آمیز هسته ای کشورمان ناراحت و مترصد اقدامات خصمانه برای جلوگیری از این کار مهم هستند. وی با بیاناینکه مسئولان کشور همه تلاش های خود را به کار گرفتند تا دستاوردهای بزرگ محقق شود که این دستاوردها کشور را در مسیری جدید قرار می دهد اضافه کرد: در بیش از ده استان کشور تاسیسات هسته ای داریم و در حال حاضر یکی از موضوعات مهمی که دیگران یا طرف مقابل به آنها حساسیت نشان می دهند تاسیسات هسته ای ما هست. رییس سازمان انرژی اتمی با بیان این که یگان حفاظت در سازمان انرژی اتمی از نظر کارکرد وظیفه ای حساس و ویژه دارد؛ به بخش های مختلف این یگان همچون تاسیسات و تجهیزات، اسکورت محموله های حساس و پرتوزا اشاره کرد و افزود: تامین امنیت مناسب در این بخش ها موجب تجهیز یگان حفاظت، برگزاری اردوهای آموزشی و تجهیز این یگان به سامانه های نظارتی شده است.
برچسب‌ها:
انتصابات دراستانداری البرز
اکبریان: استاندار البرز برادر و پسر خود را در استانداری منصوب کرده است که این اقدامات جای تاسف دارد. نماینده مردم کرج در خانه ملت از لزوم انتصاب مدیرانی توانمند، کارآمد و بومی در استانداری‌ها به ویژه استانداری البرز سخن گفت و این سؤال را مطرح کرد که آیا در جمع نخبگان این استان فردی پیدا نمی‌شد که معاون استاندار شود؟ اکبریان در همین زمینه گفت: با معاون سیاسی وزیر کشور در رابطه با انتصابات استانداری البرز صحبت کردم که وی قول پیگیری داد، البته سؤال از وزیر کشور را هم در دستور کار قرار می‌دهد.
برچسب‌ها:
بررسی قتل یکی از سپاهیان به حفاظت اطلاعات سپاه سپرده شد.
فرمانده ناجا: بررسی قتل پاسدار کرجی به حفاظت اطلاعات سپاه سپرده شد کرج رسا: فرمانده ناجا گفت: بررسی قتل یکی از سپاهیان به حفاظت اطلاعات سپاه سپرده شد. به گزارش کرج رسا، سردار اسماعیل احمدی‌ مقدم در حاشیه صبحگاه مشترک نیروی انتظامی با بیان اینکه به مناسبت هفته نیروی انتظامی خودرو و موتورسیکلت‌ هایی که منع قضایی نداشته باشند مورد تسهیلات خاص واقع شده و رفع توقیف می‌شوند، گفت: تلاش داریم به مناسبت هفته نیروی انتظامی تسهیلاتی ویژه برای رفع توقیف خودرو و موتورسیکلت‌هایی که منع قضایی نداشته باشند، قائل شویم. وی در پاسخ به این سوال که آیا تخفیفی برای جرایم رانندگی در نظر گرفته می‌شود؟ گفت: تخفیف در جرایم راهنمایی و رانندگی از اختیارات ناجا نیست اما تلاش داریم با افزایش ساعات کار مراکزی که به ارائه خدمات مشغول هستند و همچنین تلاش مضاعف برای خدمت‌ رسانی به مردم، رضایت مردم را کسب کنیم هرچند که همواره تلاش داشتیم مردم در صف خدمات نیروی انتظامی نمانند. وی در مورد ترور یک عضو سپاه در کرج گفت: البته ما قتلی را داشته‌ایم که یکی از برادران سپاه به قتل رسیده است اما علت و انگیزه آن در حال پیگیری است و ضمن پیگیری این موضوع در پلیس آگاهی، موضوع را به حفاظت اطلاعات سپاه واگذار کردیم تا با همکاری پلیس آگاهی علل و انگیزه‌ها مشخص شود و فعلا اظهار نظری در مورد این مسئله که علت واقعی چه بوده است نمی‌کنم. احمدی مقدم همچنین با اشاره به شعار هفته ناجا گفت: قانون مداری، مردم داری و روزآمدی سه اولویت نیروی انتظامی برای سال آینده است که با قوت مورد پیگیری قرار می‌گیرد. به گزارش ایسنا، وی ضمن اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در مورد رعایت حقوق مردم در رفتارهای پلیسی گفت: سعی داریم امسال عدم افراط و تفریط، عدم تعدی حتی با مجرمان، حسن رفتار و تدبیر را سرلوحه کار خود قرار دهیم هرچند این مهم وظیفه نیروی انتظامی را سنگین می‌کند اما اقتدار توام با مهربانی همواره مورد تاکید نیروی انتظامی بوده است منبع خبر:کرج رسا
برچسب‌ها:
2 ماه دیگر تحریم‌ها کاملا برداشته می‌شود
به گزارش آرمان : اسدالله عسگراولادی، رئیس اتاق مشترک ایران و چین می‌گوید: با توجه به سفر رئیس‌جمهور به آمریکا دیگر احساس فوریت و ضرورتی برای راه‌اندازی اتاق مشترک ایران و آمریکا وجود ندارد. این در حالی است که پیش از این، عسگراولادی از معدود بازرگانان ایرانی بود که به دنبال راه‌اندازی اتاق مشترک ایران و آمریکا بود و حتی گفته بود که برای این کار با رئیس‌جمهور ایران مذاکره می‌کند. اما اکنون موضع وی تغییر کرده است و می‌گوید: بخش خصوصی می‌خواست ارتباطی بین ایران و آمریکا برقرار کند اما وقتی که این ارتباط برقرار شده فلسفه وجودی آن کار دیگر خیلی معنا ندارد. با وجود این، وی که نیم قرن تجربه همکاری تجاری با آمریکا را دارد، از عجله نداشتن برای راه‌اندازی اتاق مشترک با آمریکا سخن می‌گوید و پیش‌بینی می‌کند تا بهمن ماه امسال این اتاق راه‌اندازی شود. عسگراولادی که یک هفته‌ای می‌شود جایزه گوهرهای جهان اسلام در تجارت را کسب کرده و به عنوان یکی از تاثیرگذارترین تاجران بین 54 کشور اسلامی معرفی شده است، در گفت‌وگویی با آرمان از گشایش‌های تحریم‌های ایران، نوسان‌های ارزی و خروج نظامی‌ها از اقتصاد سخن می‌گوید. در مورد تحریم‌ها وی اظهار می‌کند: هنوز به آن معنا گشایش‌هایی اتفاق نیفتاده است. از اولین اتفاق‌هایی که رخ داده این است که تحریم بانک‌ها و کشتیرانی ما را برداشته‌اند که البته با یک فاصله ۲ ماهه این تحریم‌ها به صورت کامل برداشته می‌شود. در مورد نرخ ارز نیز وی با بیان اینکه ما طالب ثبات نرخ ارز هستیم، می‌گوید: من بین ۳ هزار تا ۳۱۰۰ تومان را عدد مناسبی برای نرخ دلار می‌دانم و با عدد پایین‌تر از این رقم بازار قاچاق راه می‌افتد، دلار وقتی ۲۵۰۰ تومان شود قاچاقچیان حرکت می‌کنند و اصلا مهلت نمی‌دهند. نظر مشخص این عضو اتاق بازرگانی ایران در مورد خروج نظامی‌ها از اقتصاد نیز این است که تنها در تجارت شرکت‌های وابسته به نظامی‌ها دخالت نکنند. متن کامل این گفت‌وگو را می‌خوانید: پیش از این شما عنوان کرده بودید حاضر هستید شخصا در زمینه راه‌اندازی اتاق مشترک ایران و آمریکا اقدام و حتی با رئیس‌جمهور ایران مذاکره کنید. پس از بازگشت دولتمردان از آمریکا دیگر دیدار یا اقدامی در این مورد نداشتید؟ من از ۱۰ سال پیش تا یک سال پیش همیشه به دنبال راه‌اندازی اتاق مشترک ایران و آمریکا بودم. علت آن هم این بود که معتقد بودم بخش خصوصی ایران جدا از مسائل سیاسی دولت، از نظر اقتصادی می‌تواند با آمریکا رابطه داشته باشد. این کار بین بخش خصوصی ما و بخش خصوصی آمریکا با همه ناملایماتی که در روابط سیاسی این 2 کشور وجود دارد ضروری است. تا یک سال پیش هم دنبال این کار بودم اما حالا با توجه به این سفر ارزشمند رئیس‌جمهور ما، من دیگر الان احساس فوریت و ضرورتی برای راه‌اندازی اتاق مشترک ایران و آمریکا نمی‌بینم. ما می‌خواستیم در این شرایط ناملایم بودن روابط سیاسی 2 کشور با هم کمک‌کننده به آنها باشیم که این ارتباط برقرار شود اما حالا این ارتباط برقرار شده و رئیس‌جمهور آمریکا توانست با رئیس‌جمهور ما سخن بگوید و وزیر امور خارجه آمریکا با وزیر امور خارجه ما مذاکره کردند. پس در ذهن من این بود که بخش خصوصی بیاید عاملی شود که ارتباطی بین ایران و آمریکا برقرار کند اما الان وقتی که این ارتباط برقرار شده فلسفه وجودی آن کار دیگر خیلی معنا ندارد. حالا دیگر به دنبال آن نیستم. بلکه به دنبال آن هستم که این موضوع مسیر طبیعی خودش را طی کند. این یعنی اینکه ما دیگر عجله نداشته باشیم. اگر اتاق واشنگتن یا نیویورک علاقه داشته باشد می‌تواند تماس‌هایی با سفیر ما داشته باشد که از این طریق بتوانند اقدام کنند و در آن صورت ما هم با کمال متانت، وقار، سنگینی، عزت و احترام متقابل آماده تاسیس اتاق مشترک ایران و آمریکا خواهیم بود. اما در مجموع در این مورد عجله‌ای نداریم، چون دیگر آن ضرورت احساس نمی‌شود. اما در مورد رابطه ما با کشور چین، مگر ما ناملایمات سیاسی داشتیم که اتاق مشترک ایران و چین برای برقرای حداقل ارتباط راه‌اندازی شده باشد؟ اتاق مشترک با چین بعد از اینکه رابطه ما با این کشور برقرار و بسیار فعال شد، در سفری که دولت هفتم رئیس‌جمهور به چین رفته بود طرفین احساس کردند می‌توان ارتباطی بین بخش خصوصی 2 کشور برقرار کرد. با این احساس، شورای مشترک ایران و چین در سال ۱۹۹۹ تاسیس و در سال ۲۰۰۰ آن شورا به اتاق مشترک ایران و چین تبدیل شد. اتاق مشترک ارتباط را تقویت کرد. اما ما حالا با آمریکا ارتباطی نداریم. اول باید ارتباطی برقرار شود.اکنون یخ‌های روابط سیاسی ما با آمریکا شکسته شده و ما در حال مذاکره برای تفهیم مسائل و مشکلات و یافتن تفاهم‌ها برای آنچه که می‌خواهیم حل‌و‌فصل کنیم هستیم. خب، این مقدمه‌ای برای روابط اقتصادی است. پس ما در مورد آمریکا عجله نداریم. در مورد چین هم پس از اینکه روابط ما حسنه شد و ضرورت آن به وجود آمد که بخش خصوصی 2 کشور ارتباط برقرار کنند اتاق مشترک ایران و چین راه‌اندازی و این ارتباط برقرار شد. اکنون نیز این اتاق با ۶ هزار عضو یکی از فعال‌ترین اتاق‌های ایران است و حتی از شعب اتاق‌های ایران به استثنای اتاق تهران هم تعداد اعضای بیشتری دارد. پس در مورد اتاق مشترک ایران و آمریکا فکر می‌کنید چه زمانی برای راه اندازی آن مناسب است؟ بگذارید این پروژه مذاکرات با آمریکا برای حل‌وفصل اختلافات جلو برود و بعد اقدام کنیم. چون ما می‌خواستیم کاری کنیم که این‌ها کردند. منظورتان مذاکره اولیه با آمریکا است؟ بله. ما می‌خواستیم برای مذاکره اولیه وارد شویم که ببینیم مشکلات چیست. الان خودشان فهمیده‌اند مشکلات چیست و با هم دیگر نشسته‌اند و مذاکره‌ کرده‌اند اما ما عجله‌ای نداریم. پیش‌بینی می‌کنید چه زمانی این اتاق مشترک راه‌اندازی شود؟ ۶ ماه دیگر. به نظر من، اگر آقای نهاوندیان موافقت کند که در خلال ماه‌های بهمن و اسفند که معادل قبل و خود ماه مارس سال ۲۰۱۴ می‌شود، این مذاکرات اولیه برای تاسیس شورا یا اتاق مشترک ایران و آمریکا درست شود می‌توان پیش‌بینی کرد که آن زمان این چنین اتاقی را راه‌اندازی کنند. این مدت ۶ ماه برای چیست؟ به دلیل اینکه آن اتفاق‌هایی که آنها گفتند رخ دهد. آقای دکتر روحانی گفته‌اند ۲ تا ۳ ماه طول می‌کشد که ما مشکلات خود را با همدیگر حل‌و‌فصل کنیم. شما خودتان تاکنون رابطه تجاری با آمریکا داشته‌اید؟ فراوان. طی ۵۰ سالی که با تاجران این کشور رابطه داشتم، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان زیره و پسته به آمریکا بودم. ببینید رابطه من با آمریکا از نظر تجاری از سال ۱۳۳۶ آغاز شد و ۵۰ سال با آنها کار کرده‌ام. البته ابتدا تا سال ۱۹۸۰ که جنگ با عراق شروع شد و سفارت آمریکا از اینجا خارج و تحریم اولیه شروع شد با آنها کار ‌کردم اما بعد دچار وقفه‌ای شد. الان چطور؟ الان ۳ سال است که دیگر نمی‌توانم با آنها کار کنم. تحریم‌های بانکی وجود دارد و نقل‌و‌انتقال پول ممنوع است و برای صادرات پسته هم که سود بازرگانی ۳۴۰ درصدی گذاشته‌اند که ما دیگر الان نمی‌توانیم با آنها کار کنیم. اما تا ۳ سال قبل هم با آنها کار می‌کردم. البته طبق آمارهای گمرک ایران، الان هم برخی تاجران ایرانی با آمریکا رابطه تجاری دارند. بله، رابطه تجاری داریم. واردات مواد غذایی مثل برنج، دارو و لوازم بهداشتی و صدور مواد‌غذایی مثل خرما و کشمش هم متقابلا آزاد است. صدور پسته هم آزاد است اما اشاره کردم چون سود بازرگانی آن بالا است ما نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم. اشاره‌ای به بحث تحریم داشتید. با اعلام اخبار جدید در مورد رفع تحریم‌ها، در بحث تجارت ما در عمل چه گشایش‌هایی رخ داده است؟ هنوز به آن معنا گشایش‌هایی اتفاق نیفتاده است. اولین اتفاق‌هایی که رخ داده این است که تحریم بانک‌ها و کشتیرانی ما را برداشته‌اند که البته با یک فاصله ۲ ماهه این تحریم‌ها به صورت کامل برداشته می‌شود. اخیرا هم شنیدم تحریم فروش دارو و مواد غذایی مربوط به دارو و مکمل‌های دارویی هم برداشته شده است. ما آرام آرام می‌بینیم که تحریم‌ها کم رنگ‌تر می‌شوند. این موضوع در کار شما ملموس بوده است؟ در کار ما که نه اما در کار واردات چرا. در کار صادرات هنوز ملموس نیست. اگر اولین تحریم‌هایی که مربوط به بانک مرکزی ما است برداشته شود آن وقت کار ما سبک می‌شود. در واقع در نقل‌و‌انتقال پول و حمل‌و‌نقل محصولات ما گشایش‌هایی حاصل خواهد شد. هم‌اکنون حمل‌و‌نقل ما هنوز هم اشکالاتی دارد. یعنی برداشته شدن تحریم کشتیرانی چندان موثر نبوده است؟ الان به جز کشتی‌های جمهوری اسلامی ایران، کشتی‌های دیگری به بندرعباس نمی‌آیند. حتی با اینکه برخی تحریم‌ها برداشته شده است؟ هنوز برنداشته‌اند. تحریم را برای ما برداشتند اما برای کشورهای دیگر که برنداشتند. یعنی کشتی‌های ایرانی می‌توانند به آب‌های کشورهای دیگر بروند اما کشتی‌های خارجی نمی‌توانند به آب‌های ایران بیایند؟ بله. وضعیت همین‌طوری شده است. البته کشتی‌های ایرانی هم هنوز به آب‌های همه کشور‌ها نمی‌توانند بروند. با کاهش تحریم‌ها و پس از آن کاهش نرخ دلار برخی می‌گویند که صادرکنندگان ما در حال متضرر شدن هستند. نظر شما به عنوان یک صادرکننده چیست؟ نخیر. ما طالب ثبات نرخ ارز هستیم. بالا و پایین بودن این نرخ مهم نیست. رئیس کل بانک مرکزی گفته که کف قیمت ۳ هزار تومان است که ما می‌گوییم باشد، فقط شما این قیمت را برای ۳ ماه ثابت نگه دارید. ما این را می‌خواهیم. وقتی نرخ ارز ثابت بماند صادرات ضرر نمی‌کند بلکه قیمت‌های داخلی هم پایین می‌آیند. پس ما ثبات می‌خواهیم تا بتوانیم برنامه‌ریزی کنیم. الان پیش پای شما یک تاجر هندی اینجا بود که می‌خواست برای ۶ ماه پسته بخرد. من نمی‌دانم که ۶ ماه دیگر نرخ ارز چقدر است. برای همین ما می‌گوییم که ثبات می‌خواهیم. برای ۶ ماه قیمت کف دلار ۳ هزار تومان باشد. حتی اگر کف قیمت ۲۵۰۰ تومان هم شود شما متضرر نمی‌شوید؟ الان متضرر می‌شوم اما در دراز مدت نخیر. بالاخره ما خودمان را هماهنگ می‌کنیم. الان برای کالاهایی که فرستادیم و در حال دریافت پول آنها هستیم داریم ضرر می‌دهیم. اما بعدا را هماهنگ می‌کنیم. دلار ۲۵۰۰ تومانی برای صادرات هیچ مهم نیست اما برای تولید و واردات خطر مهمی است. کالای مصرفی با دلار ارزان می‌آید و با ارزان شدن دلار ممکن است قاچاق بیاورند که آن وقت مشکلات بیشتر می‌شود. آن وقت این قاچاق کالای وارداتی ارزان جلوی تولید کشور را می‌گیرد. مثلا یک فنجان را با دلار ۲۵۰۰ تومانی بتوانید وارد کنید معلوم است که دیگر نمی‌روید آن را تولید کنید. چون کارگاه که نمی‌تواند نرخ تمام شده خود مثلا نرخ برق و انرژی خود را پایین بیاورد. در واقع محصولات وارداتی ما قدرت رقابت بیشتری پیدا می‌کنند؟ مسلم است که این طور می‌شود و آن وقت تولید می‌خوابد. خودتان فکر می‌کنید که کف قیمت دلار در بازار چقدر است؟ من بین ۳ هزار تا ۳۱۰۰ تومان را عدد مناسبی می‌دانم و با عدد پایین‌تر از این رقم بازار قاچاق راه می‌افتد. دلار وقتی ۲۵۰۰ تومان شود قاچاقچیان حرکت می‌کنند و اصلا مهلت نمی‌دهند. البته در سال‌های اخیر هم که نرخ دلار افزایش یافت طبق برآوردهای اعلام شده مسئولان، قاچاق افزایش یافته است. در دوره نرخ ارز بالا قاچاق خیلی هم کم شد، بی‌انصافی نکنید. وقتی دلار ۳۵۰۰ تومان شد دیگر قاچاق سقوط کرد. برای اینکه تولید بالا رفت. طی سال گذشته تولید ما خیلی بالا رفت، چرا که نرخ ارز بالا رفته بود. حالا که ارز پایین بیاید، آرام آرام تولید ما می‌خوابد، برای اینکه قیمت داخلی حالتی را پیدا کرده که با واردات انطباق پیدا کرده است. وقتی نرخ دلار پایین بیاید تولید داخلی ما نمی‌تواند با آن رقابت کند. یخچالی که شما تولید می‌کنید شاید الان مثلا ۱۰۰ تومان تولید آن هزینه داشته باشد اما اگر نرخ دلار شما پایین بیاید دیگر با ۶۰ تومان هم می‌توانید‌‌ همان یخچال را وارد کنید. ما که نمی‌توانیم به این زودی نرخ انرژی و دستمزد نیروی کار خود را ارزان کنیم. ما می‌توانیم نرخ آب و برق را پایین بیاوریم؟ معلوم است که نمی‌توانیم. همه این‌ها دست دولت است. در مجموع با کاهش نرخ دلار، کارخانه‌ها متضرر می‌شوند و این خطر بزرگی است. البته در سال‌های گذشته هم که نرخ دلار کاهش نیافته بود میزان واردات ما چندین برابر شد. البته آن موقع علت دیگری هم داشت و این بود که دلار ۱۲۰۰ تومانی می‌دادند و آنها می‌رفتند با دلار ۱۲۰۰ تومانی کارهای دیگری می‌کردند و کالا وارد می‌کردند. منظورتان از آنها کیست؟ حالا... اخیرا یک سری مباحث هم در مورد خروج نظامی‌ها از اقتصاد ایران مطرح شده است که می‌خواهم نظر شما را در این مورد بدانم. به یاد دارم که در نشستی در اتاق تهران شما گفته بودید اگر اجازه می‌دادند خودم با یک چک نمایشگاه بین‌المللی را می‌خریدم. این را می‌گویم که بپرسم فکر می‌کنید کسانی مانند شما در اقتصاد ایران وجود دارند که بتوانند جایگزین نظامی‌ها در بخش‌های مختلف اقتصادی شوند؟ آن حرف مورد اشاره شما را به نام من ثبت کردند اما من این حرف را نزدم. من گفتم که اگر اجازه می‌دادند نمایشگاه را برای اتاق تهران می‌خریدم. در آن جلسه رئیس وقت سازمان خصوصی سازی گفته بود که اتاق تهران پول ندارد، شما این پول را از کجا می‌آورید؟ که من گفته بودم این پول را جور می‌کنم. گفت چطوری؟ که من گفتم از جیب خودم می‌دهم، شر را بکنید. این شوخی بود. یک شوخی که رسانه‌ها آن را بزرگ کردند، وگرنه من این چنین پولی ندارم. هنگام خروج نظامی‌ها از اقتصاد و حرکت آنها به سمت برخی پروژه‌های بزرگ، نگاه‌های خیلی به این سمت است که آیا بخش خصوصی مثل شما اصلا می‌تواند همان بنگاه‌های کوچکتر را بخرد؟ مثل من نه، اما خیلی‌ها وجود دارند. من آدم کوچکی هستم اما آدم‌های بزرگ و سرمایه‌گذار در ایران وجود دارند که این‌ها می‌توانند با سیستم‌های بانکی و کمک‌های خودشان این بنگاه‌ها را بخرند. اما من نه، من آدم خیلی کوچکی هستم. من کاسب جزء هستم و اصلا تاجر نیستم اما افراد خیلی زیادی را می‌شناسم که از پس آن برمی‌آیند. شخص شما قدرت خرید نمایشگاه بین‌المللی را دارید؟ هیچ وقت نداشتم و حالا هم ندارم. من قدرت خرید ۱۰۰ تن پسته را هم ندارم. (با خنده و احتمالا شوخی) در مورد خروج نظامی‌ها از اقتصاد ایران و تمرکز آنها بر روی برخی پروژه‌های بزرگ فکر می‌کنید این موضوع چطور امکان‌پذیر است؟ برخی طرح‌های بزرگ زیربنایی مثل جاده‌سازی‌ها و سدسازی‌ها وجود دارند که در اختیار برخی از شرکت‌های نظامی هستند و دارند خوب هم عمل می‌کنند. ما در این پروژه‌ها اشکالی نمی‌بینیم. بلکه در تجارت معتقد هستیم شرکت‌های وابسته به نظامی‌ها دخالت نکنند. مگر سهم آنها در تجارت چقدر است؟ نمی‌دانم. سهم عمده‌ای است یا اندک؟ این را نمی‌دانم اما می‌شنوم. من نمی‌دانم که چه میزان از شرکت‌هایی که واردات انحصاری انجام می‌دهند به نظامی‌ها وابسته هستند اما معتقد هستم این قشر در تجارت باید کمتر دخالت کنند و اگر در صنایع سنگین و خدمات زیربنایی کشور نظیر سد‌ها و هواپیمایی کشور حضور داشته باشند به نظر من، اشکالی ندارد. فقط انحصاری در اختیار آنها نباشد. اگر با مشارکت بخش خصوصی فعالیت داشته باشند که عیبی ندارد. فکر می‌کنید اصلا بخش خصوصی ایران آنقدر قوی است که بتواند جایگزین نظامی‌ها در برخی بخش‌های اقتصادی کشور شوند؟ بله. ببینید در مورد اینکه می‌گویید بخش خصوصی ایران قوی است؟ باید بپرسم این همه سپرده‌های نزد بانک‌ها برای کیست؟ دارایی همه بانک‌ها برای مردم است اما سیستم به گونه‌ای در دولت هفتم تا دهم شکل گرفت که وام‌ها از بانک‌ها فقط به دولتی‌ها داده شد و به بخش خصوصی ندادند. اینکه اوراق قرضه الان منتشر می‌شود فکر می‌کنید چه کسی آن را می‌خرد؟ من نوعی می‌خرم اما چه کسی سودش را می‌برد؟ بانک‌های دولتی سودش را می‌برند. ما می‌گوییم این نوع پول‌ها باید به سیستم بانکی بیایند و به همه کسانی که می‌توانند سرمایه‌گذاری کنند وام داده شود. فکر می‌کنید وزارت نیرو که الان نیروگاهی می‌سازد پول از جیب خود یا دولت می‌دهد؟ نخیر، از اوراق قرضه و سیستم بانکی می‌گیرند و سرمایه مردم در اختیار آنها است. اما در ‌‌نهایت این کارها به اسم دولت تمام می‌شود؟ بله، در ‌‌نهایت به اسم دولت تمام می‌شود. ببینید باید ساختار سیستم اقتصاد را اصلاح کنیم. این درست است اما گاهی برخی هم می‌گویند شاید علت آن این بوده که تاکنون بخش خصوصی قوی نداشتیم. این را دولتی‌ها به شوخی می‌گویند. اصلا بخش دولتی از همین بخش خصوصی توان می‌گیرد. پول بخش خصوصی است که به سیستم بانکی می‌رود و بانک‌ها هم اوراق قرضه می‌دهند و پولش به وزارت نیرو می‌رسد که وزارت نیرو هم با آن مثلا نیروگاهی می‌سازد. یا فکر می‌کنید یک پالایشگاه با چه پولی ساخته می‌شود؟ پول را از سیستم بانکی دریافت می‌کند، وگرنه خودش که پولی ندارد. این سیستم را در اختیار من بخش خصوصی نمی‌گذارند و در اختیار دولت می‌گذارند که این روش غلط است. این دولتی‌ها که می‌گویید منظورتان نظامی‌ها هم است؟ حالا اسم نمی‌برم. دولتی، دولتی است دیگر، حالا هرچه که می‌خواهد باشد. نظامی‌ها را هم دولتی می‌دانید؟ نخیر، نظامی‌ها خصولتی یا شبه‌دولتی هستند. مثلا فرض کنید بازنشستگی سپاه یا بازنشستگی ارتش یا بازنشستگی نیروهای مسلح این‌ها به ظاهر بخش خصوصی هستند اما در باطن خصولتی هستند.
برچسب‌ها:
چگونه می‌توان روحیه شادابی داشت
چگونه می‌توان روحیه شاداب و خوی خوشحال داشت با توجه به آمار تکان‌‌دهنده و روبه رشدی که امروزه در مورد شمار مبتلا‌یان به افسردگی وجود دارد، لزوم تغییرات درونی به‌منظور زندگی بهتر و سالم‌تر و بهره بردن از سلامت جسمی و روحی برای سازندگی مفید‌تر جامعه، امری حیاتی تلقی می‌شود. لذا پول را فراموش کنید و نگران گذر عمر و از دست رفتن جوانی نباشید. بلکه رفتار و افکار خوشایندی داشته باشید تا بتوانید خوشحال باشید و از نعمت جوانی و زندگی لذت ببرید. حتی در دنیای ماشینی امروز نیز بسیاری افراد خوشحال هستند و خوب زندگی می‌کنند. جالب است بدانید که محققان دریافته‌اند که سلامتی و کارایی افراد تا حد زیادی تحت تاثیر ویژگی‌های شخصیتی و درونی آنهاست. این تحقیق10ساله نشان می‌‌دهد که صرف نظر از تغییر در وضعیت تاهل- شغل یا محل اقامت افرادی که در سال 1973 روحیه خوبی داشته‌اند و خوشحال بوده‌اند در سال 1983 نیز روحیه خوبی داشته‌اند. در صورتی که در مدت این دهه اتفاقات خوب یا بد بسیاری در زندگی‌شان رخ داده است. اما نکته اصلی اینجاست که چگونه می‌توان روحیه شاداب و خوی خوشحال داشت؟ چه کسانی از ناملایمات زندگی نیز ناراحت و افسرده نمی‌شوند؟ در پاسخ باید گفت چهار شیوه اصلی و مهم وجود دارد تا افراد خوشحال باشند: 1-عزت نفس: افراد خوشحال، خود را دوست دارند. در دهه 1980 هیچ موضوعی به‌اندازه خود و خویشتن، روان شناسان را مشغول نکرد. بسیاری از گزارش ها حاکی از آن است که افراد باعزت نفس بالا، از سلامتی بیشتری برخوردارند و حتی در زندگی خانوادگی ، شغلی و جمع‌های دوستانه نیز رضایت بیشتری دارند. به عبارت دیگر، وقتی افراد خود را می‌پذیرند، زندگی و پستی و بلندی های‌ آن را نیز می‌پذیرند و احساس خوبی در مورد آن دارند. در حال حاضر، داشتن عزت نفس بیشتر، امری محال نیست زیرا بسیاری از کتاب‌ها، مقالات و برنامه‌ها در مورد اینکه به‌خودمان احترام بگذاریم، توانایی‌های خود را تقویت کرده و مثبت بیندیشیم و احساس قربانی بودن و بدبختی نکنیم،وجود دارد که می‌توانیم از آنها بهره‌مند شویم. باید گفتار منفی را نیز قطع کنیم. برای اینکه در زندگی به محبت برسیم باید ابتدا به خودمان علاقه داشته باشیم. در ارزیابی عزت نفس، افراد در شرایط گوناگونی قرار می‌گیرند ولی هیچ‌کس نمره صفر نمی‌گیرد زیرا ممکن است عزت نفس ما ضعیف باشد اما در اعماق وجودمان دارای آن هستیم پس باید آنرا تقویت کنیم. بد نیست بدانید افرادی که عزت نفس ضعیفی دارند، در کلام خود به جای عبارت «من خوب فکر می‌کنم» می‌گویند «گاهی اوقات یا تا حدی خوب فکر می‌کنم.» از طرف دیگر افرادی که عزت نفس خوبی دارند مایل به برقراری روابط بیشتر اجتماعی با دیگران هستند. چنین افرادی در روابط اجتماعی مسئولیت‌پذیر هستند و بیشتر سعی می‌کنند کارهای مثبت انجام دهند زیرا خود را مسئول و پاسخ‌گوی کردارشان می‌دانند. بیشتر به موفقیت فکر می‌کنند تا شکست. به‌همین دلیل مرتب از خود نمی‌پرسند: «مگر من چه کرده‌ام که مستحق چنین مشکلی باشم ؟» زیرا می‌‌دانند که گفتار و رفتارشان پیامد و عواقبی دارد پس تمایل دارند کارهایی انجام دهند که پیامدهای مثبت داشته باشد تا در انتها پشیمان نشوند. البته بسیاری افراد نیز خود را بهتر از متوسط می‌بینند ودر قضاوت‌هایشان نسبت به رفتار گذشته‌شان همواره خود را محق می دانند که این امر نباید با عزت نفس اشتباه گرفته شود. ما باید بتوانیم به عقاید و نظرات دیگران احترام بگذاریم و در مواردی نیز با افراد آگاه‌تر از خودمان مشورت نماییم. زیرا در غیراین صورت فقط خود را کامل می‌پنداریم و هیچ حرکت و رفتار مغایر به تمایل خود را نخواهیم پذیرفت که خود این موضوع نیز می‌تواند منجر به افسردگی و یاس شود. مرتب خود را با دیگرانی که از نظر خانوادگی، درآمد و تحصیل از شما بالاتر هستند مقایسه نکنید بلکه سعی کنید با امید به خدا و تکیه بر توانایی‌هایتان خود را باور کرده و به سمت کمال حرکت نمایید. نهایتاً این که عزت نفس باید مثبت و واقع‌گرایانه باشد، زیرا بر مبنای دستاوردهای واقعی افراد شکل می‌گیرد. باید واقعیت آنچه هستیم بپذیریم تا احساس خوبی داشته باشیم. 2- خوش‌بینی: افراد خوشحال، امیدوار هستند. چنانچه موافق باشید که «همه افراد شانس کافی برای انجام تقریباً همه کارها دارند» امیدوار هستید. وقتی به کار جدید دست می‌زنید، انتظار موفقیت داشته باشید نه شکست. به‌عبارت دیگر، وقتی به یک لیوان نصفه نگاه می‌کنید، نیمه پر آن را ببینید، تا خوشحال‌تر باشید. در ضمن افراد خوش‌بین، سالم‌تر هستند. آنها در مواجهه با مشکلات نمی‌گویند:«در جایی اشتباه کردم اما سعی می‌کنم دوباره همه چیز را درست کنم.» چنین افرادی کم‌تر آسیب‌پذیرند و نسبت به بیماری‌ها نیز قوی‌تر هستند. چنین افرادی حتی در مراحل گوناگون بیماری نیز آثار خفیف‌تر از خود بروز می‌دهند در صورتی که افراد بدبین با یک بیماری نه چندان جدی نیز از پا می‌افتند. وقتی می‌خواهید کاری را انجام دهید- اگر خوش‌بین باشید- حتی موانع موجود را نیز فرصتی برای یافتن راهی جدیدتر و بهتر تلقی می‌کنید. اگر خوش‌بین باشید به جای «نه» بیشتر می‌گویید «بله». در این بخش نیز لازم به‌ذکر است که واقع‌بین باشید و اهداف محال و غیرقابل دسترس برای خود تعیین نکنید تا با نرسیدن به آنها انگیزه لازم و کافی را برای ادامه از دست بدهید. بسیاری افراد حتی در مورد ازدواج نیز چنان رویاپردازی می‌کنند که با عدم تحقیق هر مورد احساس شکست در ازدواج و بدبختی می‌کنند. باید به اندازه کافی خوش‌بین بود تا بتوان حرکت کرد و به اندازه‌ای واقع‌گرا بود که افکار و رفتار را کنترل نمود و به هر کاری دست نزد. 3- برون‌گرایی: افراد خوشحال، در خود نمی‌مانند. مطالعات گوناگون حاکی از آن هستند که افراد برون‌گرا و اجتماعی افرادی هستند که رضایت بیشتری از زندگی داشته و خوشحال‌ترند. البته بخشی از برون‌گرایی مربوط به ذات و خلق وخوی افراد است. بدین‌معنا که، برخی ذاتاً شاداب‌تر و گرم‌تر می‌باشند. آنها با وارد شدن به‌ اتاقی که پر از افراد گوناگون است به راحتی وارد شده و خود را معرفی کرده و با افراد صمیمانه برخورد می‌کنند. بدین صورت بهتر هم پذیرفته می‌شوند. اما این مسئله تا حدی هم اکتسابی است و افراد درون‌گرا نیز می‌توانند با تمرین، آداب اجتماعی را بهتر و بیشتر به‌جای آورند. دیگران را دوست بدارند و دوست داشته شوند. چنین تفکری به‌تحقق تجربه‌های مطلوب‌تر کمک می‌کند. گویی طبیعت و روزگار نیز افراد برون‌گرا را بیشتر حمایت می‌کند. چنین افرادی راحت‌تر ازدواج می‌کنند. احتمال اینکه شغل بهتری پیدا کنند و دوستان صمیمی داشته باشند ،بیشتر است. برون گرایان بیشتر با مردم در تعامل بوده و دوستان بیشتری دارند. در فعالیت‌های اجتماعی نیز بیشتر شرکت کرده و شاید همین مورد برخورد با افراد گوناگون ، فرصت‌های مختلفی را برایشان ایجاد می‌کند. 4-کنترل شخصی: افراد خوشحال معتقدند که :خودشان قادر به انتخاب سرنوشت خود هستند. تحقیقات حاکی از این است که احساس قوی کنترل بر امور شخصی در افراد ،بیش از هر عامل دیگری موجب بروز احساست مثبت و حس رضایت از زندگی و خوشحالی می‌باشد. اگر دقت کرده باشید برخی افراد به این عبارات فکر کرده و آنها را بیان می‌کنند: «من نقشی در خوشبختی یا بدبختی خود ندارم» یا «زندگی مرا با خود برده و من نمی‌توانم در جهتی که می‌روم دخالت کنم» یا «جهان فقط به کام برخی افراد قدرتمند است.» چنین عباراتی نمایان‌گر احساس عجز فرد می‌باشد و در نتیجه استرس بیشتر و ناکامی در زندگی نیز از پیامدهای آن خواهد بود. در مقابل افرادی که احساس کنترل بر امور شخصی و خویشتن دارند از سلامت جسمی و روحی بیشتری نیز برخوردارند. از حق انتخاب خود در زندگی لذت برده و 93درصد آنها افرادی فعال، آگاه و خوشحال هستند. چرا که این احساس کنترل همواره با نوعی مدیریت در امور همراه است و این مدیریت با مدیریت زمان همراه شده و زمانی که فرد حداکثر استفاده را از زمان خود می‌کند، بدیهی است که نتیجه بهتری هم می‌گیرد و به دستاوردهای بیشتری می‌رسد که موجب اعتماد به نفس بیشتر و خوشحالی او می‌باشد. *نهایتاً چگونه خوشحال باشیم؟ - تاکنون به اندازه کافی گفته شد که خوشحالی به‌دنبال احساس عزت نفس پدید می‌آید و خوش‌بینی نیز در این میان نقش قابل توجهی ایفا می‌کند. اما اینکه ما باید خود را تقویت کنیم، مورد دیگری است. نخسیتن گام این است که خود را مسئول اتفاقات و مسائلی که برایمان رخ می‌دهد بدانیم. بدین ترتیب برای بهتر شدن‌شان تلاش می‌کنیم و موقعیت خود را در جهان هستی ارتقا می‌دهیم. شاید جالب باشد که بدانید، تحقیقات نشان می‌دهد اکثر افراد موفق در دوران کودکی با مشکلات بسیاری روبه رو بوده‌اند. همین مشکلات انگیزه‌ای به آنها داده که بخواهند سرنوشت خود را به‌دست گیرند و در این راه از تمام توان خود استفاده کنند. بدین ترتیب قابلیت‌ها و شایستگی‌ها‌ی آنان شکوفا شده و به‌تدریج موفق شده‌اند. پس به یاد داشته باشید که انگیزه، ثبات، توسعه فکر و اندیشه، توافق ، مصالحه و آگاهی از جمله عوامل تأثیر گذارند. باید بپذیریم که قدرت تأثیر بر سرنوشت خود را داریم. حداقل می‌توانیم حضور اجتماعی خود را موثرتر و مطلوب‌تر گردانیم. ما شاید محصول گذشته خود باشیم، اما آنچه می‌توایم تولید کرده و به وجود آوریم، آینده است شخصیت انسان مانند رنگ چشم برنامه‌ریزی نشده تا هرگز قابل تغییر نباشد. پس حرکت کنید و مطمئن باشید با وجود تمام محدودیت‌هایی که در زندگی هر یک از ما وجود دارد، می‌توانیم انتخاب کنیم و بهتر و موثرتر بیندیشیم و زندگی کنی
برچسب‌ها:
تقدیر وتشکر از امام جمعه کرج
بنده به عنوان یک شهروند و گاها ماموم نمازجمعه ،از زحمات صادقانه حضرت حجت الاسلام دکترکازرونی در طول تصدی نمایندگی ولی فقیه وامامت جمعه کرج تقدیر وتشکرمینمایم.پاداش زحمات بندگان مخلص خدارا خود حضرت حق عطا خواهدکرد.
برچسب‌ها:
انتصاب حجت السلام سید محمدمهدی حسینی همدانی به عنوان نماینده ولی فقیه وامام جمعه کرج
وی سيد محمد مهدي حسيني مشهور به حسيني همداني در روز بيستم اسفند سال يكهزار و سيصد وچهل و دو خورشيدي در شهر همدان در خانواده اي روحاني به دنيا آمده است. پدرش مرحوم حجت الاسلام والمسليمن حاج سيد احمد حسيني همداني از مشاهير اهل منبر در همدان و تهران بود و اهل مبارزه سياسي. كه خاطرات سياسي ايشان توسط مركز اسناد انقلاب اسلامي منتشر شده است. چندين بار به زندان افتادند كه آخرين بار به خاطر سخنراني چهلم شهداي قم در تبريز منبر رفتند كه بعد از سخنراني ايشان ساعتها در تبريز درگيري بود كه وقتي به تهران آمدند دستگير شدند و بعد از موجي كه ايجاد شد و زندانيان سياسي را آزاد مي كردند ، آزاد شدند. مادرش نيز آخرين فرزند يكي از بازاريان محترم همدان بود. دوران تحصيلات ابتدايي و راهنمايي و دبيرستان را در تهران پشت سر گذاشت، البته قسمتي از سال اول دبستان را در همدان خوانده است. در سال چهارم دبيرستان به حوزه علميه تهران مدرسه ملاجعفر مشهور به مدرسه آيت الله مجتهدي رحمه الله عليه رفته است. در عيدغدير سال 64 بود كه در خدمت حضرت امام رضوان الله عليه معمم شد. در سال 66 با دختر خانمي از خانواده اي مذهبي كه پدربزرگشان اهل علم و مادرشان از سادات و اصالتا اهل لنگرود بودند و نسب از سادات و اهل علم برده بودند وصلت كرده است. در شهريور سال 81 بعد از ارتحال پدرش به درخواست مردم و بسيج و علماي منطقه تهران نو و به توصيه حضرت آيت الله مجتهدي به تهران نقل مكان كرده و در مسجد صاحب الزمان (عج) كه قريب به 20 سال پدرم در آنجا اقامه نماز و ارشاد و تبليغ دين مي كرد جهت ادامه راه و ارشاد و تبليغ، مسئوليت امامت مسجد را به عهده گرفت. در دوران دفاع مقدس به صورت رزمي و تبليغي در جنگ حضور داشته و در تيپ امام جعفر صادق عليه السلام به عنوان معاونت تبليغات و فرهنگي مشغول فعاليت بوده است. بعد از تشكيل بسيج مستضعفان به دستور حضرت امام وارد بسيج شده است. مدت پنج سال مربي آموزش عقيدتي و نظامي بوده و در بعضي از پادگان ها غير از عقيدتي، تاكتيك و اسلحه شناسي درس مي داده است. مدتي هم عضو فدراسيون تيراندازي بوده است. مدت يك سال كه ابتداي راه اندازي شوراي حل اختلاف بود، رياست شعبه 607 شوراي حل اختلاف تهران را برعهده داشته كه در طول آن مدت قريب به 700 پرونده رسيدگي شد.
برچسب‌ها:
 

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان کرج آنلاین و آدرس karajonline.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.