پایگاه خبری - تحلیلی
 
آخرین مطالب
 
پیوندهای روزانه
دهه فجر مبارک باد

امام خمینی(ره):                       

              دهه فجر یوم الله است

  راهپیمایی 22 بهمن

اشاره ای بر روزهای منتهی به پیروزی انقلاب

وقایع ۲۰ بهمن از ایام‌الله دهه فجر

در روز ۲۰ بهمن ماه که مصادف با روز جمعه بود، مردم در دانشگاه تهران اجتماع کرده بودند تا سخنرانی رییس دولت موقت را استماع نمایند. در همین هنگام در غرب تهران درگیری شدیدی صورت گرفت؛ عده زیادی از افراد گارد شاهنشاهی به پادگان همافران نیروی هوایی حمله بردند و به محض آغاز درگیری آنان عده زیادی از جوانان وابسته به جناح‌های مختلف به نفع همافران وارد صحنه درگیری شدند. این درگیری خونین ده‌ها نفر کشته و مجروح بر جای گذاشت ولی در نهایت همافران توانستند حلقه محاصره نیروهای گارد را بشکنند.

 

وقایع ۲۱ بهمن از ایام‌الله دهه فجر

روز بیست و یکم بهمن ماه روز نبرد مسلحانه همه جانبه مردم و نیروهای دولتی بود. درگیری خونین مردم و لشگر گارد در این روز به اوج خود رسید؛ و جنگ تانک‌ها با مردم مسلح باعث کشته و زخمی شدن صدها نفر شد. آیت‌الله خمینی تهدید کرد در صورت عدم جلوگیری از کشتار لشگر گارد حکم جهاد خواهد داد.در اینروز چندین کلانتری توسط گروههای مسلح مردمی تسخیر شدند که در نتیجه آن مقادیر زیادی اسلحه به دست مردم افتاد. در همین روز فرمانداری نظامی تهران اعلامیه شماره ۴۰ را انتشار داد؛ بموجب این اعلامیه رفت و آمد مردم از ساعت ۱۶:۳۰ تا ۵ بامداد ممنوع اعلام شد. در پی اعلامیه مزبور اعلامیه دیگری صادر و منع عبور و مرور تا ساعت ۱۲ بامداد تمدید شد. مردم عملاً مقررات حکومت نظامی را باطل ساختند و تا صبح در خیابان‌ها با ایجاد حریق و راه بندان‌های متعدد مانع حرکت قوای نظامی می‌شدند.

 

وقایع ۲۲ بهمن از ایام‌الله دهه فجر

نهضت اسلامي ايران در سال 1341 با اعتراض شديد حضرت امام خميني و روحانيت پيشرو به لايحه انجمن هاي ايالتي و ولايتي و آنچهكه محمدرضا شاه آن را انقلاب سفيد شاه و ملت مي‌خواند شروع شد و پس از سالها مبارزه سرانجام در روز 22 بهمن 1357،انقلاب اسلامی با مشارکت اکثریت قاطع مردم ایران به پیروزی رسید. مردم ایران به رهبری امام خمینی(ره) توانستند به حاکمیت خاندان فاسد پهلوی خاتمه داده و آن‌را سرنگون سازند. 

۲۲ بهمن از ایام‌الله دهه فجر ،در این روز به ترتیب زندان اوین، ساواک، سلطنت آباد، مجلسین سنا و شورای ملی، شهربانی، ژاندارمری و ساختمان زندان کمیته مشترک به تصرف مردم در آمد.در تسخیر شهربانی سپهبد رحیمی فرماندار نظامی تهران به دست انقلابیون مسلح افتاد. پادگان باغشاه و دانشکده افسری، دبیرستان نظام، زندان جمشیدیه، پادگان عشرت آباد و پادگان عباس آباد یکی پس از دیگری تسلیم شدند و آخرین مرکزی که به تصرف درآمد رادیو و تلویزیون بود.

پیرزوی انقلاب اسلامی در 22 بهمن 1357 پیام آور بزرگی در نیمه دوم قرن بیستم بود. اساتید علم تاریخ میگویند پیام انقلاب فرانسه آزادی و برابری بود، و ارزشهای انقلاب کبیرفرانسه نیز عدالت و برادری بود. درعین حال ناظران آگاه معتقدند که با توجه به ارزشهای ایدئولوژیک و اسلامی که بنیانهای انقلاب اسلامی 57 را شکل داده بودند،می توانست انقلاب اسلامی در سالهای پایانی قرن بیستم، پیام بهتری را برای جهانیان از انقلاب اسلامی صادر کند.

یاد و خاطره مجاهدان راه خدا گرامی باد

برچسب‌ها:
گفتگوی تجارت‌نیوز با نایب رئیس اتحادیه املاک تهران:

گرانی مسکن به مسکن مهر رونق داد

نایب رئیس اتحادیه املاک تهران می‌گوید: با توجه به رشد قیمت مسکن نه‌تنها مستاجران بلکه افرادی که قدرت خرید در سطح شهر تهران را نداشتند هم سرکی به مسکن مهرهای باقی مانده کشیدند و تقاضا را در این بخش‌ها افزایش داده‌اند.

گرانی مسکن به مسکن مهر رونق داد

نایب رئیس اتحادیه املاک تهران در پاسخ به این پرسش که با رشد قیمت اجاره مسکن در تهران آیا اجاره‌نشینان به سمت مسکن مهر رفته‌اند؟ به تجارت‌نیوز گفت: با توجه به اینکه امسال شاهد رشد نامتعارف قیمت اجاره‌بهاء مسکن در کشور بوده‌ایم بخشی از مستاجران ما در سراسر کشور به خصوص در شهرهای بزرگ ایران از نقاط شمال شهر به مرکز و از مرکز به جنوب شهر کوچ کرده‌اند.

حسام عقبایی در ادامه افزود: عده دیگری به دلیل افزایش یک‌باره قیمت‌ها به حاشیه‌های شهر مثل کرج، محمدشهر، پردیس و شهر جدید هشتگرد سکونت گزیدند. از طرف دیگر بخشی از اقشار ضعیف‌تر نیز که توان اجاره‌بهای خانه‌های شخصی‌ساز را در این مناطق نداشتند به مسکن مهر پناه بردند.

او درباره وضعیت مسکن در شهر تهران نیز گفت: در حال حاضر شاهد کاهش قدرت خرید مردم در بخش مسکن هستیم. از این رو با توجه به رشد قیمت مسکن نه‌تنها مستاجران بلکه کسانی‌ که قدرت خرید در سطح شهر تهران را نداشتند هم سرکی به مسکن مهرهای باقی مانده کشیدند و تقاضا را در این بخش‌ها افزایش داده‌اند.

این کارشناس صنفی درباره وضعیت اجاره‌نشینی اظهار کرد: در نیمه اول هر سال فصل اجاره‌نشینی به انتها می‌رسد.فصل اصلی جابه‌جایی مستاجران از خرداد تا پایان شهریور ماه است. در نیمه اول سال ۹۰ درصد مستاجران جابه‌جایی خود را به دلیل آغاز فصل مدارس انجام داده‌اند. بنابراین در این روزها اکثر مستاجران نیز جابه‌جایی‌های خود را انجام داده‌اند.

منبع: تجارت نیوز

برچسب‌ها:
آپارتمان نشینی

در آپارتمان ها سبک زندگی با خانه های تک واحدی حیاط دار متفاوت است

 

آپارتمان عبارت است از یک واحد مستقل در ساختمان چند طبقه که از آن برای سکونت یا جهت کسب و پیشه استفاده می شود. امروزه با افزایش شهر نشینی و زیاد شدن جمعیت آپارتمان نشینی توسعه یافته است اما در کشور ما هنوز نیز فرهنگ آپارتمان نشینی به صورت صحیح رواج پیدا نکرده است و برخی از افراد ذهنیت قدیمی خود را که در خانه های حیاط دار داشته اند ، در آپارتمان نشینی نیز حفظ کرده اند و به این ضرب المثل «چهار دیواری، اختیاری» اعتقاد کامل دارند و گاهی حاضر نیستند کمی از مواضع خود پایین بیایند و بعضی محدودیت ها را که لازمه زندگی آپارتمانی است، قبول کنند.

مالکیت در آپارتمان ها شامل 2 قسمت است:

1 ـ مالکیت اختصاصی

2 ـ مالکیت مشترک

● بخش اختصاصی

به بخشی از ملک مانند بالکن گفته می شود که تنها صاحب آپارتمان حق استفاده از آن را دارد.

● بخش های مشترک

قسمت هایی که تمامی مالکان حق استفاده از آن را دارند و برای استفاده عمومی احداث شده است و در سند اختصاصی قید نشده است ، عباتند از :

زمین زیر بنا ، تاسیسات قسمت های مشترک از قبیل چاه آب، پمپ، منبع آب، مرکز حرارت و تهویه، انبار عمومی ساختمان، اتاق سرایدار در هر قسمت بنا که واقع شده باشد، آسانسور، چاه های فاضلاب، لوله ها از هر قبیل مانند لوله های فاضلاب، برق و تلفن، گذرگاه های شوت زباله، اسکلت ساختمان، تاسیسات مربوط به راه پله، وسایل تامین کننده روشنایی، تلفن، پشت بام و تاسیساتی که در پشت بام برای استفاده عمومی احداث شده است، نمای خارجی ساختمان، محوطه ساختمان

این قسمت ها در ساختمان بین اهالی مشترک هستند:

پله های ورود به پشت بام و پله های ایمنی، درها و پنجره ها، راهروها و پاگردها ، دیوارهای حد فاصل بین قسمت های اختصاصی اگر جزو اسکلت ساختمان نباشند.

● آپارتمان نشینی و فرهنگ خاص آن

عمده ترین مشکلات آپارتمان نشینی زمانی آغاز شد که برخی خانواده ها با همان ذهنیت زندگی سنتی در خانه های حیاط دار، وارد زندگی در آپارتمان شدند.

اکثر افرادی که به علت مزیت های آپارتمان نشینی این شیوه را انتخاب می کنند ؛ هنوز با فرهنگ زندگی در آپارتمان آشنا نیستند یا آموزش ندیده اند بنابراین وقتی به زندگی در آپارتمان روی می آورند برای خود و دیگران مشکلاتی مانند سلب آسایش مردم با بلند صحبت کردن، زیاد کردن صدای رادیو و تلویزیون یا گذاشتن کفش ها مقابل پاگرد پله ها، حمل زباله بدون سطل در حالی که شیرابه های آن روی پله ها می ریزد، برگزاری مهمانی های پر سر و صدا و… ایجاد می کنند و این کارها را عادی می دانند.

برای زندگی آپارتمان نشینی، لازم است فرهنگ زندگی در این مکان ها را ارتقا دهیم . عدم توجه به فرهنگ آپارتمان نشینی سبب مخدوش شدن حقوق همسایگی و بروز مشکلات متعدد و مشاجراتی مابین ساکنان یک مجتمع می شود.

● آپارتمان نشین ها؛ ناراضی

در نتیجه رشد جمعیت در شهرها و به دلیل گران شدن زمین آپارتمان نشینی توسعه پیدا کرده است . در واقع آپارتمان نشینی برای جلوگیری از توسعه سطحی شهرها به اجبار برای پاسخگویی به نیاز جامعه مدنظر قرار گرفته است . برای رعایت حقوق مدنی و روابط اجتماعی ساکنان این ساختمان ها لازم است که قوانین و مقررات زندگی در چنین مکان هایی مورد توجه قرار گیرد.

39 درصد مردم سر و صدا و رفت و آمد زیاد، ، 13درصد عدم تفاهم فکری با همسایگان، 12درصد نداشتن فضای تفریح و 27 درصد مزاحمت همسایگان را از معایب آپارتمان نشینی می دانند.

55 درصد آپارتمان نشین ها نسبت به زندگی آپارتمان نشینی خود ناراضی هستند.

25 درصد آپارتمان نشین ها مخالف زندگی آپارتمان نشینی ، 38 درصد مردم آپارتمان نشینی را با فرهنگ ایرانی سازگاردانسته اند ، 18 درصد نسبت به آن بی تفاوت و 15 درصد نیز ابراز رضایت نموده اند. این نظرسنجی نشان می دهد اکنون نیز در زمینه آپارتمان نشینی در میان شهروندان فرهنگ مشخص و روشنی شکل نگرفته است.

● گذشت،آشنایی به مقررات آپارتمان نشینی،تعامل و صبر می تواند زندگی خوبی را برای ساکنین مجتمع های مسکونی به ارمغان بیاورد.

 

 

برچسب‌ها:
وزیر صنعت: خودروسازان باید عذرخواهی می‌کردند و قول جبران می‌دادند

وزیر صنعت: خودروسازان باید عذرخواهی می‌کردند و قول جبران می‌دادند

 

رضا رحمانی، وزیر صنعت در گفت وگو با «ایران» در خصوص این پرسش که وقتی با افزایش قیمت خودرو موافقت شد، خودروسازان از مردم طلب پول کردند و در پی تحصنی که شد، دستور برگشت قیمت برای مردم تا دی ماه را دادید. این دستور از نظر کارشناسان و فعالان صنعت خودرو اشتباه بود، چون اجازه دادید خودروسازان همچنان زیان‌ده باشند؛ هر چند این اتفاق برای مردم خوشایند بود. اکنون که از این دستور فاصله گرفتیم چه نگاهی دارید، پاسخ داد: باید کارمان به دور از جوسازی‌ها باشد و امور قاطعانه پیگیری شود. تصمیم ما در مورد خودرو درست بود. خودروسازان باید از مردم عذرخواهی می‌کردند و توضیح می‌دادند که تحریم‌ها با این صنعت چه کرده و قول می‌دادند جبران می‌کنند. از آن‌ها خواسته‌ام محکم باشند و بگویند به همه تعهدات خود عمل می‌کنند. مردم باید بفهمند ما کنارشان هستیم. هیچ گونه مماشاتی از سازمان حمایت در برابر احقاق حقوق مردم پذیرفته نیست و باید روزمره دستورهای صادره را پیگیری کند. اطلاع‌رسانی از نحوه واگذاری و اطمینان بخشیدن به مردم نسبت به احقاق حقشان، موضوعی است که هم خودروسازان و هم سازمان حمایت باید جدی در آن بکوشند.

برچسب‌ها:
 

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان کرج آنلاین و آدرس karajonline.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.