پایگاه خبری - تحلیلی
 
آخرین مطالب
 
پیوندهای روزانه
طبیعت زیبای البرز
ارتفاعات بلند البرز وطبیعت زیبای البرز
 
 
 
قله ناز " ارتفاع 4108 متر "

قله ناز به ارتفاع 4108 متر بعد از شاه البرز از مهمترین قلل منطقه طالقان می باشد که در شرق البرز غربی واقع شده است و از جنوب

به دره چالوس و از شمال به طالقان محدود می شود . همچنین این کوه دارای جاده ای جیپ رو تا پناهگاه  می باشد. خط الراس شرقی

اين قله به  قله های میشینه نو،‌ کهار ،‌ هفت خوان،‌کلاش ویا وکرچان ،  متصل می باشد. درشمال این خط الراس ، دره زیبای

طالقان وروستاهایی مانند گته ده و آزاد بر قرار دارند. درجبهه جنوبی کوههای ناز و کهار روستاهای کلوان و کلها قراردارند.

برروی یال جنوبی این کوه در ارتفاع 3250 مترجانپناه سیادر قرار دارد

 


 
  قله کهار در حاشیه شرقی البرز غربی قرار گرفته ،از سمت جنوب به دره چالوس و رودخانه کرج واز سمت شمال به دره پهناور
طالقان محدود می شود.کلمه کهار در فرهنگ دهخدا بنام یکی از شخصیت های شاهنامه آمده است وهمینطور نام قومی تاریخی
معنی شده است وشاید هم این کلمه بخاطر اینکه از دو جزء که یا کاه + ار تشکیل شده بمعنی کاه آورنده و زاینده کاه وگیاه باشد .

 

کهار، کوه بزرگ و مرتفعی است که از سمت شمال شرق توسط گردنه سیرابشم به قلل هفت خوانی و کرچان و از سمت غرب به قلل ناز

و وارکش متصل می‌گردد و از شمال به آبادی‌های گرآب و گته ده طالقان و از سمت جنوب به آبادی‌های کلوان و کلها محدود می‌شود. مسیر

اين قله در ماههای گرم سال عادی و به صورت کوه پیمایی میباشد ، در زمستان دارای برف و مه سنگین و نیازمند تجربه کافی در کوه نوردی

زمستانه میباشد . برای رسیدن به قله این کوه چند راه از روستاهای اطراف وجود دارد روستاهای کلوان و کلها در جنوب شرقی کوه و راه

روستای گته ده در شمال کوه .که راه روستای کلوان معمولترین راه می باشد.

 

قله پورا به ارتفاع 2886 متر از سطح دريا درشمال ‌شرق شهرستان کرجو كيلومتر 15 جاده چالوس قرار دارد . موقعيت جغرافيايي قله از جنوب

به روستاي كندر ، از شمال به روستاي ارنگه ، از غرب به روستاي آدران و از شرق به قله پهنه سار ختم مي شود .

 

آب و هواي قله در بهار: خنک و بارانی ،تابستان : نیمه معتدل و گرم، پاییز : سرد و زمستان : خیلی سرد و برفیجبهه شمالی آن در اکثر مواقع مسیر

صعود می باشد و در فصل زمستان بایستی به صورت کاملأ فنی اجراء شود از ضلع جنوبی کاملأ چیدمان قله به صورت صخره ای می باشد .

صعود به این قله  بدون راهنما توصيه نمي شود. همراه داشتن آب ضروری می باشد .

 


 

قله پهنه سار که به آن گندم چال یا پهنه حصار یا پشته بند هم گفته میشود با 3400 متر ارتفاع از سطح دریا در شمال غرب تهران و استان البرز واقع شده

و یکی از مناطق مرتفع البرز مرکزی می‌باشد.رودی که از دامنهٔ شرقی این کوه سرچشمه می‌گیرد، در مسیر خود،آبشار سنگانرا می‌سازد و در نهایت به

رود کن می‌ریزد. این رشته‌کوه بین جاده سولقان و جاده چالوس قرار داشته و از شمال به شهرستانک، از غرب به روستای خور و جاده چالوس، از شرق

به دهکده سنگانو جاده سولقان و از جنوب به منطقه وردآورد منتهی می‌شود

مهمترین مسیر های صعود به قله :

- جبهه شمال شرقی، از جاده امام زاده داود و روستای سنگان - جبهه جنوبی، از جاده چالوس و روستای واریش - جبهه غربی، از جاده چالوس

و روستای خور( نزدیکترین و راحت ترین مسیر دسترسی ( - جبهه غربی، از جاده چالوس و روستای چاران - جبهه جنوب غربی، از جاده چالوس و روستای کندر

 

 

آبشار زیبای خور با ارتفاع 50 متر در مجاورت روستای خور در استان البرز و در فاصله 17 کیلومتری جاده کرج - چالوس  واقع شدهاست .

واژه خور مخفف خورشيد است ، روستاي خور با داشتن ارتفاع 2800 متري در دامنه غربي قله گندم چال که داراي 3600  متر ارتفاع از سطح

دريا در شمال غرب تهران و يکي از مناطق مرتفع البرز مرکزي مي باشد و داراي طبيعت منحصر به فرد از نظر منطقه اي است

در تابستان داراي هواي خنک و عاري از رطوبت است و مناطق ديدني همچون قله ها و دره هاي سرسبز و پيچ در پيچ و باغهاي زيبا را دارا مي باشد.

يکي از شاخص هاي منحصر به فرد آن آبشار خور است. آبشار از روستای خور  تقریبا 2 کیلومتر فاصله دارد که با طی زمان 30 الی 45 دقیقه از میان درختان زیبای 

سیب ترش، گوجه سبز، زردآلو و گیلاس و طبیعت زیبای منطقه به پای آبشار خور خواهید رسید.

در فصول سرد سال به دلیل برودت هوا ، آب آبشار یخ زده و منظره واقعا زیبایی رو ایجاد میکند و به دلیل ارتفاع برف رسیدن به آبشار نیز سخت تر میشود.

یست اسکی خور هم در نزدیکی روستای خور قرار دارد و بزرگترین پیست اسکی ایران محسوب میشود.

 


 

قله دشته یا وسیه " ارتفاع 2530 متر "

 

 

روستای وسیه انتهای حصار و در ورودی شرقی شهر کرج واقع شده . پس از گذشتن از میدان وسیه و گذر از تونل زیر گذر جاده چالوس وارد دره وسیه می شویم

که این دره به سمت شرق تا قله دشته ادامه دارد. در راه تا رسیدن به انتهای دره وسیه در فصول گرم سال حداقل ۲ چشمه وجوددارد که طبعا در فصول پرآب

به تعدادشان اضافه می گردد.

مسیر، سبز ، دارای سایه و در بسیاری از جاها دارای پوشش درختی است. مسافت از میدان وسیه تا آخرین چشمه چیزی در حدود ۵ کیلومتر می باشد

که با شیب ملایم از وسط دره وسیه تا آخرین چشمه که معمولا محل اتراق گردشگران و کوهنوردان است ادامه دارد.

برای صعود به قله دشته باید مسیری در حدود ۲.۵ کیلومتر و با شیب بیشتری را طی کرد. دشته در واقع همان قله حد فاصل تهران و کرج است که در حین گذر

از اتوبان آن را می بینیم. این قله از جنوبی ترین قلل البرز مرکزی می باشد. وقتی در یک روز صاف و بدون غبار برفراز آن بایستیم، در سمت چپ تهران و در

سمت راست کرج تا کیلومترها معلوم است. این قله از کن نیز قابل رویت است و نشانه آن تجهیزات مخابراتی روی آن است .

در صورت قرار گرفتن بالای قله ، قلل دماوند ، منار، پورا ، ناز ، کهار، هزار بند ، پهنه سار و هفت خانی را میتوان دید .  جانورانی مثل خرگوش و روباه در این منطقه دیده میشود.

زرشک کوهی از گیاهانی است که به وفور در این منطقه به چشم میخورد .

 

 

 


 
قله دوبرار

واقع در : شمال غربي ، البرز مرکزی  ارتفاع : 2448 متر

ازسمت شمال بوسیله گردنه آتشگاه به جاده چالوس ، ازسمت غرب توسط ارتفاعات روستای آتشگاه ( قديمي ترين روستاي كرج ) به روستای برغان

ازسمت شرق بوسیله گردنه سیا کلان به قله عظیمیه (بیجی کوه) واز سمت جنوب بوسیله شهرک های بهارستان ،باغستان و گوهردشت به شهر کرج متصل می باشد.

از ویژگیهای بارز این قله این است که از هر چهار جهت امکان صعود به آن مقدور می باشد. و هم از داخل شهر وهم از طرف سد کرج وجاده چالوس بخوبی نمایان است.

دیگر ویژگی این قله مسیر های  آسان و در دسترس بودن برای ساکنان شهر کرج بخصوص اهالی شمال این شهر می باشد. شکل ظاهری این کوه باعث نامگذاری

آن بدین اسم شده است . روی قله دو تپه مجاور به هم با کمترین اختلاف ارتفاع هست که بسیار به هم شباهت دارند به همین دلیل به دو برار مشهور شده اند

ارتفاع یکی 2448 وارتفاع دیگری 2439 متر از سطح دریا می باشد

در روی قله های دوبرار چند سوراخ چند متری حفر شده است که احتمالا این حفره ها یا جهت یافتن اشیا قدیمی کندوکاو شده ویا با توجه به قدمت این حفره ها

جهت روشن کردن آتش و علامت دادن در گذشته مورد استفاده قرار می گرفته است . این کوه از محله باغستان کرج براحتی قابل دسترسی است ولی می توان

با طی یال شمالی کوه نور هم خود را به قله دو برار رسانید که این مسیر مقداری طولانی تر است.

مسافت رفت وبرگشت ازاین مسیر از میدان مجسمه تا قله دوبرار در حدود 17 کیلو متر می باشدولی چنانچه از طرف باغستان از روی خط الراس صعود کنید

و از همان مسیر نیز برگردید چیزی حدود 6 ساعت وقت نیاز دارید این مسیر از نظر مسافت کمتر از مسیر کوه نور میباشد علاوه برآنکه بکر تر نیز میباشد.

 


 

بیجی کوه

  بیجی به معنی خشک وبی گیاه می باشد

واقع در : عظیمیه کرج  ، البرز مرکزی ارتفاع : 2350 متر

درجه سختی : متوسط

بهترین زمان برای این منطقه : تمام فصول

شهر کرج از سمت شمال و شمال شرقی در احاطه کوههای البرز مرکزی قرار گرفته از نزدیکترین این کوهها به شهر کرج میتوان قله دشته در شرق

به ارتفاع 2650 متر و بیجی کوه (عظیمه ) در شمال به ارتفاع 2350 متر ودو برار که ارتفاع برار اول 2450متر وارتفاع برار دوم 2470 متر است نام برد.

 

برچسب‌ها:
نقاط دیدنی ایران

ايران به دليل موقعيت جغرافيايي و تمدن اصيل داراي هزاران تفرجگاه، مناطق ديدني ، تاريخي و آموزنده است كه هر انسان فهميده را به خود جذب مي‌كند.
كشور ايران با جنگلهاي مرتفع و معماري سنتي در جهان مثل ستاره‌اي در حال درخشيدن است.
حال گذري براي اين مناطق ديدني خالي از لطف نيست؛




























































 

برچسب‌ها:
نوسانات بازارسرمایه طبیعی است

      

طیب نیا در گفت و گو با خانه ملت:               
سه‌شنبه ساعت ۱۹:۵۶               
نوسانات بازار سرمایه طبیعی است/نرخ سود تعیین شده جاذبه کافی برای سپرده گذاری را دارد
                    نوسانات بازار سرمایه طبیعی است/نرخ سود تعیین شده جاذبه کافی برای سپرده گذاری را دارد               
                    سرویس: اقتصادی               
                    وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه نوسانات بازار سرمایه طبیعی است، ‌ گفت: برخی موسساتی که تحت نظارت بانک مرکزی نیستند ممکن است نرخ های وسوسه آمیزی را برای سپرده گذاری اعلام کنند اما تجربه سالهای گذشته نشان داده ریسک سپرده گذاری در این موسسات به دلیل نداشتن تضمین از سوی دولت زیاد است.               

علی طیب نیا در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه نرخ سود تعیین شده جاذبه کافی برای سپرده گذاری را دارد،‌افزود: نرخ تورم نقطه ای به 17.2 درصد رسید که این به معنای آن است که اگر کسی با نرخ سود علی الحساب 22 درصد سپره گذاری کند می تواند از عایدی واقعی مثبت برخوردار شود.

وی با تاکید بر اینکه بانکها باید سود واقعی را محاسبه و پرداخت کنند و سود مازاد را بین سپرده گذاران تقسیم کند،‌افزود: نوسانات بازار پول و سرمایه کوتاه مدت است.

وزیر اقتصاد با اشاره به نوسانات بازار سرمایه گفت: دو هفته ای است که بازار سرمایه به ثبات نسبی رسیده است و اینکه 3 روز بازار مثبت و یک روز منفی شود طبیعی است و در تمام بازارهای دنیا وجود دارد.

طیب نیا گفت : حجم معاملات در بازار بورس 400 میلیار د تومان بود که افزایش قابل توجهی را نسبت به گذشته دارد و نشان دهنده افزایش رغبت به سرمایه گذاری در بازار سرمایه است.

وی با تاکید بر اینکه نرخ بازدهی بازار سرمایه نسبت به بازارهای دیگر بیشتر است، گفت : با سرمایه گذاری مردم در بازار پول و سرمایه اقتصاد رونق خواهد گرفت.

وزیر اقتصاد گفت: برخی موسساتی که تحت نظارت بانک مرکزی نیستند ممکن است نرخ های وسوسه آمیزی را برای سپرده گذاری اعلام کنند اما تجربه سالهای گذشته نشان داده ریسک سپرده گذاری در این موسسات به دلیل نداشتن تضمین از سوی دولت زیاد است.

طیب نیا گفت: موسسه ای که با نرخ بیشتری سود پرداخت می کند ریسک بیشتری را متحمل می شود،‌افزود:‌مطمئن ترین بازار برای سپرده گذاری مردم بانکهای تحت نظارت بانک مرکزی هستند./

برچسب‌ها:
10میلیون نفری که نیاز به یارانه نقدی ندارند و دولت می‌تواند یارانه آنها را قطع کند

این تازه‌ترین موضع وزیر اقتصاد است که پیش‌تر اعلام کرده بود اطلاعات 10میلیون نفری که نیاز به یارانه نقدی ندارند و دولت می‌تواند یارانه آنها را قطع کند، آماده شده است. به گزارش همشهری، اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها همزمان با نام‌نویسی دوباره از متقاضیان نیازمند دریافت یارانه نقدی در حالی امسال شروع شده که برابر آخرین آمارها حدود 73میلیون شهروند ایرانی خود را نیازمند دریافت ماهانه 45هزارو500تومان یارانه نقدی اعلام کرده‌اند.

خبری شوک‌آور برای دولت یازدهم و چالش بزرگ بر سر اینکه چگونه می‌توان از تعداد یارانه‌نقدی‌بگیران کم کرد؟ علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد روز گذشته در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه دولت طبق قانون قبل و حین ثبت نام مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرده بود افرادی که واجد شرایط نباشند حذف خواهند شد و هم‌اکنون این برنامه به چه شکلی اجرا خواهد شد؟ افزود: دولت در حال بررسی موضوع برای اقدام است.

وی تأکید کرد: هرچند برخی از افراد مخالف حذف دهک‌های توانمند از دریافت یارانه هستند اما براساس تکلیف مجلس مبنی بر اینکه فقط افراد نیازمند باید یارانه دریافت کنند، دولت در حال تجمیع اطلاعات در این زمینه است. روزهای آینده دولت یارانه نقدی اردیبهشت‌ماه امسال را واریز می‌کند و هنوز مشخص نیست که آیا متقاضیان ثبت‌نام‌کننده غیرنیازمند تا 3برابر میزان یارانه نقدی جریمه خواهند شد یا نه؟ قانون این اجازه را به دولت داده اما هنوز دولت تصمیم خود را اعلام نکرده است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، وزیر اقتصاد همچنین با اشاره به کاهش نرخ تورم از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم گفت: معنی کاهش تورم، کاهش قیمت‌ها نیست بلکه منظور کاهش نرخ رشد تورم است. طیب‌نیا یکی از نتایج مهار رشد نقدینگی و کنترل نسبی تورم را آرامش نسبی در بازار ارز دانست. این در حالی است که قیمت ارز در روزهای اخیر نوسان زیادی را تجربه کرده است. طیب‌نیا با اشاره به نوسان قیمت ارز در روزهای اخیر گفت: در 3ماهه گذشته تزریق منابع ارزی پتروشیمی به بازار کاهش یافته بود که امیدواریم با ورود ارز آنها و گشایش‌های خارجی، آرامش در بازار ارز ایجاد شود.

 

-------------------------------------------- توجه ---------------------------------------------

برچسب‌ها:
بازداشت شوهر «شجاع‌ ترین» زن جهان در عربستان!

به نقل از شبکه العالم، خانم “سمر بدوی” فعال عربستانی به سبب مبارزه برای احقاق حقوق زنان در عربستان و تلاش برای لغو قیمومت مرد بر زن در این کشور و همچنین احقاق حق رانندگی زنان و همچنین حق مشارکت زنان در انتخابات، در سال ۲۰۱۲ برنده جایزه شجاع ترین و جسورترین زن جهان شد.

رژیم آل سعود، روز سه شنبه، ولید ابوالخیر وکیل سرشناس عربستانی و همسر سمر بدوی را به سبب امضای طومار اعتراض به بازداشت فعالان درخواست کنندۀ اصلاحات سیاسی به اتهام “فتنه انگیزی و تعرض به دستگاه قضایی” بازداشت کردند.

ولید ابوالخیر، پیش از این، در دادگاه ریاض، با اتهامات دیگری مواجه بود که از میان آن ها می توان به خروج علیه ولی امر، توهین به حکومت، ایجاد مرکز دیده بان حقوق بشر در عربستان، مشارکت در احداث جمعیت حقوقی بدون مجوز، ارتباط با سازمان های بیگانه و تشویش اذهان عمومی اشاره کرد.

خانم بدوی با تاکید بر این که همسرش، دادگاه ِ رسیدگی کننده به پرونده اش را امنیتی خوانده و آن را به رسمیت نمی شناسد، خاطر نشان کرد: در حال حاضر همسرم در زندان “الحائر” به سر می برد و تا امروز به من اجازه ملاقات با او نداده اند.

وی از شکنجه سیاسی شوهرش در زندان خبر داد و گفت: وکیل همسرم مطلع شده است که او را در سلول انفرادی با قطر کمتر از یک و نیم متر در دو متر حبس کرده اند که در سقف آن چراغی تعبیه شده که به صورت ۲۴ ساعته روشن است تا او نتواند بخوابد.

هواداران ابوالخیر، بر روی پایگاه های اجتماعی تشکل ها و انجمن هایی در یاری او تشکیل دادند.

در این میان، سازمان های حقوق بشری بین المللی نظیر دیده بان حقوق بشر، آزادی فوری ابوالخیر و لغو اتهامات تلفیق شده در حق او را خواستار شدند.

ابوالخیر، نخستین شخص از اعضای خانواده خانم بدوی نیست که به خاطر او بازداشت می شود، پیش از این در ماه ژوئیه سال ۲۰۱۳، برادر این زن که فعالی لیبرال است به اتهام تاسیس پایگاه الکترونیکی که امنیت عمومی را تهدید می کند و بزرگان مذهبی را به سخره می گیرد، بازداشت، محاکمه و به هفت سال زندان و تحمل ۶۰۰ ضربه شلاق محکوم شد.

سمر البدوی تاکید کرد که هیچ یک از اعضای خانواده اش به اتهامات تروریستی بازداشت نشده اند بلکه تنها اتهامات وارده به آنان در مجال واست اصلاحات سیاسی و احقاق حقوق بشر است.

برچسب‌ها:
دین وبهداشت روانی

تعریف بهداشت روانی

«بهداشت روانی؛ یعنی داشتن احساس آرامش و امنیت درون و به دور بودن از اضطراب، افسردگی و تعارض های مزمن روانی. از منظر دیگر، بهداشت روانی؛ یعنی بهره مندی از سلامت ذهن و اندیشه و تفکر. درصد قابل توجهی از بیماری های جسمانی، ریشه روان شناختی دارند و بهره مندی از بهداشت روان می تواند بر سلامت جسم اثر مثبتی داشته باشد. از آن سو، سلامت جسم نیز بستر مناسبی برای رسیدن به احساس امنیت درون و سلامت ذهن و روان است».

نوع نگرش و باورهای آدمی درباره زندگی و محیط پیرامون خود و نیز تعهدات ارزشی و ویژگی های زندگی فردی و اجتماعی انسان، در بهره مندی از بهداشت روانی مطلوب بسیار اثر گذارند.

بهداشت روانی، قوانین مربوط به سلامت عاطفی را در برمی گیرد، به گونه ای که فرد بتواند مشکلات را به آرامی پشت سرگذارد؛ به شرط آنکه بداند چگونه از فشارهای روانی و نگرانی پیش گیری کند. کارشناسان سازمان بهداشت جهانی از «بهداشت روانی» به «سلامت روان و فکر» تعبیر کرده اند و می گویند: «سلامت فکر، عبارت است از قابلیت ارتباط موزون و هماهنگ با دیگران، تغییر و اصلاح محیط فردی و اجتماعی و حل تضادها و تمایلات شخصی به طور منطقی، عادلانه و مناسب».

پیام متن:

1. بهداشت روان، برابر با سلامت روان و امنیت درون است که بر اثر آن، آدمی از نگرانی و افسردگی نجات می یابد.

2. میان بهداشت روانی و ارتباط موزون با جامعه و اصلاح محیط، ارتباط تنگاتنگ وجود دارد.

سلامت روان در پرتو پای بندی به آموزه های دینی

یکی از مهم ترین مسائل دین اسلام، توجه به بهداشت و سلامت جسم و روان است. واژه «دین» در لغت؛ یعنی کیش، آیین، طریقت و شریعت و در اصطلاح «به مجموعه ای از بایدها و نبایدها و باورهای منطقی و عقلانی گفته می شود که بر اساس ویژگی ها و نیازهای فطری بشر استوارند و همین مسئله، خود به عنوان اصلی ترین عامل تأمین بهداشت روانی و احساس خودارزشمندی است». خداوند کریم با تأکید بسیار در آیات نورانی وحی، تنها راه رستگاری و سعادت انسان را در «تزکیه» و پالایش روح و روان او می داند، آنجا که میفرماید: «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَکّیها؛ همانا هر که نفس خود را تزکیه کرد، رستگار شد». در حقیقت، پالایش روح که قرآن کریم از آن به «تزکیه» تعبیر می فرماید، همان چیزی است که امروزه از آن به سلامت روان یاد می کنند.

پیام متن:

دین، تضمین کننده بهداشت روانی انسان هاست و بهداشت روان نیز ضامن رستگاری آدمی است.

دین باوری و سلامت روان

متوجه ساختن انسان به مقوله ایمان به خداوند و توحید و بندگی او، نخستین و اساسی ترین آموزه پیامبران الهی و معصومان علیهم السلام بوده است. اصلی ترین رکن دین؛ یعنی ایمان به خدای یکتا سبب می شود انسان از نگرانی و تشویش خاطر در امان بماند. همچنین او را به پایداری در برابر رویدادهای ناگوار زندگی رهنمون می شود، به گونه ای که دیگر هیچ حادثه ای نمی تواند در آدمی تزلزلی به وجود آورد. بر اساس بینش اسلامی، هر انسانی از هنگام تولد، با فطرت الهی؛ یعنی با بهداشت روانی، قدم به عرصه زندگی می گذارد و اصلی ترین هدف دین نیز حفظ یا تأمین این بهداشت روانی است که از آغاز با بشر همراه بوده است.

تاریخ نگار معروف، توین بیمی نویسد:

بحرانی که اروپاییان در قرن حاضر به آن دچار شده اند، اساساً به فقر معنوی آنان بازمی گردد. تنها راه درمان این فروپاشیدگی اخلاقی که غرب از آن رنج می برد، بازگشت به دین است. اصولاً ایمان، تأثیر بسزایی در نفس انسان دارد؛ زیرا اعتماد به نفس و قدرت او را بر صبر و تحمل سختی های زندگی افزایش می دهد و احساس امنیت و آرامش را در نفس او مستقر می سازد و در درونش آسودگی خاطر پدید می آورد. بدین سان، انسان غرق در احساس خوشبختی می شود.

شاید بتوان گفت توانایی مذهب، در کاستن غم های وجودی و پیوند دادن انسان با نیروهای قدرتمند معنوی، بزرگ ترین موهبت مذهب به انسان هاست و برای فرد دین باور، این هدیه عبارت است از احساس امید و آرامش، ولی در سطحی گسترده تر و فراگیر.

پیام متن:

1. نشانه سلامت روحی و روانی، ایمان به خدا، دین داری و آگاهی داشتن و عمل کردن به آموزه های دین است.

2. دین، با تأمین بهداشت روانی، احساس امنیت، آرامش و خوشبختی را برای انسان ها به ارمغان می آورد.

امنیت روانی و سلامت روان، در پرتو یاد خدا

یکی از مفاهیم مهم در بهداشت و سلامت روان، مفهوم «امنیت روانی» است. اگر فردی احساس امنیت روانی نکند، زندگی برای او بی معنا خواهد بود و سلامت روانی نیز برقرار نخواهد شد. امنیت روانی؛ یعنی داشتن روح و روانی آرام و به دور از ترس که در این صورت، زندگی آدمی گوارا و دلپذیر خواهد شد.

پس نشاط و آرامش از آنِ کسی است که به امنیت و اطمینان نفس می رسد و این امر زمانی به وجود خواهد آمد که انسان به خداوند خویش، وابستگی و دل بستگی راستین پیدا کرده باشد و ذکر او سراسرِ اندیشه، عاطفه و رفتارش را فراگرفته باشد. از نظر قرآن، تنها در پرتو یاد خداست که انسان به آرامش می رسد. همان گونه که می فرماید: «أَلا بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ؛ همانا با یاد خداوند، دل ها آرامش می یابد». مقام خداوند، مقام امن است و هر که با یاد خداوند، با این مقام ارتباط برقرار سازد، از امنیّت و آرامش برخوردار خواهد شد.

گفتنی است بر اثر یاد خدا و اصلاح رابطه انسان با خدا، رابطه او با دیگر بندگان خدا نیز اصلاح می شود. با این روش، انسان از انزوا و افسردگی و دیگر پی آمدهای ناگوار برخاسته از انزوا نیز به دور می ماند.

پیام متن:

زنده نگاه داشتن ذکر و یاد همیشگی خدا، مانع از افتادن انسان به دام بیماری های روحی و روانی می شود و او را به امنیت و سلامت روان رهنمون می سازد.

آثار شکرگزاری بر سلامت روان

داشتن روحیه شکرگزاری از نشانه های سلامت روح و روان آدمی است. همچنین شکرگزاری، نشانه دور بودن آدمی از بیماری هایی چون غفلت از نعمت ها، غرور، بخل و کفران نعمت است.

افزون بر به جای آوردن شکر و سپاس خدا، قدردانی از بندگان او نیز نشان دهنده سلامت روح و بهداشت روان است. آن که روحی سالم دارد، خدمت دیگران در حق خود را انکار نمی کند و از آنها به شایستگی و در حد توان قدردانی می کند.

پیام متن:

روح انسان شکرگزار، به سبب آنکه از غفلت، غرور و کفران نعمت به دور است، از سلامت بهره مند است.

توکل و سلامت روان

«توکل» از آموزه هایی است که آثار مثبت شگرفی بر سلامت روان انسان می گذارد. به انسان جرئت می بخشد و راه رسیدن به هدف را برای او هموار می سازد. خداوند در قرآن کریم می فرماید: «آن گاه که عزم کردی و تصمیم گرفتی، به خدا توکل و کار خود را دنبال کن».

وقتی امور مهم و سرنوشت ساز، انسان را درگیر خود می سازد و شک و دلهره بر روح و روان آدمی عارض می شود، ناچار به دنبال تکیه گاهی مورد اعتماد می گردد تا یار و پشتیبان وی باشد. در نتیجه، آرامش بر قلب و روحش حاکم می شود و از نگرانی رهایی می یابد. توکل بر خدا، تردیدها و دلهره ها را از میان می برد و قلب آدمی را سرشار از آرامش می کند و روح را با سلامتی همراه می سازد.

یکی از بیماری های روح و روان انسان بر اثر درماندگی و ناامیدی و توفیق نیافتن او بر انجام دادن وظایف خویش پدید می آید. حال آنکه انسان با توکل بر خدای قادر و حکیم، به توانایی ها و استعدادهای خدادادی اش اعتماد می کند و افزون بر اینکه در پیروزی ها به غرور و خودپسندی گرفتار نمی شود، در برابر مشکلات و سختی ها نیز مقاوم می شود که این، خود، بهترین وسیله تأمین سلامت روانی فرد است.

توکل، از معرفت آدمی به خداوند سرچشمه می گیرد و او را از امیدورزی بیهوده به غیر خداوند بازمی دارد و دل را از وسوسه و تردید پاک می کند و بدین ترتیب، از عوامل مهم تأمین سلامت روان انسان به شمار می رود. نزدیک تر شدن به خدا، احساس سربلندی و بی نیازی از غیرخدا نیز از نشانه های سلامت روح است که بر اثر توکل، می توان به آنها دست یافت.

پیام متن:

توکل بر خدا، دلهره ها و تردیدهای روحی انسان را از میان می برد و بر اثر مقاوم ساختن او در برابر مشکلات و دمیدن روح عزت و بی نیازی در او، سلامت روحی اش را تضمین می کند.

برچسب‌ها:
•موسیقی و ترانه‌های غنایی و عاشقانه

موسیقی لرستان از تنوع و پیشینه‌ای کهن برخوردار است که به دو بخش کلی، موسیقی‌های آوازی (کلامی) و موسیقی‌های سازی تقسیم می‌شود.هم اکنون موسیقی لری در قالب ترانه به هفت بخش تقسیم می‌شود.موسیقی لری در قالب ترانه به هفت بخش تقسیم می‌شود که عبارتند از موسیقی و ترانه‌های غنایی و عاشقانه، موسبقی و ترانه‌های حماسه رزمی، موسیقی و ترانه‌های سوگواری، موسیقی و ترانه‌های فصول، موسیقی و ترانه‌های کار، موسیقی و ترانه‌های طنز و سرودهای مذهبی.

  • موسیقی و ترانه‌های غنایی و عاشقانه: شامل ترانه‌ها و آهنگ‌هایی است در وصال یا فراق معشوق مانند ترانه‌های هی لو، بینا بینا، کیودار یا نغمه‌های شیرین و خسرو، ساری خوانی، میربگی(میرونه) و ده‌ها ترانه دیگر که در مقامهای مختلف موسیقی لری اجرا می‌گردد.
  • موسبقی و ترانه‌های حماسه رزمی: این سرودها بیانگر ارزشهای حماسی و رزمی جنگاوران در میان ایل هستند. مانند جنگ لرو، دایه دایه و یا مقامهای موسیقی بدون کلام که در رزم‌گاه و مسابقه به کار رفته‌اند، مانند جنگه را، سوارهو و نقاره.
  • موسیقی و ترانه‌های سوگواری: این موسیقی بیشتر جنبه آیینی داشته‌است و در مواقع سوگواری از روزگار کهن تا کنون کاربرد فراوانی دارد، مانند چمری یا سایر مقامها، از جمله، سحری، پاکتلی، شیونی و ده‌ها مقام دیگر.
  • موسیقی و ترانه‌های فصول: موسیقی و ترانه‌های ویژه فصول مختلف مانند برزه کوهی، ماله ژیری، کوچ بارو.
  • موسیقی و ترانه‌های کار: به منظور سهولت و تسریع در کار مردان و زنان ایلاتی، این ترانه‌ها به صورت فردی یا دسته جمعی خوانده می‌شود، مانند ترانه‌های گل‌درو(برزیگری)، هوله(خرمن کوبی)، مشک زنی، شیردوشی و چوپانی.
  • موسیقی و ترانه‌های طنز: این ترانه‌ها اغلب به صورت فی البداهه در هجو شخص یا موضوع یا مکانی سروده شده و برخی اوقات نیز با حرکات نمایشی طنز آلود فرد یا افرادی همراه بوده‌است.
  • سرودهای مذهبی: بر اساس کلام‌های یارسان(از سروده‌های اهل حق)بوده، جنبه عرفانی و اعتقادی آن بسیار عمیق است. مانند ضامن آهو، سرای خاموشان(شهر بی‌صدا) و دوازده کلام یاری..
برچسب‌ها:
قوم لک

 
اين متن خلاصه شده سخنراني حسن‌علي مهدوي چشمه‌گچي در كنفرانس فرهنگي بررسي گويش كلهري در شهر اربيل عراق (اسفند ۸۴) هم‌چنين مصاحبه با شبكه‌ي ماهواره‌اي كردستان تي‌وي مي‌باشد. قوم لك يكي از قديمي‌ترين اقوام ساكن در منطقه‌ي غرب ايران بوده كه با بررسي‌هاي به عمل آمده قدمت فرهنگ و گويش آنان به هزاران سال قبل برمي‌گردد. اين قوم كهن از ديرباز در سرزميني هلالي بين چهار استان؛ لرستان، كرمانشاه، همدان و ايلام سكني گزيده‌اند و مي‌توان گفت تمام مناطقي كه نام آن‌ها به پسوند« وند» ختم مي‌شود، لك‌نشين بوده و اعقاب آنان لك بوده‌اند مانند كاكاوند، جلالوند، عثمانوند، صوفيوند، احمدوند، بالوند، و … پسوند «وند» به معناي جايگاه است و بعضي‌ها به معناي «تبار» گفته‌اند
مانند پسوند«لو» در قبايل ترك زبان، «زهي» در مناطق سيستان و بلوچستان و «آل» در مناطق عرب‌نشين خوزستان. در خصوص معني كلمه‌ي «لك» نظرات متفاوتي ارايه شده كه برخي
از آن‌ها مستند تاريخي روشني ندارند، مانند اين‌كه بسياري از نويسندگان كرمانشاهي كه طي ساليان اخير پژوهش‌هايي در مورد ايلات و طوايف استان كرمانشاه انجام داده‌اند، در مورد واژه‌ي «لك» گفته‌اند كه اين واژه تركيب «لر و كرد» مي‌باشد كه برگرفته از حروف اول اين دو كلمه است. در حالي كه اين ادعا مستند نيست و طراحان آن دليل مشخص و روشني براي اين ادعا ارايه نداده‌اند. بنا بر بررسي‌هاي مستند به عمل آمده توسط نگارنده و با مطالعه بيش از يك‌صد و پنجاه منبع در اين خصوص كه مورد تأييد بسياري از اساتيد نيز قرار گرفته‌است ريشه‌ي كلمه‌ي «لك» را در جاي ديگري بايد جست‌وجو كرد. با اين بررسي‌ها مشخص گرديد كه اين كلمه يك واژه‌ي تاريخي و به معناي «هزار» است و واحد شمارش بوده‌است. همان‌طوري كه در حال حاضر نيز در برخي ملل كهن شرقي نظير هندوستان به صدهزار يك «لك» مي‌گويند و در پيشاني بناي تاج محل هندوستان يك كلمه كه شده‌است:«دوازدهم سال جلوس اقدس مطابق ۱۰۴۸ هجري به عاليمان نويد كامراني داد و انجامش كه به صرف پنجاه لك روپيه صورت پذيرفت» هم‌چنين در افغانستان هم به صد هزار يك لك مي‌گويند. همان‌طوري كه خبرنگار ايراني در سفرنامه‌ي خود مي‌نويسد:« در مجموع سي‌تايي نوار كاست خريدم و هر كدام به هفتاد و پنج هزار “افغاني” كه در آخر تخفيف داد و همه را روي هم “لك” حساب كرد كه هر لك معادل صد هزار افغاني است.» در خصوص اين قوم هم گفته‌اند كه چون در قديم صدهزار نفر تخمين زده شده‌اند به آن‌ها «لك» گفته‌اند. همان‌طور كه مي‌دانيم دين اكثريت مردم ايران در قبل از آيين زرتشت«مهر پرستي» يا «ميترائيسم» بوده‌است. مرحوم استاد سعيد نفيسي مي‌نويسد:« ميتره يا مهر يكي قديمي‌ترين خدايان ايران، قرن‌ها پيش از دين زرتشت دين اكثريت مردم ايران بوده‌است و در مذاهب آرياييان نيز، مهر كه در زبان سانسكريت به آن ميتره گفته‌اند از بزرگ‌ترين خدايان است. چنان‌كه در “ودا” از كتاب‌هاي مقدس هندوان اهميت خاص دارد.» با توجه به بخش ديگري از نوشته استاد نفيسي كه مي‌نويسد:« ميتره يا مهر خداي مشترك همه‌ي آرياييان بوده و آريايي‌هاي ايراني و هندي پيش از آن‌كه از يك‌ديگر جدا شوند، مهر يا ميترا را مي‌پرستيده‌اند،» مي‌توان نتيجه گرفت كه واژه‌‌ي «تاريخي» لك در اثر گذر زمان در كشور ايران متروك و به فراموشي سپرده شده اما در كشور هندوستان يا افغانستان هنوز معناي قديمي خود يعني«صدهزار» را حفظ كرده‌است. اما در مورد گويش لكي باز هم بايد آن را يكي از قديمي‌ترين گويش‌ها محسوب كرد كه بر خلاف خيلي از گويش‌هاي ديگر از دست تطاول زبان‌ها و فرهنگ‌هاي ديگر تا حدود زيادي مصون مانده‌است؛ براي مثال در بسياري از مناطق لك‌نشين نظير منطقه‌ي «عثمانوند» هنوز به جاي واژه «ق» از واژه «ك» استفاده مي‌شود. مثلاً به جاي قرآن «كران» به جاي قوم «كوم» به جاي قسم «كسم» تلفظ مي‌كنند.* در حالي كه در استان كرمانشاه برخي واژه‌هاي تركي توانست برخي اسامي جغرافيايي اين استان را تحت‌تأثير قرار دهد و كرماشين را به قرماسين يا قرماشين و «خوره‌سو» را به «قره‌سو» تبديل كند اما واژه‌‌هاي مناطق لك‌نشين را كه با «ك» شروع مي‌شوند، نتوانست تحت‌تأثير قرار بدهد. يا چهار حرف «پ، گ، ژ، چ» كه در زبان عربي وجود ندارند، اين چهار حرف در گويش لكي حتي بيش‌تر از زبان كردي مورد تأكيد قرار مي‌گيرد؛ براي نمونه در مناطق لك‌نشين هنوز به جاي كلمه‌ي از، از كلمه‌ي «اژ» استفاده مي‌كنند يا «زهر» كه «ژه‌ر» به كار مي‌رود. ويژگي ديگر گويش لكي، قرائت بسياري از واژه‌ها و كلمات آن با زبان سوراني است به طوري كه برخي از كلمات اين زبان در كردي كلهري وجود ندارد اما در سوراني وجود دارد مانند كلمه‌ي” گرك” به معني نياز داشتن كه در زبان لكي و سوراني به‌كار مي‌رود اما در كردي كلهري وجود ندارد. يا حذف حرف «الف» در اسامي مثل احمد، كه در زبان سوراني به احمد‌«همه» مي‌گويند و در گويش لكي هم معمولاً حرف «الف» را حذف مي‌كنند همانند همه‌خان به جاي احمدخان و «همه‌وند» به جاي احمدوند كه نام يك ايل است. غير از موضوع گويش بايد گفت فرهنگ لك‌ها نيز از قدمت زيادي برخوردار است و حتي عناصري از فرهنگ اين قوم به ملل آسياي غربي و اروپاي شرقي منتقل شده است. شهر «مهرگان قذف» يا «مهرگان‌كده» يكي از شهرهاي قديمي لك‌ها كه در حوالي «دره‌شهر» ايلام و رودخانه‌ي «سيمره» قرار داشته، يكي از قديمي‌ترين مراكز تمدن و فرهنگ در غرب ايران بوده‌است. طبق اسناد تاريخي در اين شهر روزهاي يك‌شنبه تعطيل بوده‌است. در حال حاضر نيز در ملل اروپايي كه مسيحي هستند روزهاي يك‌شنبه تعطيل است. يا شكل قبرها كه هم‌اكنون نيز در مناطق لك‌نشين قدمت خود را به شكل سنگ‌هاي عمودي بلند و مرتفع و روي قبرها در قبرستان‌هاي مناطق‌ لك‌نشين به چشم مي‌خورد و مسيحيان اروپايي نيز سنگ‌هاي عمودي بر روي قبرها، قرار مي‌دهند. درباره‌‌ي ديدگاه‌هاي مذهبي اين قوم نيز بايد گفت هنوز ريشه‌هايي از مهرپرستي در بين آنان وجود دارد. مانند قسم خوردن به خورشيد كه رسم ديرينه‌ي لك‌ها است. آن‌ها براي خورشيد قداست خاصي قايل هستند تا جايي كه به آن قسم مي‌خورند و يا اهميت قايل شدن براي آتش كه ميراثي از آيين زرتشتي است و لك‌ها هنوز هم براي آتش قداست خاصي قايل هستند. به طوري كه آب ريختن روي آتش اجاق را بدشگون دانسته و به هنگام دفن مرده نيز در اولين شب بر سر قبر او آتش روشن مي‌كنند. لك‌ها مردماني به غايت مهربان، راستگو و شجاع هستند و اين شايد از همان آيين «ميترائيسم» يا «مهرپرستي» نشئت گرفته باشد كه در زبان سانسكريت ميترا به معناي دوست و عهد و پيمان بوده و هندوان «ميتره» را خواهان جدي راستي و درستي و عقيده‌ي پاك مي‌دانند و اين كلمه «ميترا» در زبان دري يعني فارسي امروز بدل به مهر شده‌است كه مهر هم به معناي عشق و دوستي است و كلمه «مهرباني» نيز از همين كلمه «مهر» نشئت گرفته‌است. در خصوص موسيقي نيز گويش لكي را با توجه به خصوصياتش بايد زبان «شعر» دانست برعكس زبان لري كه زبان موسيقي است، شعراي زيادي در بين قوم لك وجود داشته كه از معروف‌ترين آن‌ها مي‌توان «غلام‌‌رضاخان اركوازي» را نام برد كه ديواني به نام «مناجات‌نامه» را تأليف كرده‌است و نقل است كه اين مناجات‌ها را كه زبان لكي بوده در هنگام حبس خود توسط يكي از حكام ظالم، سروده است و به واسطه‌ي همين مناجات‌ها به اذن خداوند قفل و زنجير از پاي وي گشود شده‌است. مذهب اكثر مردمان لك «تشيع» است اما تعدادي از طوايف آنان نيز داراي مذهب «اهل حق» مي‌باشند و زيارت‌گاه‌هاي «بابايادگار» در منطقه‌ي ريجاب و «سلطان اسحاق» در منطقه‌ي اورامانات مورد احترام آن‌ها مي‌باشد. از ديگر نشانه‌هاي تقيد مذهبي در ميان لك‌ها وجود انواع زيارتگاه‌هاي ديگر نظير نظرگاه «محل نظر ائمه» و قدم‌گاه « محل قدم گذاشتن اولياي خدا» در مناطق لك‌نشين است و هم‌چنين قدمگاه «فرنگي» در منطقه‌‌ي بالوند كه معتقدند قنبر، غلام مولا علي (ع)، در اين محل قدم گذاشته يا «نمازگاه» در منطقه‌ي بوژان عثمانوند كه معتقدند يكي از معصومين به قولي مولا علي (ع) در اين نقطه قدم گذارده‌است. پي‌نويس: *سيمره: گفتني‌است واج/ ق/ در ميان طايفه‌ي شاهيوند كوهدشت نيز تلفظ نمي‌شود و به جاي آن واج/ك/ تلفظ مي‌شود.

برچسب‌ها:
 

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان کرج آنلاین و آدرس karajonline.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.