پایگاه خبری - تحلیلی
 
آخرین مطالب
 
پیوندهای روزانه
خطر خشکسالی زمین

خطر خشکسالی دائمی در انتظار 25 درصد مناطق زمین

تهران- ایرنا- نتایج یک تحقیق جدید نشان می دهد که در صورت شکست تلاش ها برای مهار گرمایش زمین و محقق نشدن اهداف تعیین شده در توافق پاریس، تقریبا یک چهارم سیاره زمین احتمالا دچار خشکسالی دائمی می شود.

به گزارش  گروه علمی ایرنا از خبرگزاری یونایتدپرس، محققان در این مطالعه پیش بینی های 27 مدل آب و هوایی جهان را گردآوری کردند تا دریابند کدام مناطق زمین در معرض بیشترین خطر خشکسالی دائمی تا پایان قرن حاضر هستند.
خشکسالی دائمی یا Aridification به فرآیندی اطلاق می شود که در آن یک منطقه به طور فزاینده ای خشک می شود؛ وضعیتی که تغییر طولانی مدت و نه یک نوسان فصلی است. 
نتیجه آنالیز محققان که هفته جاری در مجله Nature منتشر شد، نشان می دهد که 20 تا 30 درصد مناطق جهان به طور قابل توجهی خشک تر از محدوده های خشکی تعیین شده توسط تغییرات سالانه میزان بارش خواهند شد. 
به گفته چانگ یوئی پارک نویسنده این مطالعه و محقق دانشگاه علوم و فناوری 'سوترن' در شنزن چین، خشکسالی دائمی یک تهدید جدی است زیرا به شدت می تواند بر موضوعاتی مانند کشاورزی، کیفیت آب و تنوع زیستی تاثیر گذارد. وی افزود: این پدیده همچنین موجب خشکسالی و وقوع آتش سوزی بیشتر در جنگل ها می شود.
محققان در این مطالعه میزان احتمالی بروز خشکسالی دائمی را برای سطوح مختلف گرم شدن آب و هوای زمین از جمله یک افزایش 1.5 و دو درجه سلسیوس در متوسط دمای زمین بررسی کردند. 
هدف توافق پاریس این است که گرمایش کره زمین به میزان 2 درجه سانتیگراد بالاتر از دمای متوسط ​دوران ​قبل از صنعتی شدن محدود شود.
این مطالعه جدید نشان می دهد که محدود کردن گرمایش زمین به یک افزایش 1.5 درجه ای دما می تواند بسیاری از پیش بینی ها را درباره خشکسالی دائمی از بین ببرد. نرخ خشکسالی اکنون در بیشتر قسمت های زمین در حال افزایش است زیرا زمین در حال حاضر افزایش یک درجه سلسیوس را در متوسط دمای زمین تجربه کرده است. 
به گففته محققان، بخش هایی از جنوب شرق آسیا، جنوب اروپا، جنوب آفریقا، آمریکای مرکزی و جنوب استرالیا که بیش از 20 درصد جمعیت امروز جهان را در خود جا داده اند، از محدود نگاه داشتن سطح گرمایش زمین به زیر 1.5 درجه سلسیوس، بیشترین منفعت را خواهند برد. 
علمی**2038**
مترجم: درنا محمدیان* انتشار: محتشمی پور 

برچسب‌ها:
اهمیت درختکاری

فواید درخت و درختکاری:

برای پی بردن به اهمیت درخت و درختکاری و نقش آنها در حفظ طبیعت و زندگی انسان ، تعدادی از فواید آن را برای شما بیان می کنیم:

۱- طبیعت بدون درخت، ناموزون و زشت می گردد. وجود جنگل و درخت در صحنه طبیعت و زندگی انسان، باعث زیبایی، شادی، سبزی، آسایش، رفاه، صفا، پاكی و طراوت می شود.

۲- درختان نبض زمین هستند و مایه حیات انسان و حیوان و حتی بعضی از گیاهان، زیرا درختان با جذب گازهای سمی از جمله دی اکسید کربن و تولید اكسیژن كه یكی از اساسی ترین نیازهای حیات انسان و حیوان است، باعث دوام حیات انسان و سلامت چرخه طبیعت می شوند. كمبود درختان و تخریب و نابودی جنگل ها به ویژه در این عصر دود و زندگی ماشینی، موجب انقراض نسل انسان و حیوان خواهد شد.

۳- برگ و شاخه های درختان بخش مهمی از تغذیه حیوان و گاه انسان را فراهم می سازند و در تولید گوشت مصرفی انسان ( با تغذیه دام ها از گیاهان) نقش اولیه را دارند.

۴- میوه بسیاری از درختان مورد استفاده انسان و حیوان است، به طوری كه می تواند در تغذیه انسان و تأمین ویتامین های مورد نیاز او تأثیر به سزایی داشته باشد. در فواید گیاه و گیاه خواری در دستورات پزشکی و حتی دینی توصیه های زیادی شده است.

۵- چوب درختان در صنایع چوب بُری و تأمین بخش مهمی از وسایل مورد نیاز زندگی انسان نقش اساسی دارند.

۶- درختان می توانند در جلوگیری از فرسایش خاك کشاورزی و مفید زمین در هنگام سیل نقش مهمی داشته باشند.

۷- درختان در تغییر و تبدیل آب و هوا و اعتدال آن نقش به سزایی دارند. تشكیل جنگل و توسعه آن، نه تنها تاثیر اساسی در روند آب و هوا دارد، بلكه در حشر و نشر پرندگان، چرندگان و دیگر حیوانات اهلی و وحشی و نهایتا تعادل در چرخه طبیعت نقش ارزنده ای دارد.

۸- سایه و ریشه ی درختان، در حفظ و رشد گیاهانی كه نمی توانند ریشه ی خود را برای جذب آب به اعماق زمین بفرستند و یا طاقت تحمل تابش مستقیم نور خورشید را به ویژه در فصل گرما و تابستان ندارند و یا نمی توانند در مقابل باد و باران های تند مقاومت نمایند، تأثیر به سزایی دارند.

۹- در فصل پاییز كشاورزان، باغداران و گل و گیاه كاران از كود ساخته شده از انبوه برگ درختان استفاده لازم را می نمایند.

در پاییز، انبوه برگ ریخته شده از درختان می تواند «ابركود» متراكمی بسازد كه هوموس یا سیاخاك (گیاخاك) نامیده می شود. این ماده خاصیت «گلوئیدی» دارد و نگهداری آب توسط خاك را افزایش می دهد. هوموس، مواد معدنی خاک را نیز جذب می کند و از هرز رفتن آنها جلوگیری می نماید. لذا هوموس را با خاك مخلوط می كنند تا مواد مغذی ضروری برای رشد گیاه را تأمین نماید.

۱۰- بسیاری از درختان از قدیم الایام، در صنعت داروسازی و عطاری و حتی به دست آوردن نوعی چسب مورد استفاده قرار می گیرند، مثلا بهترین ماده ضدعفونی كننده از برگ درخت سدر و سنجد، بهترین رنگ مو از درخت حنا، بهترین مواد خوشبوكننده از چوب درخت عرعر و بهترین نوع عطر برای رفع خستگی در كارگاه هایی كه می خواهند ظرفیت تولیدی شان را بالا ببرند، از درخت سرو به دست می آید.

برچسب‌ها:
گزیده ای از سخنان مقام معظم رهبری امروز19دی96

رهبرانقلاب گفتند: همه‌ی حرکاتی که دشمن در این چهل سال در مقابل ما انجام داده است پاتک انقلاب است. 

به گزارش ایسنا، رهبرانقلاب، صبح امروز در دیدار مردم قم گفتند: ملت ایران در اقصی نقاط کشور -در شهرهای بزرگ و کوچک- از روز نهم دی که این آتش‌بازی‌ها و این شیطنت‌کاری‌های افرادی تازه شروع شده بود، در همه جای کشور از روز نهم دی این حرکت [راه‌پیمایی‌شان] آغاز شد.

 

گزیده سخنان رهبری در دیدار امروز:

*بعد که [مردم] دیدند نه، مزدوران دشمنان دست‌بردار نیستند، آن‌وقت پی‌درپی و روزهای متوالی این راه‌پیمایی‌ها تکرار شد.

 

*از روز سیزدهم در قم، در اهواز، در همدان، در کرمانشاه و روز پانزدهم و شانزدهم و هفدهم در شهرهای مختلف، در شهرهای بزرگ، در مشهد، در شیراز، در اصفهان، در تبریز، [راه‌پیمایی‌ها ادامه یافت].

 

*این‌ها حوادث معمولی نیست، این‌ها هیچ جای دنیا وجود ندارد؛ من این را از روی اطلاع عرض می‌کنم.

 

 

*این حرکت عظیم منسجم مردمی در مقابل توطئه‌ی دشمن با این نظم، با این بصیرت، با این شور و انگیزه در هیچ جای دنیا نیست و این چهل سال است که ادامه دارد.

 

 

*بحث یک سال و دو سال و پنج سال و این‌ها نیست. نبرد ملت با ضد ملت است، نبرد ایران با ضد ایران است، نبرد اسلام با ضد اسلام است؛ این ادامه داشته، البته بعد از این هم خواهد بود.

 

*همه‌ی حرکاتی که دشمن در این چهل سال در مقابل ما انجام داده است پاتک انقلاب است. انقلاب، ریشه‌ی دشمن را از لحاظ سیاسی در کشور کَند، دشمن حالا مرتباً پاتک می‌کند و در هر دفعه هم شکست می‌خورد؛ اقدام می‌کند و نمی‌تواند [کارش را] پیش ببرد؛ به خاطر ایستادگی، به خاطر این سد محکم مردمی و ملی. این بار هم ملت با قدرت تمام به آمریکا و به انگلیس و به لندن‌نشین‌ها می‌گوید این دفعه هم نتوانستید، باز هم نخواهید توانست.

 

*در این روزها تحلیل‌های گوناگونی انجام گرفت. در این تحلیل‌ها یک نقطه‌ی تقریباً مشترکی وجود داشت که آن نقطه، نقطه‌ی درستی است که آن تفکیک بین مطالبات صادقانه و به‌حق مردم و حرکات وحشیانه و تخریب‌گرانه‌ی یک گروه است. این‌ها باید از هم تفکیک بشود.

 

*اینکه فلان انسانی از یک حقی محروم بماند و اعتراض بکند یا این اعتراض‌کننده‌ها -حالا صد نفر، پانصد نفر- بیایند یک جایی جمع بشوند و حرف خودشان را بزنند، این یک مطلب است، و اینکه یک عده‌ای از این تجمع، از این انگیزه سوءاستفاده کنند، بیایند به قرآن دشنام بدهند، به اسلام دشنام بدهند به پرچم اهانت کنند، مسجد را بسوزانند، تخریب کنند، آتش بزنند یک حرف دیگر است. این‌ها را با هم نباید مخلوط کرد.

 

*آن تمناهای مردمی یا درخواست‌های مردمی یا اعتراض‌های مردمی در این کشور همیشه بوده، الان هم هست، خب این صندوق‌های مشکل‌دار، یا بعضی از مؤسسات مالی مشکل‌دار، بعضی از دستگاه‌ها مشکل‌دار بوده‌اند، بعضی از مردم را ناراضی کرده‌اند.

 

*خبرها غالباً می‌رسد به ما. اجتماع می‌کنند در فلان شهر، مقابل فلان مؤسسه، مقابل استانداری، مقابل مجلس شورا در اینجا، از این چیزها هست، همیشه بوده، هیچ‌کس هم با این‌ها مخالفت و معارضه‌ای ندارد. باید هم به این حرف‌ها رسید، باید گوش کرد، باید شنید. باید در حد وسع و توان به آن‌ها پاسخ داد.

 

*همه‌ی ماها، من نمی‌گویم باید «دنبال بکنند»، خود بنده هم مسئولم، همه‌مان «باید دنبال کنیم».

 

*اما این‌ها ربطی ندارد به اینکه کسانی بیایند پرچم کشور را آتش بزنند یا کسانی بیایند از اجتماع مردم استفاده کنند علیه اعتقادات مردم حرف بزنند، فریاد بکشند، علیه قرآن، علیه اسلام، علیه نظام جمهوری اسلامی. من عرض بکنم به شما یک مثلثی در این قضایا فعال بوده است. برای امروز و دیروز هم نیست، این سازماندهی شده بوده است. این‌هایی که عرض می‌کنم همه قرائن اطلاعاتی دارد. حالا بعضی آشکار است حرف‌های خودشان است بعضی هم از طرق اطلاعاتی به دست آمده است.

 

*یک مثلثی فعال بوده‌اند:

نقشه، مربوط به آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها است. چند ماه هم هست که دارند نقشه می‌کشند. اینکه بیاییم در شهرهای کوچک، از شهرهای کوچک شروع کنیم به طرف مرکز بیاییم.

 

پول برای یکی از این دولت‌های خرپول اطراف خلیج فارس است. خب این کارها خرج دارد باید پول بدهند. آمریکایی‌ها که حاضر نیستند پول خرج کنند تا وقتی این‌ها هستند.

 

ضلع سوم پادویی‌اش است، پادویی‌اش هم مربوط به سازمان منافقین بود. سازمان آدمکش منافقین.

 

*از ماه‌ها قبل این‌ها آماده بودند. خود رسانه‌های منافقین اعتراف کردند در همین روزها گفتند ما در ارتباط با آمریکایی‌ها بودیم. از چند ماه قبل نسبت به این قضیه که پادویی کنند، سازماندهی کنند، بروند این و آن را ببینند. کسانی را در داخل نشان کنند، پیدا کنند که بهشان کمک کنند، تا بیایند به مردم فراخوان بدهند. فراخوان را هم آنها دادند. شعار نه به گرانی بگذارند. خب این شعاری هست که همه خوششان می‌آید. با این شعار یک عده‌ای را جذب کنند. بعد خودشان بیایند وسط، اهداف شوم خودشان را دنبال کنند، مردم را هم دنبال خودشان بکشند.

 

*کاری که مردم کردند در اینجا این است: اول خب یک عده ای آمدند، البته عده ی زیادی هم نبودند، لکن به مجرد اینکه دیدند که اینها هدفهایشان چیست، در شعارهایشان معلوم بود، مردم صف‌ها را جدا کردند.

 

برچسب‌ها:
اجازه مجلس به دولت برای انتشار 76هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۳۹۷ جزئیات مجوزهای مجلس به دولت برای انتشار اوراق مشارکت ارزی و ریالی و اسناد خزانه اسلامی در سال آینده را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اصغر یوسف نژاد سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه پیش از ظهر امروز در نشست خبری تشریح مصوبات کمیسیون تلفیق، اظهار داشت: افزایش چشمگیر انتشار اوراق مشارکت در لایحه بودجه سال ۹۷ مورد انتقاد کارشناسان دانشگاهی قرار گرفته بود به همین دلیل کمیسیون تلفیق برای بررسی این موضوع کارگروهی مستقل تشکیل داد.

وی افزود: این کارگروه معتقد است روش های قابل قبولی در دنیا برای تامین مالی دولت وجود دارد که یکی از آنها انتشار اوراق مشارکت است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه گفت: در بندهای مربوط به اوراق مشارکت، مجلس به دولت اجازه انتشار ۷۶ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت ریالی و ۳ میلیارد دلار اوراق مشارکت ارزی داده است.

یوسف نژاد اظهار داشت: در کمیسیون تلفیق با تصویب بندی به شرکت های دولتی و وابسته وزارتخانه ها، سازمان های دولتی، دانشگاه ها، موسسات آموزش عالی، موسسات پژوهشی، پارک های علم و فناوری با تصویب هیئت امنا مجوز داده شد، تا سقف ۷ هزار میلیارد تومان اوراق اسلامی ریالی منتشر کنند.

وی ادامه داد: همچنین به دولت اجازه داده شد تا سقف ۲۶ هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی ریالی منتشر کند و این منابع را صرف اجرای طرح های نیمه تمام عمرانی، طرح ساماندهی دانشگاه ها و طرح های استانی کند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه گفت: همچنین به شهرداری ها و سازمان های وابسته با تایید وزارت کشور (سازمان امور دهیاری ها و شهرداری ها) اجازه داده شد تا سقف ۷ هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی با تضمین شهرداری ها منتشر کنند و منابع حاصله را صرف امور شهری کنند؛ البته مقرر شد ۵۰ درصد این منابع به طرح های مربوط به قطارهای شهری اختصاص یابد.

یوسف نژاد افزود: در مصوبه دیگری کمیسیون تلفیق مقرر کرد دولت اسناد خزانه اسلامی را با حفظ قدرت خرید و با سررسید سه ساله در حد ۱۵ هزار میلیارد تومان منتشر کند و صرف خرید تضمینی محصولات استراتژیک کشاورزی، تأدیه بدهی های سازمان های بیمه سلامت و مطالبات تولیدکنندگان برق کند.

وی اظهار داشت: همچنین مقرر شد دولت برای تسویه بدهی های قطعی خود به اشخاص حقیقی و حقوقی و تعاونی ها تا سقف ۵ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت را به صورت جمعی خرجی منتشر و تسویه کند.

یوسف نژاد تصریح کرد: در مصوبه دیگری به دولت اجازه دادیم ۱۰ هزار میلیارد تومان اسناد خزانه با سررسید کمتر از یک سال برای تخصیص اولویت دار توسط سازمان برنامه و بودجه منتشر کند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۳۹۷ گفت: همچنین به دولت اجازه داده شد، برای بازپرداخت اصل و سود اوراق سررسید شده سال ۹۷ در حد ۵ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر کند.

یوسف نژاد ادامه داد: همچنین مقرر شد وزارت نفت از طریق شرکت های دولتی تابعه خود برای بازپرداخت اصل و سود اوراق ارزی و ریالی در حد ۳ میلیارد دلار منتشر کند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۳۹۷ همچنین خاطرنشان کرد: اوراق و اسنادی که در این مصوبات وجود دارند، از پرداخت مالیات معاف شدند.

وی در بخش دیگری از نشست خبری خود اظهار داشت: احتمالا امروز بررسی های بخش های درآمدی بودجه به پایان خواهد رسید و فردا بررسی بندهای هزینه ای لایحه بودجه آغاز خواهد شد. پس از تعیین میزان درآمدهای لایحه بودجه، کمیسیون تلفیق برای هزینه ها تصمیم گیری خواهد کرد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق در خصوص اظهارات رئیس جمهور درباره حذف بندهای درآمدی مربوط به افزایش نرخ حامل های انرژی گفت: کمیسیون تلفیق تقریبا پیشنهادات دولت در بخش های درآمدی را به تصویب رسانده و در برخی موارد بیش از خواسته دولت نیز عمل کرده است.

یوسف نژاد اظهار داشت: به دلیل شرایط خاص در برخی بندها، درآمد دولت را کاهش دادیم و در بندهای دیگر این موضوع را جبران کردیم.

وی گفت: به عنوان مثال در بخش انتشار اوراق مشارکت برای خرید تضمینی محصولات کشاورزی، دولت پیشنهاد انتشار ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت داده بود که کمیسیون تلفیق آن را به ۱۵ هزار میلیارد تومان افزایش داد.

یوسف نژاد افزود: در بخش تسویه بدهی های دولت نیز پیشنهاد قوه مجریه انتشار ۳ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت بود که کمیسیون آن را به ۵ هزار میلیارد تومان افزایش داد.

برچسب‌ها:
شرح حادثه نفتکش از زبان مدیرعامل شرکت نفتکش ایران

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران با بیان اینکه علت حادثه و همچنین میزان خسارت وارده در دست بررسی است، گفت: در اثر این سانحه 32 سرنشین این کشتی نفتکش مفقود شدند که عملیات امداد و نجات برای یافتن آنها ادامه داد.

به گزارش شرکت ملی نفتکش، سیروس کیان‎ارثی روز یکشنبه با ابراز تأسف از حادثه برخورد یک فروند کشتی فله‎بر چینی با یک فروند کشتی تانکر با مالکیت خارجی تحت مدیریت این شرکت در شب گذشته با تشریح این حادثه گفت: یک فروند کشتی فله بر چینی با یک فروند کشتی نفتکش سوئزمکس حامل میعانات گازی ساعت 20 شب گذشته به وقت محلی در 158 مایلی سواحل شرقی چین برخورد کرد که در اثر این حادثه دچار حریق شد و آتش گرفت.

وی بیان داشت: پس از وقوع این حادثه، کمیته ویژه اضطراری با حضور مدیران ارشد شرکت ملی نفتکش ایران در محل این شرکت در تهران تشکیل و اطلاع‎رسانی‎های لازم به سازمان‎های ذیربط دریانوردی و امداد و نجات بین‎المللی انجام شد.
وی گفت: مقامات دفتر شرکت ملی نفتکش در چین با حضور در سازمان امداد و نجات شانگهای و شرکت‎هایSalvage ، هماهنگی‎های لازم را به منظور اعزام سریع کشتی‎های تجسس و نجات و عملیات امداد از طریق دریا و هوا انجام دادند.
وی ادامه داد: همچنین دو فروند از نفتکش‎های تحت مدیریت شرکت ملی نفتکش ایران عبوری از منطقه نیز سریعاً به منظور الحاق به تیم امداد و نجات به محل حادثه اعزام شدند. 
کیان ارثی اضافه کرد: کمیته اضطراری مستقر در شرکت ملی نفتکش ایران ضمن بررسی اخبار و اطلاعات دریافتی از منابع مسئول درمحل، نسبت به اطلاع‎رسانی به خانواده دریانوردان، وزارت‎خانه‎ها و سازمان‎های ذیربط و موسسات بیمه اقدام کرده و همچنین با کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در شانگهای نیز هماهنگی‎های لازم به منظور تسریع و کمک در عملیات امداد و نجات به عمل آمده است.
وی با بیان اینکه این کشتی که به مقصد کره جنوبی در حال حرکت بود و 32 سرنشین شامل 30 ایرانی و 2 نفر بنگلادشی داشته است، گفت: همه پرسنل این کشتی در اثر این حادثه مفقود شده اند که تلاش‎ها برای پیدا کردن و نجات آنها ادامه دارد.
مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران ادامه داد: علت حادثه و همچنین میزان خسارت وارده در دست بررسی است. 
اسامی خدمه نفتکش ایرانی 
در این حادثه 32 خدمه نفتکش ایرانی شامل 30 ایرانی و 2 بنگلادشی ناپدید شدند که جست و جو برای یافتن آنها ادامه دارد.
اسامی خدمه نفتکش ایرانی به شرح زیر است:
مجید قصاب اروجی
مجید نقیان
حسین جهانی هل آباد
احسان ابولی قاسم آبادی
میلاد عنایتی
سعید دهقانی
پوریا عیدی پور
سجاد عبداللهی
محمد کاووسی تکاپ
فرید محبی
حامد بهاری هشکوایی
محمدرضا رضا زاده ماسوله
مهدی صادقی
حسن رومیانی
محمد پیرایه ای
بهرام اتحاد
عبدالغنی سامری
ابوذر نظامی
سید جواد حیدری
علی رضا نجفی فر
علی حیدریه کهن
بهرام پوریانی
یاور افشاری
میلاد اراوی
مسلم علیزاده نودهی
عبدالکریم بشارتی پور
امید ضیایی
ایوب مظفری عبده گاه
احسان فرجی
ساقی فعال
محمد ساجد علی مریزا (از بنگلادش)
محمد هارون الرشید (از بنگلادش)

برچسب‌ها:
احیا وحفظ فضای سبز شهری

بسمه تعالی

توجه ویژه به احیا وحفظ فضای سبز شهری

شهر بدون فضای سبز را نمی توان شهر نامید و قابل قبول نیست که کسانی که در شهرها ساکن هستند از فضای سبز محروم باشند. پیامدهای توسعه شهری و پیچیدگیهای معضلات زیست محیطی ،موجودیت فضای سبز و گسترش آنها را اجتناب ناپذیر کرده است.اما می توان با ایجاد تشکلهای مردمی در محلات نسبت به حفظ ونگهداری فضای سبز  کوشید حتی می توان این تشکل ها را تحت عنوان حافظین فضای سبز نامید و نشست های تخصصی برگزار کرد وعملا همه شهروندان را در این مورد سهیم کرد ویک مشارکت عمومی حاصل گردد. و با استفاده از ظرفیت های فیزیکی و مادی در فرایند حفظ و توسعه فضای سبز ، مسئولیت را به مردم محول كرد.

باید به این نکته توجه داشت که مديريت شهري در اکثر کشورهای جهان بخصوص کشورهای توسعه یافته نگهداري و توسعه فضاي سبز را با مشارکت مردمی اداره می کنند، که این گامی موثر در جهت سلامت روحی روانی جامعه خواهد بود .

البته بحث طول عمر و پايداري گياهان شهري از عوامل موثر و مهم در انتخاب انواع گياهان و نگهداري آسان از سوي مديريت شهري است و در حال حاضر به این مهم خیلی  توجه نشده است، لذا مدیریت شهری جدید به دنبال اصلاح و حرکت به سمت فضای سبز پایدار با حداقل هزینه می باشد.

در حال حاضر ، توجه به گياه و حضور اين موجود زنده كه براي ادامه حيات بشر از شرايط و مزاياي بسيار بالايي برخوردار بوده ، در بسیاری از شهرها  بخصوص محمد شهر غفلت شده است ، که شورای پنجم احیاء ونگهداری صحیح فضای سبز را یکی از برنامه های اساسی خود دانسته ودر اجرای آن اهتمام جدی خواهد داشت.

محمد احمدوند

رئیس شورای اسلامی شهر محمدشهر

برچسب‌ها:
شهرها باید به سمت شهرسازی نوین حرکت کنند

به نام خدا

شهرسازی نوین

شهرسازی نوین، از جمله مباحث مهم در حوزه شهری است که طراحی مکان‌ها و فضاهای بزرگ و مناسب برای راحتی و آسایش شهروندان بخصوص عابران پیاده یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن محسوب‌ می‌شود.

امروزه کارشناسان مسائل شهری درخصوص بالاترین سطح کیفیت در شهرسازی معتقدند که بهترین مکان‌ها در جهان شهرهایی با شبکه‌های کامل از خیابان‌هایی بدون وجود خودرو هستند که اصطلاحا با عنوان «شهرهای عابران پیاده» شناخته می‌شود.

((شهرهای عابران پیاده)) در بسیاری از مناطق اصلی جهان در حال شناخته شدن و شهرت یافتن هستند. زیبایی حیرت آور، آسایش و راحتی که یک شبکه از خیابان‌ها و میدان‌های مرتبط به هم روزانه برای ساکنان آن فراهم می‌کند، بی‌سابقه است. فراهم بودن شرایطی برای دسترسی سریع و راحت افراد به انواع فروشگاه‌ها، مغازه‌ها، رستوران‌ها و سایر اماکن و فضاها در مناطقی عاری از خودرو، بالاترین کیفیت از سطح زندگی را در اختیار ساکنان شهرها می‌گذارد.

در برنامه شهرسازی نوین مناطقی ایجاد می‌شود که با ارائه گزینه‌های جدید، زندگی با کیفیت بالاتر را به ساکنان آن عرضه می‌کند. شهرهای اروپایی از بهترین نمونه‌های شهرهای مناسب برای عابران پیاده هستند که می‌توان به عنوان نمونه به     شهر ونیز اشاره کرد که در آن خودروها اجازه ورود به شهر را ندارند و تمامی شهر به صورت خیابان‌های مختص به عابران پیاده درآمده است.

در حقیقت در شهرسازی نوین ترکیبی از معماری زیبا همراه با شهرسازی برجسته و عالی، زیباترین مکان‌ها را برای زندگی بوجود می‌آورد، مکان‌هایی که سنت و غنای زندگی را بیان می‌کنند. فضایی که ارائه دهنده سطح بالایی از زندگی بوده و فاقد هر گونه صوت آزاردهنده، آلودگی، مواد سمی و خطر است. همچنین در برگیرنده خیابان‌های ایمن برای پیاده روی همه افراد، هوایی پاک برای نفس کشیدن و داشتن آب آشامیدنی سالم و تمیز است.

در قرن حاضر، شهرسازی جدید مهم‌ترین اقدام برنامه‌ریزی شده محسوب می‌شود و هدف از آن ایجاد آینده‌ای بهتر برای تمامی افراد است. این حرکت، اقدامی بین‌المللی برای اصلاح طراحی فضاهای ساخته شده و ارتقای کیفیت زندگی واستانداردها از طریق ساخت مکان‌های مناسب برای زندگی است. دو شهر ونیز در ایتالیا و کپنهاگ در دانمارک از جمله مناطقی هستند که شهرسازی نوین را تجربه کرده‌اند.

ونیز بزرگترین «شهر عابران پیاده» در جهان در نظر گرفته می‌شود زیرا شامل بزرگترین شبکه خیابانی عابران پیاده است که به طور کامل عاری از وجود خودروهاست. در تمام شهر خودرویی در خیابان‌ها تردد نمی‌کند. این شهر از آرام ترین و مطلوب ترین شهرهای جهان به حساب می‌آید.

کپنهاگ یکی دیگر از شهرهای بزرگ عابران پیاده در جهان است. شماره اخیر مجله «متروپلیس» در مورد شهر کپنهاگ و افزایش شبکه خیابان عابران پیاده این شهر مطلب نوشته است. اگرچه این شهر از ویژگی‌های میراثی خاص همچون خیابان‌های باریک برخوردار است اما مسئولان آن پیوسته فعالیت‌های خود را جهت بهبود کیفیت زندگی در خیابان‌های آن برنامه‌ریزی کرده‌اند. با گذشت 40 سال از زمان آغاز تبدیل خیابان اصلی کپنهاگ به خیابان اصلی مختص عابران پیاده، برنامه ریزان شهری گام‌های کوچک متعددی را به منظور انتقال این شهر از مکانی خودرو محور به منطقه‌ای مناسب و آرامش بخش برای مردم برداشته‌اند.

((جان گل)) معمار دانمارکی و نویسنده تحقیق «زندگی عمومی – فضاهای عمومی» می‌گوید: پس از انجام بررسی 20 ساله قادر خواهیم بود تاکید کنیم که اقدامات انجام گرفته در این شهر، زندگی عمومی را چهار برابر افزایش داده است. برخی از اقدامات مسئولان شهری کپنهاگ برای ایجاد شهر «سازگار با عابران پیاده» از جمله موارد زیر است:

 - یکی از اقدامات مسئولان شهری کپنهاگ تبدیل خیابان‌ها به خیابان اصلی مختص به عابران پیاده است. در سال 1962 برای اولین بار خیابان اصلی این شهر تبدیل وضعیت پیدا کرد و به تدریج به تعداد خیابان‌هایی که تنها به عابران پیاده اختصاص دارند افزوده شد. همچنین این خیابان‌ها به خیابان‌هایی متصل شد که عابران پیاده در اولویت نخست قرار دارند، عابران پیاده و دوچرخه سواران از حق کامل تردد برخوردار بوده و رانندگی با خودرو تنها با سرعت پایین اجازه داده می‌شود.

 -کاهش تدریجی رفت و آمد خودروها و محل اختصاصی پارک آن‌ها یکی دیگر از این اقدامات است. مسئولان شهری کپنهاگ برای ثابت نگه داشتن حجم ترافیک، تعداد خودروها در مرکز شهر را کاهش دادند که این کار از طریق حذف محل پارک خودرو به میزان دو تا سه درصد در سال انجام گرفت.

 - همچنین دانش آموزان تشویق می‌شوند تا با دوچرخه به مدرسه بروند که این اقدام نه تنها به افزایش حجم ترافیک منجر نمی‌شود بلکه حضور فعال دانش‌آموزان به شهر جان تازه‌ای می‌بخشد

 باید اشاره کرد که تردد دانش آموزان با دوچرخه در سطح شهر علاوه بر نشاط روحی سلامت جسم آنها نیز تضمین می شود واینها همان بزرگ سالان یک دهه دیگرند که با این رویکرد شهرها جانی دوباره خواهند گرفت، به هرحال بایستی نگاه و افق دید مدیران ارشد کشور بخصوص دست اندرکاران شهرسازی به این سمت باشد وگامی حتی در حد یک خیابان یک کوچه بردارند ومطمئنا این جریان به دلیل جذابیت های خاص خودش فراگیر خواهد شد چون موضوع مهم اجرای آن آست درست است که زمان خیلی مهمه اما انجام کار بهتر از انجام نشدن است.

محمد احمدوند

 

برچسب‌ها:
تنها راه جلوگیری از حملات داعش به نقاط مرزی عراق، تعقیب و هدف گرفتن آنها در داخل خاک سوریه است.

به گزارش ایرنا، بر اساس آنچه المدی ذکر کرده ، این گروهها به العبادی - فرمانده کل نیروهای مسلح عراق - گفته اند تنها راه جلوگیری از حملات داعش به نقاط مرزی عراق، تعقیب و هدف گرفتن آنها در داخل خاک سوریه است. 
المدی به نقل از منابع محلی از احتمال فرار هزاران فرد مسلح به شهرک البوکمال سوریه پس از آزادسازی شهر القائم عراق در ماه گذشته سخن گفته است. 
مناطق مرزی عراق با سوریه در روزهای اخیر شاهد چندین حمله از سوی تروریست های داعش بوده است. در این اقدامات تروریستی از خمپاره و حتی حملات انتحاری نیز استفاده شده است. 
المدی همچنین به ابتدایی بودن امکانات دفاعی عراق در مرز با سوریه و همچنین کمبود نیرو برای تامین امنیت این مناطق اشاره کرده است.
به نوشته این رسانه عراقی، همین امر سبب شده تروریست ها از مناطق خالی میان مراکز استقرار نیروهای عراقی برای نفوذ به داخل خاک این کشور و انجام عملیات های تروریستی استفاده کنند. 
کمیسیون امنیت پارلمان عراق برای بودجه سال آینده میلادی اعتباراتی را جهت تقویت مرزبانی، خرید تجهیزات مدرن از جمله هواپیماهای شناسایی و بکارگیری بیش از 10 هزار نیروی مرزبانی خواستار شده است. 
درهمین حال حیدرالعبادی نخست وزیر عراق روز شنبه در سخنانی مهمترین چالش کشورش در دوران پساداعش را چالش امنیتی و اطلاعاتی در تداوم مبارزه با تروریسم خواند و خواستار بکارگیری فناوری های نو و پیشرفته برای غلبه بر آن شد. 
در پی پایان موفقیت آمیز عملیات پاکسازی خاک عراق از تروریست های داعش، ، نخست وزیر عراق 19 آذرماه امسال کنترل کامل بر مناطق مرزی عراق و سوریه را رسما اعلام کرد.

برچسب‌ها:
زلزله اخیر باید درسی برای همه باشد بخصوص سازندگان مسکن

خبر محمدشهر:

محمداحمدوند ریاست شورای اسلامی شهر محمدشهر ، ضمن اشاره بر ضرورت کسب تجربه از زلزله اخیر کشور ،مقاوم سازی ورعایت اصول فنی ومهندسی در ساخت وساز را مهم و ضروری دانست.

در پی برگزاری جلسه مشترک بیش از یکصد نفر از فعالان صنعت ساخت و ساز محمد شهر با اعضای شورای اسلامی محمدشهر در ابتدای این جلسه، محمد احمدوند ریاست شورای اسلامی شهر محمدشهر، ضمن اشاره بر ضرورت کسب تجربه از درس های زلزله اخیر در کشور و توجه بیشتر به مباحث ایمن سازی در ساختمان ها، بر لزوم فرهنگ سازی و ارزش گذاری در خصوص موضوع «مقاوم سازی سازه های مسکونی در شهر محمدشهر» تأکید کرد.

وی همچنین موضوع سودآوری صنعت ساختمان را در مدیریت و کاهش هزینه های سربار مطرح کرد و افزود کاهش هزینه نباید به کیفیت ساختمان لطمه وارد کند ، بلکه برای سود آوری بیشتر باید مدیریت در حذف هزینه های سربار و اضافی اعمال شود، اما متاسفانه گاهاً مشاهده می شود برای کاهش هزینه ها ازکیفیت ساختمان کاسته می شود که این امر هم خلاف اصول فنی و مهندسی است و هم یک کار غیر انسانی که در شان یک شهروند بااخلاق و مسلمان نیست.

برچسب‌ها:
 

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان کرج آنلاین و آدرس karajonline.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.