پایگاه خبری - تحلیلی
 
آخرین مطالب
 
پیوندهای روزانه
ازدواج در اسلام وتعریف آن

ازدواج در اسلام
با نگاهي به كاركردهاي تربيتي و روان شناختي

 


مقدّمه
بشر از نخستين روزهاي حضور خود بر عرصه خاك و شكوفايي جوانه هاي تأمّل و تدبير بر شاخسار حيات، به خوبي دريافته است كه خانواده بهترين مأمن انسان و شايسته ترين كانون براي تبلور سكون و اطمينان است. اين امر نشان مي دهد كه خانواده يكي از اساسي ترين و طبيعي ترين نيازهاي انسان به شمار مي آيد. بسياري از مشكلات رواني حاصل از تنش هاي زندگي روزمرّه توسط يك خانواده سالم و بهنجار التيام يافته، جبران مي شود. به همين دليل است كه تحقيقات انجام شده در زمينه مسائل خانواده، در مجموع نشان مي دهد كه افراد ازدواج كرده به طور متوسط، سالم تر و خوشحال تر از آنهايي هستند كه ازدواج نكرده اند.1 البته خانواده مي تواند به شكلي كاملا معكوس، به عنوان منبع مهم ايجاد تنش در زندگي فرد باشد، ولي اگر معيارهاي زندگي سالم در خانواده رعايت گردد، مي توان جلوي تنش ها را سد كرد و خانواده را به تعادل و سلامتي رساند. ازدواج و موفقيت در آن به عنوان يك واقعه اجتماعي، زيستي و فرهنگي، به دليل نقش بنيادين آن در تشكيل خانواده از اهميتي بسيار برخوردار است، به گونه اي كه مي توان گفت: بدون ازدواج، خانواده مفهوم چندان روشن و واضحي ندارد.2

ازدواج به عنوان سنگ بناي اوليه خانواده و به عنوان عاملي اساسي براي زوجيت و همدلي دو جوان و زمينه بالندگي و پيشرفت همسران به شمار مي آيد و انسان ها مي توانند در سايه انديشه و ايمان واقعي و در پناه زوجيتي شايسته، با اطمينان و صلابت، بر ناكامي ها و فراز و نشيب هاي زندگي چيره شوند و از وادي هاي شكست، مصمّم و استوار عبور نمايند و بتوانند از گذرگاه اسفل السافلين به سوي اعلا علّيين، كه همان مقصود خلقت است، راهي بگشايند. به همين دليل، متفكران اخلاقي و حقوقي جوامع بشري درصدد برآمده اند تا بر استحكام اين كانون بيفزايند و ازدواج، اين سنّت تغييرناپذير الهي را در جامعه، هر چه بيشتر تقويت كنند تا انسان ها ازدواج را، كه يك نياز فطري و طبيعي نه تنها براي انسان ها، بلكه حتي در ميان ديگر موجودات نيز به شكل هاي گوناگون وجود دارد، زمينه كسب كمال خويشتن بيابند، و به قول جلال الدين رومي:

بهر آن ميل است از ماده ز نر
تا بود تكميل كار همدگر
ميل اندر مرد و زن حق زان نهاد
تا بقا يابد جهان زين اتحاد

ساختار ازدواج و سن آن در جوامع با همديگر متفاوت است و در واقع، هر جامعه اي با توجه به سبك زندگي و نظام فرهنگي خود، شيوه ها و روش هاي خاصي در زوجيت به وجود آورده است. اين امر در فرهنگ اسلامي نيز موردتوجه ويژه بوده است، بخصوص توصيه گرديده است ازدواج در زمان مناسب آن انجام گيرد تا بركات معنوي، رواني، تربيتي و اجتماعي بيشتري نصيب همسران جوان گردد.

تعريف «ازدواج»
تعريف هاي متعددي براي واژه «ازدواج» ارائه شده است كه به يكي از آنها اشاره مي شود: «ازدواج فرايندي است از كنش متقابل بين دو فرد، يك مرد و يك زن، كه برخي شرايط قانوني را تحقق بخشيده اند و مراسمي براي برگزاري زناشويي خود برپا داشته اند و به طور كلي، عمل آنان مورد پذيرش قانون قرار گرفته و به آن ازدواج اطلاق شده است.»3

در بينش اسلامي، مقصود از «ازدواج»، پيوند زناشويي رسمي ميان دو جنس مخالف است كه معمولا بالغ بوده و طبق شرايط شرعي و قانوني لازم انجام گرفته است.

اهميت ازدواج
ازدواج هسته اول ايجاد خانواده و به نوبه خود، واحدي در سنگ بناي جامعه انساني است. ازدواج زمينه ساز مطلوب ترين فرصت براي زيباترين تلاقي چشم ها، گيراترين تبادل كلام ها، استوارترين گام ها، تجلّي متعالي ترين ارزش ها و محبوب ترين كانون نزد خالق متعال است.4 حضرت محمّد(صلي الله عليه وآله)فرمود: هيچ كانوني در اسلام بر پا نشده است كه نزد خداوند از كانون ازدواج محبوب تر و عزيزتر باشد.5

ازدواج و گزينش همسر، انتخاب مطلوب ترين همراه و ترسيم روشن ترين طريق سعادت و پاسخي مناسب به عالي ترين نياز فطري انسان يعني وصول به كمال و سعادت است، و به اين معنا حضرت علي(عليه السلام)اشاره فرمود: هيچ يك از ياران رسول خدا(صلي الله عليه وآله)ازدواج نكرد، مگر اينكه ايشان پس از ازدواج آنان فرمود: ايمانش كامل شد.6

ازدواج در منطق قرآن كريم، به وجودآورنده مطمئن ترين و آرام بخش ترين رابطه ها و آغازگر زندگي همراه با طراوت، مودّت و ايثار است. از آيات و نشانه هاي قدرت خداوند اين است كه براي انسان از نوع خود، همسراني آفريد تا در كنار آنان، به آرامش و سكون نايل آيند و بين آنان دوستي و رحمت قرار داد.7 در تفسير اين آيه، گفته شده است: منشأ گرايش مرد به زن و آرميدن مرد در سايه انس به زن مودّت و رحمتي است كه خداوند بين آنها برقرار كرده و اين مودّت الهي و رحمت خدايي غير از گرايش غريزي نر به ماده است كه در حيوانات هم وجود دارد; و از اين رهگذر است كه زن محبوب رسول اكرم(صلي الله عليه وآله)واقع شده است; فرمود: من از دنياي شما، سه چيز را دوست دارم: زن، بوي خوش و نور چشم من در نماز است.8 چيزي كه مايه سكون است همان مودّت و رحمت الهي است كه جاذبه اي معنوي بين زن و مرد ايجاد مي كند، وگرنه شهوات نمي تواند نشانه اي از نشانه هاي خدا باشد و موجب آرامش گردد.9 اين پيوند مقدّس، روان پرالتهاب و مضطرب جوان را به ساحل آرامش نزديك مي كند و او را در دريايي از صفا و مودّت غوطهور مي سازد و موجب مي شود تا اين دو همسر جوان در كنار همديگر، با نشاط زندگي مشترك را آغاز كنند. البته اين نتيجه وقتي حاصل مي گردد كه در انتخاب همسر و تشكيل خانواده، معيارهاي شرعي و اخلاقي رعايت شود.

ازدواج علاوه بر آرامش رواني و ارضاي غريزه جنسي، تعهّد و تكامل اجتماعي را در پي داشته و زمينه ساز بروز استعدادها و توانمندي هاي نهفته دروني مي گردد. شهيد مطهّري درباره نقش ارزنده ازدواج مي گويد: «... يك پختگي و پويايي وجود دارد كه جز در پرتو ازدواج و تشكيل خانواده پيدا نمي شود، در مدرسه پيدا نمي شود، در جهاد با نفس پيدا نمي شود، در نماز شب پيدا نمي شود; اين كمالات را فقط بايد در ازدواج و تشكيل خانواده به دست آورد. و لذا، هيچ وقت نمي شود كه يك كشيش، يك كاردينال به صورت يك انسان كامل در بيايد، اگر واقعاً در كاردينالي خودش صادق باشد.»10

آية اللّه مكارم شيرازي در اين زمينه مي نويسد: «بعد از ازدواج، شخصيت انسان تبديل به يك شخصيت اجتماعي مي شود و خود را مسئول حفظ همسر و آبروي خانواده و تأمين وسايل زندگي فرزندان آينده مي بيند. به همين دليل،تمام ابتكار و استعداد خود را به كار مي گيرد و از ظرفيت هايوجودي خود كمال استفاده را مي برد و به بالندگي بيشتري نايل مي شود.»11

آثار تربيتي ازدواج
ازدواج اولين گام يك فرد، براي ايجاد و تكوين زندگي مشترك با فردي از جنس مخالف است. چنانچه اين گام در زمان مناسب و به شكل صحيح و سنجيده برداشته شود، كاركردهاي مناسب و پيامدهاي سازنده آن در طول زندگي مشترك ملموس خواهد بود. در اين مقام، به برخي از آثار تربيتي ازدواج به طور گذرا اشاره مي شود:

1. كمالات معنوي
علّامه محمّدتقي جعفري در پاسخ اين سؤال راسل كه چرا اسلام اين قدر به ازدواج بها داده و آن را قانون قرار داده، گفته است: «اسلام با ازدواج مي خواهد انسان واقعي به وجود آورد، و مسئله انسان و انسانيت مطرح است.»12

ازدواج در فرهنگ اسلامي، پيوندي مقدّس است كه موجب حفظ دين،13 افزايش ثواب عبادات،14 و به وجودآورنده مودّت و رحمت است. ازدواج همچنين عاملي مؤثر در حفظ پاك دامني و طهارت دل هاست. رسول گرامي(صلي الله عليه وآله)مي فرمايد:15 هر كس مي خواهد خدا را در حال پاكيزگي و طهارت ملاقات كند به وسيله ازدواج عفّت پيشه سازد.16 به وسيله ازدواج، يكي از سركش ترين نيروها يعني غريزه جنسي، ارضا شده، ميل به انحراف در انسان كاهش مي يابد و در واقع، هواي نفس، كه منشأ بسياري از ناهنجاري هاست، تا حد زيادي مهار مي گردد و مهار هواي نفس از يك سو، و رحمت و مودّت الهي كه در ازدواج حاصل مي شود از سوي ديگر، موجب كمال نفس و نورانيت دل مي گردد; زيرا كسي كه به طرف گناه و ناهنجاري نرود و مشمول عنايات الهي باشد، به نورانيت درون و قلب نايل مي گردد.

2. عفّت و دوري از گناه
در اثر ازدواج غريزه جنسي، كه يكي از قوي ترين غرايز انساني است، در مسير طبيعي خود قرار مي گيرد و اين پديده به نوبه خود، موجب مي گردد تا انسان از گناهاني كه به خاطر ميل جنسي انجام مي دهد تا حد زيادي مصون بماند و هيچ گاه دامن خود را به روابط جنسي نامشروع، كه از نظر دين جزو گناهان كبيره است، آلوده نسازد. همچنين ازدواج موجب مي گردد تا انسان در مسير كمال و خودسازي معنوي بيشتر قدم بگذارد و خود را از گناه دور سازد. پيامبر اكرم(صلي الله عليه وآله)مي فرمايد: هر كس در آغاز جواني ازدواج كند شيطاني كه مأمور اوست فرياد مي زند: اي واي! او دو ثلث دينش را از دسترس من حفظ كرد، و ثلث ديگر را هم مي تواند با تقوا حفظ كند.17

حضرت رسول(صلي الله عليه وآله) همچنين درباره حفظ عفّت به واسطه ازدواج مي فرمايد: اي گروه جوانان! هر يك از شما كه مي تواند ازدواج كند، اقدام نمايد; زيرا ازدواج موجب مي گردد تا چشم و دامن انسان از گناه باز داشته شود و عفّت انسان حفظ گردد.18

به گفته دانشمندان اخلاق، انگيزه اصلي گناهان و انحرافات اخلاقي و تربيتي، سه قوّه است: 1. قوّه شهويه; 2. قوّه غضبيه; 3. قوّه وهميه. اين سه قوّه در مرز تعديل خود، در وجود انسان براي دفع مفاسد و جلب ارزش ها لازمند. نيروي غضب براي دفاع و مبارزه با تجاوزات بيگانه، نيروي شهوات در مسير طبيعي براي بقاي نسل و لذت ها و تفريحات سالم، و نيروي وهميه براي كسب امور عادي در حدّ طبيعي لازم است. ولي طغيان و يا تعطيل آنها موجب افراط و تفريط شده، انگيزه انحراف و فساد خواهد گرديد.

در قوّه شهويه، مهم ترين عامل تعديل صحيح آن در شهوت جنسي، «ازدواج» است. ازدواج موجب كنترل اين قوّه شده، آن را از تجاوز و طغيان باز مي دارد. وقتي جلوي طغيان شهوات گرفته شود، زمينه براي كسب عفّت و دوري از گناه مهيّا مي گردد و انگيزه گناه از بين خواهد رفت.

غريزه جنسي مانند آب رودخانه، مايه حيات است. اگر در جلوي آن سدّي بسته شود و دريچه اي پشت سر آن قرار گيرد، آب هاي رودخانه، مايه حيات دام ها و گياهان خواهد بود و جمع شدن آب نه تنها موجب ضرر و سيلاب نمي گردد، بلكه با باز كردن سد در هنگام نياز به آب، مي توان از آن استفاده بهينه و منطقي نمود. كنترل شهوات و ارضاي آن از طريق ازدواج، مانند آب رودخانه و پشت سد، مايه حيات و به ارمغان آورنده عفت و پاك دامني در جامعه است.19

3. احساس مسئوليت
انسان تا وقتي تنهاست، بيشتر به فكر خود است و حركت او به سوي بي بندوباري و هرزگي، چندان دور از انتظار نيست، بخصوص اگر دين نداشته باشد، احساس مسئوليت هم نمي كند; ولي اگر ازدواج كرد، فكر مي كند كه تنها نيست، بلكه پيش وجدان خود، مسئوليت زن و فرزند نيز را بر عهده دارد. از اين رو، حركت او به سوي بي بند و باري دشوار مي نمايد و ازدواج مانند سدّي در سر راهش، او را كنترل مي كند.

شواهد بسياري وجود دارد كه جوانان بسياري پس از ازدواج، سر به راه شده اند و سبك سري و بيراهه رفتن هاي گذشته را ترك نموده اند. اين سخن نُقل مجالس شده است كه جوانان ازدواج كرده در گفتار خود مي گويند: «ما ديگر ازدواج كرده ايم و مثل سابق نمي توانيم به هر جا برويم. براي ما كه زن و بچه داريم، عيب است به هر راهي پا بگذاريم.»

اين همان «احساس مسئوليت» است كه به اين صورت جلوه مي كند. احساس مسئوليت پايه مراقبت و كنترل و دوري از هرزگي و اعتياد و ساير انحرافات خواهد شد. احساس مسئوليت همان وجدان اخلاقي و «نفس لوّامه» است كه نقش بسياري در پاك زيستي و انضباط رفتاري دارد.

وجدان اخلاقي و احساس مسئوليت در حقيقت، دادگاه كوچكي در درون جان انسان است. هنگام كار نيك، احساس آرامش دروني به وجود مي آورد و روح انسان را لبريز از شادي و نشاط مي كند، و هنگام خطا و جنايت، طوفاني از غم و اندوه در درون جان پديد مي آورد. چنين احساسي قطعاً نيروي مهمي براي جلب سعادت و دوري از هرگونه انحراف است. آري، ازدواج صحيح، نقش سازنده اي در ايجاد چنين احساسي در انسان دارد.

آثار اجتماعي و روان شناختي ازدواج

1. آرامش و امنيت خاطر
مهم ترين نيازي كه در پرتو ازدواج، برآورده و تأمين مي گردد، نياز به آرامش و امنيت خاطر است. اين نياز، كه در سرشت انسان ريشه دارد، چنان قابل توجه است كه خداوند منّان در قرآن كريم، ايجاد آرامش خاطر از طريق ازدواج را يكي از آيات خود معرفي كرده است.

بنابراين، همسر موجب آرامش خاطر و امنيت دل است، و جوان را كه در اوايل جواني با احساس تنهايي، بيهودگي و نداشتن پناهگاه عاطفي، دست به گريبان است، به جايگاه امن رهنمون مي شود و موجب مي گردد تا همسران با اتّكا به همديگر در مقابل امواج و گرفتاري هاي زندگي مقاومت كنند و با اميدبخشيدن به همديگر، به زندگي محبّت آميز خود ادامه دهند.

امام رضا(عليه السلام)درباره فوايد همسر شايسته مي فرمايد: «هيچ منفعتي بهتر از همسر شايسته نيست; همسري كه وقتي انسان او را مي بيند شادمانش گرداند و در موقع نبودن او، نگهدار ناموس و مالش باشد.»20 يعني در حضور او، به نوعي او را شادمان مي كند و در غيبت او هم كاري مي كند كه اگر شوهر متوجه عمل او گردد شادمان شود.

2. توليد نسل
يكي از ثمرات بزرگ ازدواج، بقاي نسل بشريت است كه مطابق هدف آفرينش است. همسران جوان از طريق فرزنددار شدن موجب پيوند بين نسل ها مي گردند و با پرورش فرزندان صالح و مؤمن، در اصلاح جامعه انساني شريك مي شوند و روح بندگي خالق متعال را، كه هدف اساسي خلقت انسان است، در عرصه گيتي گسترش مي دهند. پيامبر اكرم(صلي الله عليه وآله)مي فرمايد: «ازدواج كنيد تا صاحب فرزند شويد. قطعاً من به زيادي شما در روز قيامت بر امّت هاي ديگر مباحات مي كنم.»21 اين نكته بسي واضح و روشن است كه پيامبر گرامي(صلي الله عليه وآله) به صِرف زيادي جمعيت مباحات نمي كند، بلكه مباحات پيامبر اعظم(صلي الله عليه وآله) به خاطر جمعيتي است كه بندگي خدا كرده باشند و از طريق انجام وظايف ديني و انساني، موجب آباداني مادي و معنوي جهان گردند.

3. سلامت و امنيت اجتماعي
ازدواج و تأسيس كانون خانواده، براي سلامت و امنيت جامعه مفيد است و زمينه ارتكاب جرم و بزه كاري را كم مي كند. آماري كه توسط محققان علوم اجتماعي ارائه مي گردد مؤيّد اين مطلب است. در يك تحقيق ميداني كه بر 500 تن از جوانان انگلستان انجام گرفت، اين نتيجه به دست آمد كه جوانان پس از ازدواج و تشكيل خانواده، كمتر به انجام اعمال مجرمانه روي مي آورند و خلاف كاري و جرم در آنان كاهش مي يابد، و در مقابل، افرادي كه مجرّدند به اعمال خلاف و بزه كاري اجتماعي بيشتري روي مي آورند و زمينه كارهاي ناهنجار در آنان بيشتر است.22

پيامبر گرامي(صلي الله عليه وآله) مي فرمايد: «بيشتر اهل جهنّم مجردها هستند.»23 اين حديث شريف به روشني دلالت مي كند بر اينكه گناه و ناهنجاري در ميان مجرّدها بيشتر است و به همين دليل، گرفتار آتش شده اند و وقتي گناه و ناهنجاري از طريق مجرّدها بيشتر شود، امنيت اجتماعي و سلامت رواني اجتماع به مخاطره مي افتد.

ويل دورانت، دانشمند معروف، درباره ترغيب به ازدواج و فوايد آن مي گويد: «اگر راهي پيدا شود كه ازدواج در سال هاي طبيعي انجام گيرد، فحشا، امراض رواني، تنهايي بي ثمر، عزلت ناپسند و انحرافات جنسي، كه زندگي را لكّه دار كرده است، تا نصف تقليل خواهد يافت... عشق جنسي جوانان، زودتر از توانايي اقتصادي شان فرامي رسد. ما نبايد از اين پيشامد رم كنيم و بگذاريم آن عشق افسرده شود و بميرد. ازدواجي كه بر پايه عشق تازه و نمرده دختر و پسر انجام مي شود، در طي سال هاي درازي، زندگي آنها را معطّر و خوش بو مي كند، وگرنه عميق و طبيعي و آرماني نخواهد بود.»24

4. تقويت و تثبيت صفات جنسي
عبور از مرحله كودكي و نايل شدن به بزرگ سالي، نيازمند دست يابي به هويّت جنسي و نقش جنسيتي است كه اين دو بر اثر ازدواج و انتخاب همسر تثبيت مي شود; زيرا وقتي در جامعه به فردي، «همسر» يا «شوهر» خطاب شود، در او اين حس را به وجود مي آورد كه به مرحله بزرگ سالي رسيده است و از او انتظار مي رود تا مثل يك بزرگ سال رفتار كند و از اين رو، احساس مسئوليت بيشتري نموده، سعي مي كند نقش جنسي خود را بهتر انجام دهد. در واقع، دختر و پسر به واسطه ازدواج، به شناختِ خود، عمق مي دهند و زنانگي25 و مردانگي26 خويش را ابراز مي كنند و به بسياري از دل مشغولي هاي خود پايان مي دهند و باورها و ارزش هاي محوري جامعه را در درون خود تثبيت كرده، نسبت به آن متعهد مي شوند، و در نتيجه، خود را از پراكندگي نقش ها رهانيده، به انسجام در هويّت جنسي روي مي آورند. به بيان ديگر، ازدواج به ساختاري مي ماند كه پيوسته زنان و مردان را تحت تأثير قرار مي دهد تا به رفتار خود شكل منطقي دهند و از همه مهم تر، موجب مي شود تا احساس زن و مرد بودن در آنان تقويت گردد.27

5. رشد و شكوفايي استعدادها
ازدواج زمينه بروز خلّاقيت ها و موفقيت ها را در همسران افزايش داده، همچنين موجب مي شود تا فضايل اخلاقي و انساني در آنان به فعليت برسد. وقتي از مرد خانواده انتظار مي رود تا هنگام ضرورت براي حمايت از خانواده خويش، ايستادگي كند. اين انتظار روحيه دفاع و جوان مردي را در او تقويت خواهد كرد. همچنين به وجود آمدن شرايط مادري براي زنان، موجب مي شود تا با تحمّل مشكلات فرزندپروري و شوهرداري، به كمال روحي بيشتري برسند و روح خود را در اثر شكيبايي و ايثار بالنده كنند و از طريق مسئوليتي كه در خانه و خانواده دارند، به تلاش بيشتر روي آورند و استعدادهاي خود را براي اداره مناسب خانواده به كار گيرند و در نتيجه، به موفقيت بيشتري نايل آيند. دكتر افروز در اين باره مي نويسد: «ازدواج، آغار لطيف ترين و گرمابخش ترين رابطه ها و به فعليت رساندن همه استعدادها و قابليت ها و بهره مندي از عالي ترين تكريم هاست.»علي احمد پناهي

1. Coninger, s.c. (1996). Personality: Description, dynamics, and development, (Newyork: W.H. Freeman & copany.)
2ـ محمّدصادق مهدوى، بررسى تطبيقى تغييرات ازدواج، تهران، شهيد بهشتى، 1377، ص 31.
3ـ باقر ساروخانى، دائرة المعارف علوم اجتماعى، تهران، كيهان، 1370، ص 23.
4ـ غلامعلى افروز، مبانى روان شناختى ازدواج در بستر فرهنگ و ارزش هاى اسلامى، تهران، دانشگاه تهران، 1381، ص 5.
5ـ «ما بُنىَ فى الاسلام بَناءٌ اَحَبُّ اِلى الله ـ عَزَّ وَ جَلَّ ـ اَعَزَّ مِنَ التّزويج» (محمّدباقر مجلسى، بحارالانوار، بيروت، مؤسسة الوفا، 1403 ق، ج 100، ص 222، باب 1، ح 40.)
6ـ لم يكن أحد من اصحاب رسول الله(صلى الله عليه وآله) يتزوج الاّ قال رسول الله(صلى الله عليه وآله): «كمل دينه»; (حسين نورى طبرسى، مستدرك الوسائل، قم، مؤسسة آل البيت، 1408 ق، ج 14، ص 150، باب 1، ح 8.)
7ـ (وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً.) (روم: 21)
8ـ «حُبّبَ اِلَىَّ مِن الدّنيا ثلاث: النساء، و الطيب، و قرّة عينى فى الصلاة.» (محمّدباقر مجلسى، پيشين، ج 73، ص 141، باب 19، ح 8.)
9ـ عبدالله جوادى آملى، زن در آيينه جلال و جمال، مركز نشر فرهنگى رجاء، 1371، ص 39ـ40.
10ـ مرتضى مطهّرى، تعليم و تربيت در اسلام، تهران، صدرا، 1371، ص 398.
11ـ ناصر مكارم شيرازى، تفسير نمونه، قم، چاپخانه اميرالمؤمنين (ع)، 1362، ج 14، ص 465.
12ـ سعيد آزرمى سه سارمى، ميثاق مقدّس، تهران، سازمان ملّى جوانان، 1379، ص 7.
13ـ قال رسول الله(صلى الله عليه وآله): «مَن تزوّج احرز نصف دينه» (شيخ حرّ عاملى، وسائل الشيعه، قم، مؤسة آل البيت، 1412 ق، ج 20، ص 17، ح 11.)
14ـ قال الصادق(عليه السلام): «ركعتان يُصَلّيهما المتزوّج اَفْضَلَ مِنْ سبعين ركعة يُصَلّيها أعْزَْ»; دو ركعت نماز كه انسان متأهّل مى خواند، از هفتاد ركعت نماز كه انسان مجرّد مى گزارد برتر است. (همان، ص 18، باب 2، ح 1)
15ـ «مَنْ احَبَّ ان يلقى الله طاهراً مطهّراً فليَتَعفّفَ بزوجة» (حسين نورى طبرسى، پيشين، ج 14، ص 150، باب 1، ح 5.)
16ـ روم: 21.
17ـ «ما مِن شابِّ تزوّج فى حداثة سنّه اِلاّ عجَّ شيطانه و يقول: يا ويلاه! عصم هذا منّى ثلثى دينه، فليتق اللّه فى الثلث الباقى.» (حسين نورى طبرسى، پيشين، ج 14، ص 150، باب 1، ح 7.)
18ـ «يا معشر الشباب مَن استطاع منكم الباه فَليتزوّج، فانَّه أغضّ للبصر و أحصن للفرج.» (همان، ص 153، باب 1، ح 21.)
19ـ محمّدمهدى اشتهاردى، ازدواج و شيوه همسردارى از ديدگاه اسلام، تهران، يوسف، 1377، ص 19.
20ـ «ما افاد عبدٌ فائدةً خيراً مِن زوجة صالحة إذا رأها سرّتْهُ و اذا غاب عنها حفظته فى نفسها و ماله.» (شيخ حرّ عاملى، پيشين، ج 20، ص 39، باب 9، ح 6.)
21ـ «تناكحوا تناسلوا، انّى اُباهى بكُم الاُمم فى يوم القيامة.» (حسين نورى طبرسى، پيشين، ج 14، ص 153، باب 1، ح 17.)
22ـ حسين محبوبى منش، «تغييرات اجتماعى ازدواج»، كتاب زنان، ش 26 (1383)، ص 183.
23ـ «اكثر اهل النّار العزّاب» (شيخ حرّ عاملى، پيشين، ج 20، ص 20، باب 2، ح 7.)
24ـ ويل دورانت، لذات فلسفه، ص 174.
25. Feminity.
26. Mesculinity.
27ـ ناك استيون، ازدواج در زندگى مردان، ص 78.

برچسب‌ها:
حداقل دستمزد سال ۹۲ تصویب شد

حداقل دستمزد سال ۹۲ تصویب شد

بازارکار - ایسنا نوشت:

حداقل دستمزد سال 92 کارگران در پی تصویب افزایش 25 درصدی دستمزد در شورای عالی کار با 97 هزار و 425 تومان افزایش به 487 هزار و 125 تومان رسید.

در حالی که نشست سه‌جانبه‌ی نمایندگان تشکل‌های کارگری، کارفرمایی و دولت بر سر دستمزد سال 92 هم‌چنان ادامه دارد، افزایش 25 درصدی دستمزد کارگران در سال آینده تصویب شد.

این رقم در مقایسه با حداقل دستمزد تعیین شده در اسفند سال گذشته که 389 هزار و 700 تومان بود به 97 هزار و 425 تومان افزایش یافته است.

همچنین شورای عالی کار درباره حق مسکن، و بن نقدی تعیین کرد که این موارد برای سال 92 افزایشی نداشته باشند. بر این اساس میزان بن نقدی کارگری ۳۵ هزار تومان و حق مسکن ۱۰ هزار تومان مانند دستمزد سال 91 تعیین شد.

در این زمینه یک عضو شورای عالی کار از تصویب الزام کارفرمایان به پرداخت پایه سنواتی از ابتدای سال آینده و افزایش حق اولاد کارگران به 62 هزار تومان خبر داد.

محمد احمدی اظهار کرد: در جلسه‌ امروز شورای عالی کار مصوب شد تا کارفرمایان پایه سنواتی همه‌ کارگران قراردادی که یک سال سابقه‌ کار دارند را پرداخت کنند و از ابتدای سال آینده کارفرمایان مکلف به پرداخت پایه‌ سنواتی خواهند بود.

وی هم‌چنین از افزایش پایه سنوات روزانه به 300 تومان خبر داد و گفت: این رقم امسال 250 تومان تعیین شده بود که در جلسه‌ امروز شورای عالی کار به 300 تومان افزایش پیدا کرد.

احمدی با اشاره به تصویب افزایش 25 درصدی دستمزد کارگران برای سال آینده افزود: در بخش سایر سطوح مزدی 10 درصد افزایش به اضافه 1984 تومان به تصویب رسید.

این عضو شورای عالی کار در پاسخ به این پرسش که افزایش حق مسکن و بن کارگری در جلسه‌ امروز شورا به کجا رسید، گفت: متاسفانه کارفرمایان زیر بار افزایش حق مسکن نرفته‌اند. بن کارگری هم افزایش نیافت ولی حق اولاد که برای امسال 38 هزار و 970 تومان تعیین شده بود سال آینده افزایش یافته و به رقم 62 هزار تومان رسیده است.

وی هم‌چنین درباره‌ پیش‌بینی سبد کالا برای کارگران در کنار افزایش حداقل دستمزد گفت: این موضوع به نظر و مساعدت دولت و تامین منابع مالی آن بستگی دارد که امیدواریم سال آینده عملیاتی شود.

افزایش 25 درصدی دستمزد در جلسه‌ امروز شورای عالی کار در شرایطی به تصویب رسید که طی هفته‌های گذشته مذاکرات متعددی میان گروه‌های کارگری، کارفرمایی و دولت برگزار و پیشنهادات مختلفی از جانب دو طرف ارائه شد اما سرانجام پرونده‌ دستمزد سال 92 کارگران با رقم حداقل 487 هزار و 125 تومان بسته شد و کارفرمایان و کارگران با افزایش 25 درصدی دستمزد به توافق رسیدند.

برچسب‌ها:

قیمت خودرو دوشنبه ۲۱ اسفند ۹۱

جدول قیمت جدید خودروها منتشر شد/ کاهش قیمتها تا ۴ میلیون تومان

جدول قیمت رسمی و جدید محصولات سایپا، پارس خودرو و زامیاد که پس از دستور معاون اول رئیس‌جمهوری ۵۰۰ هزار تومان تا ۴ میلیون تومان کاهش یافت، منتشر شد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، در راستای اجرای دستور رئیس‌جمهور مبنی بر کاهش قیمت خودرو، ظهر یکشنبه محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس‌جمهوری که برای رونمایی از سه محصول خودروسازان آمده بود، آنها را مکلف کرد که به عنوان عیدانه، ۵۰۰ هزار تا ۴ میلیون تومان، قیمت خودروهای خود را کاهش دهند. این در شرایطی است که بعدازظهر یکشنبه هم شورای رقابت در کنار سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، دستورالعمل موقتی قیمت‌گذاری خودرو در کشور را تصویب کرد و در نهایت، قرار بر این شد که قیمت‌های جدید و کاهش یافته خودرو، در سامانه اطلاعات قیمتی کالا و خدمات ایران یا همان ۱۲۴ به ثبت برسد.
بر همین اساس، بیشترین کاهش قیمت در انواع خودروی پراید، مربوط به پراید
۱۴۱ SX است که یک میلیون تومان ارزان شده است، ضمن اینکه قیمت خودروی تندر ۹۰ ای دو و پارس تندر هر کدام ۹۵۰ هزار تومان کاهش یافته است.
در همین حال، قیمت رسمی پراید
SX 131 که قیمت ۱۶ میلیون و ۷۵۰ هزار تومانی داشت، به ۱۶ میلیون و ۵۰ هزار تومان رسید، تندر ۹۰ ای دو هم که پیش از این، ۳۶ میلیون تومان قیمتگذاری شده بود، به ۳۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان کاهش قیمت داد.
همچنین قیمت رسمی تیبا
SX که قیمت ۱۹ میلیون و ۷۹۰ هزار تومانی داشت به ۱۹ میلیون و ۲۹۰ هزار تومان، پراید ۱۱۱ SX با قیمت قبلی ۱۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به ۱۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تومان تقلیل قیمت داد و در نهایت، پراید ۱۴۱ SX نیز که در گذشته ۱۶ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده بود، به ۱۵ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان کاهش قیمت داد.

در گروه خودروهای گران قیمت نیز تیانا و مورانو هر کدام ۴ میلیون تومان، ماکسیما ۲ میلیون تومان، مگان ۲۰۰۰ معادل ۵۰۰ هزار تومان، مگان ۱۶۰۰ معاد یک میلیون تومان ارزان شدند.

البته خودروسازان در کنار کاهش رسمی ( کارخانه) قیمت خودرو، موظف شده‌اند با افزایش عرضه خودرو، موجبات کاهش قیمت انواع خودرو در بازار را هم فراهم کنند.

قرار است قیمت جدید محصولات ایران خودرو نیز به زودی اعلام شود.

به هر حال، به نظر می‌رسد اعلام این قیمتها و کاهش ۵۰۰ هزار تومان تا ۴ میلیون تومانی قیمت خودرو، پایانی بر پرونده کاهش قیمت خودرو در بازار باشد و از این پس مردم می‌توانند وارد بازار شده و با اطمینان بیشتری نسبت به ثبات قیمت‌ها خرید کنند، چراکه به نظر می‌رسد کاهش قیمت مجددی از سوی خودروسازان و دولت در کار نباشد.

قیمت جدید انواع خودروی تولیدی سایپا

نوع خودرو

قیمت قبلی (تومان)

قیمت جدید(تومان)

درصد کاهش

پراید ۱۳۱ SL

15700000

15200000

3.2

پراید ۱۳۱ LE

16500000

-

-

پراید ۱۳۱ SX

16750000

16500000

4.2

پراید ۱۳۱ EX

17350000

-

-

پراید ۱۳۲ SL

16100000

15400000

4.3

پراید ۱۳۲ LE

16700000

-

-

پراید ۱۳۲ SX

16950000

16250000

4.1

پراید ۱۳۲ EX

17750000

-

-

پراید ۱۱۱ SX

17200000

16700000

2.9

پراید ۱۱۱ EX

17800000

-

-

پراید ۱۴۱ SX

16150000

15150000

6.2

تیبا SX

19790000

19290000

برچسب‌ها:
مسافرت کنید تا سالم بمانید

   

               مسافرت کنید سالم بمانید
سافروا تصحوا، سافروا تغنموا؛1
مسافرت کنید تا سلامتی و عافیت یابید. مسافرت کنید تا بهره مند شوید.
در حدیثی دیگر از پیامبر صلی الله علیه و آله آمده است:
سافروا تصحوا و ترزقوا؛ 2
مسافرت کنید تا سلامتی و روزی پیدا کنید.
 
امام هشتم(ع) مي‌فرمايند: اوقات خود را به چهار بخش تقسيم کنيد؛ بخش عبادت، بخش کار و فعاليت، بخش معاشرت و بخشي براي تفريحات که سفر در اين بخش جاي مي‌گيرد.»
 
ضرورت گنجاندن سفر براي آرامش روحی خانواده اگر پس از يک سال کار بي وقفه، درصدد استراحت و آرامش هستيد، تعطيلات نوروزي فرصت خوبي است تا خستگي‌هاي ناشي از روزمرگي و فعاليت مداوم را با سفر کردن از بين ببريد و سال جديد را با انرژي و توان بيش‌تري آغاز کنيد. مسافرت، فوايد بسياري براي جسم و فکر دارد و باعث افزايش بهره وري افراد جامعه مي‌شود. در ذيل به چند نمونه از آن‌ها اشاره مي‌کنيم.
دوري از ترس
سفر به افراد اين امکان را مي‌دهد که پس از کار و فعاليت‌هاي مداوم، فشارهاي روحیو رواني را از خود دور کنند. دکتر شمس الدين کهاني، روانشناس باليني، درباره فوايد سفر بخصوص سفرهاي نوروزي مي‌گويد: خستگي‌هاي ذهني و جسمي و استرس‌هاي کاري و روزانه به تدريج ممکن است باعث از بين رفتن نشاط و شادابي افراد شود و آن‌ها را به نوعي دچار فرسودگي روحی و جسمي رواني کند؛ بنابراين در چنين شرايطي برخورداري از يک برنامه تفريحي در قالب سفر و گردش، فرصتي آزاد و فارغ از کار و استرس را براي افراد فراهم مي‌کند تا بتوانند تا حدي به ارتقاي بهداشت روان و سطح سلامت رواني خود کمک کنند.
سفر کردن آثار بسياري دارد واسلام نيز به آن تأکيد کرده است. توجه به نشانه‌هاي الهي و تدبر در فرجام اقوام و ملت‌هاي گوناگون از جمله فوايدي است که به فرموده قرآن با سفر کردن نصيب انسان مي‌شود. در دين مبين اسلام آمده است انسان خمود که افسرده است به‌خوبي نمي‌تواند مسير رسيدن به کمال را طي کند؛ بنابراين بايد دستورالعمل‌هايي مقرر شود که به واسطه اجراي آن اين نشاط پديد آيد و استمرار داشته باشد که سفر يکي از اين مقوله هاست.
رشد و بالندگي
از ديگر فوايد سفر، رشد و بالندگي عقل است. افراد در طول سفر با شگفتي ها، افکار و رسوم اقوام گوناگون آشنا مي‌شوند، سختکوشي آنان را مي‌بينند و ياد مي‌گيرند چگونه براي بهتر زندگي کردن تلاش کنند. سفر همچنين با ايجاد فرصتي براي استراحت ذهن و جسم، عزم افراد را براي شروع زندگي تازه بخصوص پس از عيد نوروز و شروع سال جديد، استوارتر مي‌کند.
مقاومت در سختي‌ها
سفر، هراس و اضطراب را از اشخاص دور مي‌کند و به جاي آن آرامش مي‌بخشد و به انسان مي‌آموزد چگونه در برابر سختي‌ها و مشکلات ايستادگي کند. مطالعات گوناگوني که در مورد گردش و مسافرت از ديدگاه‌هاي مختلف، انجام گرفته، نشان مي‌دهد اگر به ابعاد اجتماعي و فرهنگي سفر توجه کنيد، علاوه بر عبرت‌گيري و جنبه‌هاي پندآموزي و معنوي آن‌که از تماشاي آثار تاريخي و باستاني حاصل مي‌شود، در سفر شاهد تبادل فرهنگي و آشنايي افراد با آداب و رسوم، باورها و پاره فرهنگ‌ها در هر شهر و دياري خواهيم بود که اين امر نوعي تبادل ديدگاه و الگوپذيري را به دنبال خواهد داشت.
افراد در سفر با برنامه ريزي و افزايش مشارکت و تقسيم کار آشنا مي‌شوند و مديريت زمان و تدبير مالي را بهتر فرا مي‌گيرند.
1بحارالانوار، ج 76، ص 221

2 کنزالعمال، ح 17469

 

برچسب‌ها:
کاهش 10هزار تومانی قیمت گوشت قرمز

صادق خلیلیان - وزیر جهادکشاورزی - در رابطه با کمبود گوشت و گرانی آن در بازار، گفت: با توجه به تغییرات نرخ ارز صادرات انواع کالا از جمله برخی محصولات کشاورزی، برای صادرکنندگان سودآور شده است؛ در نتیجه شاهد افزایش صادرات و قاچاق در بخشهایی از جمله گوسفند به کشورهای همسایه و حاشیه خلیج فارس هستیم.
وی ادامه داد: بر اساس مصوبه هیأت وزیران، وزارت کشور موظف به جلوگیری از قاچاق شده که اقدامات انجام گرفته در این رابطه باعث جلوگیری از قاچاق گوشت در برخی استانها و کاهش 10 هزار تومانی قیمت گوشت در آنها شده است. در عین حال، برای تأمین نیاز بازار، وزارت صنعت و معدن ذخیره سازی خوبی در این زمینه انجام داده است که در قالب نمایشگاه بهاره در اختیار مردم قرار می دهد، همچنین تعاونی های مصرف کارمندان و کارگران نیز گوشت مورد نیاز متقاضیان را تأمین می کنند.
وزیر جهادکشاورزی در پاسخ سئوالی در رابطه با افزایش قیمت آب و برق بخش کشاورزی در مرحله دوم هدفمندی یارانه ها، از ارائه پاسخ شفافی در این زمینه امتناع کرد و گفت: کارهای کارشناسی انجام شده است اما تصمیم گیری و اجرای طرح هدفمندی در این زمینه بستگی به توافق دولت و مجلس دارد. هر گاه مباحث در این زمینه مطرح شد، در آن زمان در این رابطه پاسخ می دهیم.

منبع: مهر

برچسب‌ها:
کاهش قیمت انواع سکه در بازار

به گزارش ایلنا،امروز دربازار سكه و طلا قیمت ها باز هم رو به كاهش گذاشتند.به طوری كه هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم در بازار به 1 میلیون و 330 هزارتومان،نیم سکه 660هزارتومان و ربع سکه هم 415هزارتومان معامله می شود.این كاهش در شرایطی اتفاق می افتد كه بانك مركزی قیمت سكه پیش فروش خود را یك میلیون و 200 هزار تومان اعلام كرده بود.

این كاهش همچنین در بازار ارز نیز اتفاق افتاده است.به طوری كه دلار آمریكا به 3هزار و 200تومان کاهش یافت.

در پی کاهش قیمت انواع سکه در بازار، بانک مرکزی قیمت سکه های پیش فروشی را با کاهش 50 هزارتومانی، 1 میلیون و 200 هزارتومان تعیین کرد.

برچسب‌ها:
نگاهی به روابط عمومی

با نگرش ویژه به سمت اهداف روابط عمومی در یک سازمان مشخص است که توفیق وظایف برون سازمانی این واحد در هر سازمان موکول به موفقیت آن دربعد درون سازمانی است . از آنجا که حتی اگر روابط عمومی در بیرون سازمان به اهداف خود دست یافته باشد ولی در درون یک سازمان نتوانسته باشد وظایف خود را بدرستی انجام دهد توفیق زیادی در تعامل با اعضای خود ندارد و حتی ممکن است باعث گمراهی پرسنل سازمان برداشت آنان از وظایف روابط عمومی گردد که این امر باعث نارضایتی کارکنان شده وآنان را از مسیر همکاری لازم و مطلوب برای توفیق سازمان دور سازد که این نشانگر اهمیت روابط درون سازمانی نسبت به روابط برون سازمانی در روابط عمومی می باشد.

وظایف درون سازمانی مربوط به روابط عمومی :

۱- انتشار نشریه داخلی ۲- سازماندهی دریافت پیشنهاد ها ۳- مشارکت در غم و شادی کارکنان ۴- برگزاری مراسم ( از طریق اطلاع رسانی به کارکنان و اطلاع رسانی به مسئولان) ۵- سنجش افکار عمومی ۶- نصب تابلو اعلانات ۷- ترتیب دادن جلسات عمومی ۸- تهیه متون سخنرانی ۹- مشاوره و مدیریت

وظایف برون سازمانی روابط عمومی :

۱- شناخت ، تجزیه و تحلیل چالش ها و موانع بازدارنده بالقوه و بالفعل موجود در مقابل شرکت و انتقال این مشکلات به مدیریت ها و تلاش برای یافتن موثرترین راههای ممکن برای غلبه بر آنها

۲- کوشش در برقراری ارتباط خبری و نیز اطلاع رسانی با مطبوعات و سایر رسانه های خبری به منظور کمک به ارتقاء سازمان در سطح جامعه وجلب توجه همکاری و همیاری افکار عمومی نسبت به آن

۳- برنامه ریزی مناسب به منظور برگزاری کنفرانس خبری، مصاحبه های مطبوعاتی و رادیو تلویزیونی برای مدیران شرکت جهت تبیین و توجیه سیاست ها و خط مشی ها و برنامه ریزی های سازمان با هدف تاثیرگذاری بر مخاطبان و جلب حمایت عمومی

۴- بررسی دقیق و منظم نشریات جهت آگاهی از مسائل روز و تهیه بولتن های برگزیده، مقالات و گزارشها جهت بهره گیری مسئولان سازمان از آن (جهت صرفه جوئی در وقت و استفاده بهینه از این مطالب جهت پیشبرد سازمان )

۵- مطالعه دقیق اظهار نظرها، انتقادها و گزارش های مندرج در مطبوعات در ارتباط با عملکرد و سیاست های شرکت و سازمان . انتقال این مطالعات به مدیریت (و در ضروری) تهیه و ارسال پاسخ های منطقی و کارشناسی جهت درج در رسانه ها.

۶- برقراری ارتباط مفید و سازنده با سایر روابط عممی ها به منظور کمک به پیشبرد روابط عمومی سازمان مورد نظر

۷- مبادله و اشتراک نشریات روابط عمومی سازمانها و شرکت های مختلف.

۸- شرکت در انجمن ها و همایش های ویژه روابط عمومی ها به منظور تبادل نظر و تجربیات و بهره برداری از آن جهت ارتقاء کیفی سطح فعالیت ها.

۹- ارائه پیشنهاد و تشکیل دوره های آموزشی روابط عمومی ، خبرنگاری، خبرنویسی و سایر دوره های آموزشی مفید برای کارکنان روابط عمومی با همکاری مراکز آموزشی ذیربط.

۱۰-هماهنگی و برنامه ریزی با زیرمجموعه های مختلف سازمان جت برگزاری نمایشگاههای تخصصی همچنین مشارکت در نمایشگاههای عمومی داخلی و خارجی

۱۱-توجه به افکار عمومی جامعه از طریق برگزاری نظرسنجی های اداری درباره عملکرد و موقعیت اجتماعی سازمان از مدیران و سازمانهای عمومی و مخاطبان به منظور بررسی کارشناسی و نتایج حاصله و انتقال آنها به مدیریت شرکت .

بهمن توکلی فرد کارشناس روابط عمومی و دارای مقاله برتر جشنواره ششم مطبوعات در این زمینه می گوید: بسیاری از مشکلات سازمان ها، مشکل فنی نیست، مشکل ارتباطی است که باید با مشاوره صاحب نظران روابط عمومی و ارتباطات و افکار عمومی حل و فصل شود، اما یا رها می شوند و افکار عمومی را شخم می زنند و یا به دست اهل فن سپرده نمی شوند. بعنوان مثال دربحث سایت جامع روابط عمومی در یک سازمان به عنوان پل ارتباطی بین درون سازمان و برون سازمان متآسفانه سازمان ها یا شرکت ها به جای آنکه در سایت خود اطلاعاتی را به مخاطب خود ارائه دهند یا خدماتی و یا تسهیلاتی را به وی بدهند صرفاً به تبلیغات فانتزی خود پرداخته اند و بدون در نظر گرفتن مخاطبین سایت و نوع علائق و سلایق آنها اطلاعاتی که بعضاً تکراری یا فاقد ارزش خاص است را در اختیار مخاطب قرار می دهند و پایان سخن آنکه منبع گرانبهای یک مجموعه یا سازمان که نقش اساسی در تحقق اهداف و سیاستهای کلی آن دارد نیروی انسانی است.

برچسب‌ها:
کیفی ترین و غیرکیفی ترین خودروها در دیماه 91

به نقل از ایرنا طبق آخرین آمار منتشر شده از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران باکیفیت ترین سواری تولیدی در دی ماه، نیسان تیانا با سه نمره منفی در صدر، نیو مزدا 3 با 12 نمره منفی در رتبه دوم و مگان با 20.6 نمره منفی در جایگاه سوم قرار دارد.

 
تندر 90 ایران خودرو با 21.2 نمره منفی در رتبه چهارم و تندر 90 پارس خودرو با 21.3 نمره منفی در رتبه پنجم و هیوندایی آوانته نیز با 25.5 نمره منفی در جایگاه ششم قرار گرفته است.

 
در رده بندی کیفیت دی ماه خودروی چینی توجوی هاچ بک با 56.3 نمره منفی در رتبه هفتم و دیگر تولید چینی یعنی لیفان 620 رتبه هشتم با 60.4 نمره منفی را از آن خود کرده است.

 
پژو پارس با 61.6 نمره منفی در رتبه نهم و پژو 405 تولیدی ایران خودرو خراسان با 62.2 نمره منفی در رتبه دهم قرار دارد.

 
رتبه یازدهم نیز با 62.6 نمره منفی در اختیار سمند و رتبه دوازدهم با 63 نمره منفی در اختیار پژو 405 تولیدی ایران خودرو است.

 
خودروی تیبا محصول سایپا نیز با 70.8 نمره منفی در رتبه سیزدهم و پراید 131 تولیدی سایپا (باکیفیت ترین پراید تولیدی) با 91 نمره منفی در رتبه چهاردهم قرار دارد.
 


سایپایی ها که در کسب رتبه های قعر جدول بی رقیب هستند رتبه پانزدهم و شانزدهم رده بندی را نیز با 94.8 و 95.3 نمره منفی به ترتیب برای پراید 131 تولیدی پارس خودرو و پراید 132 تولیدی سایپا (بی کیفیت ترین پراید تولیدی) به خود اختصاص داده اند.

 

 

برچسب‌ها:
آیپک: آیت‌الله خامنه ای در بهترین شرایط قرار دارد

به گزارش روزنامه اسرائیل هایوم، الیوت آبرامز از مشاوران و اعضای دولت بوش و عضو ارشد بخش مطالعات خاورمیانه در شورای روابط خارجی امریکا در افتتاحیه کنفرانس آیپک در شهر واشنگتن اذعان کرد که آیت الله خامنه ای رهبر ایران در بهترین شرایط قرار دارد و این در حالی است که امریکا و رژیم صهیونیستی در موضع ضعف قرار گرفته اند.

به گزارش صابر، پس از حضور میلیونی مردم ایران در راهپیمانی یوم الله 22 بهمن و ادامه روند پیشرفتهای علمی، هسته ای و نظامی کشورمان که همه و همه حاکی از شکست تحریم های به اصطلاح فلج کننده غرب علیه ایران دارد، مقامات سیاسی امریکایی و اسرائیلی در اولین روز از نشست آیپک با اعتراف به بی اثر بودن تحریم ها، عصبانیت خود از مقاومت مردم ایران را نشان دادند.

به گزارش روزنامه اسرائیل هایوم که در سرزمین های اشغالی چاپ می شود، میشائیل اورن سفیر رژیم غاصب صهیونیستی در ایالات متحده امریکا در سخنرانی خود در افتتاحیه کنفرانس آیپک در شهر واشنگتن، تحریم های وضع شده علیه تهران را بی اثر و فاقد توانایی لازم برای توقف فعالیت های صلح آمیز هسته ای کشورمان عنوان کرد.

همچنین الیوت آبرامز از مشاوران و اعضای دولت بوش و عضو ارشد بخش مطالعات خاورمیانه در شورای روابط خارجی امریکا در سخنان خود در این کنفرانس اذعان کرد که آیت الله خامنه ای رهبر ایران در بهترین شرایط قرار دارد و این در حالی است که امریکا و رژیم صهیونیستی در موضع ضعف قرار گرفته اند.

ایهود باراک وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز در طی سخنان خود در افتتاحیه کنفرانس آیپک، ایران را بزرگترین تهدید برای اسرائیل عنوان کرد.

 

1. http://www.israelhayom.com/site/newsletter_article.php?id=7691

برچسب‌ها:
مسیر احمدی‌نژاد توسط حاشیه‌نشین‌ها متوقف شد/ دشمن برای انتخابات 92 برنامه‌های جدیدی دارد

 محمدحسین صفارهرندی در نشست بصیرتی در مسیر انقلاب که با عنوان «گفتمان دوم خرداد تا گفتمان سوم تیر» با حضور امام جمعه، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه کازرون و جمعی از فعالان سیاسی و دانشجویان در دانشگاه آزاد اسلامی این شهر برگزار شد در سخنانی به مقایسه و تحلیل اتفاقات دو مقطع سیاسی کشور «دوم خرداد 76 و سوم تیر 84» پرداخت و اظهار داشت: مردم ایران در این دو مقطع حماسه حضور در صحنه انتخابات را به نمایش گذاشتند و سرنوشت خودشان را رقم زدند.

وی افزود: در نیمه دوم دهه 70 برداشت کارگزاران حکومتی به سوی مبنای توسعه‌ای که در دنیا در حال اجرا بود رفت که باعث بروز تبعاتی از جمله فاصله طبقاتی در جامعه شد.

این فعال سیاسی گفت: تشدید فاصله طبقاتی در دوره کارگزاران سازندگی بسیار عمق پیدا کرد به طوری که تبعیض‌های ناروا و سرمایه‌داران نوکیسه‌ای که حتی با آداب سرمایه‌داری رایج بیگانه بودند شکل گرفتند.

صفارهرندی در ادامه، عواملی از جمله تغییرات منفی فرهنگی، شرایط سخت اقتصادی، مشکلات بین‌المللی، بدهی بالای دولت به برخی از کشورها و نیز بار سنگین تورم که به مرز 49 درصد رسید و بروز تبعیض و فاصله طبقاتی دولت هاشمی رفسنجانی را مهم‌ترین عامل اقبال عمومی مردم به دنبال تغییر وضعیت عنوان کرد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: در شرایطی که نارضایتی مردم از دولت کارگزاران در دهه 70 اوج گرفت، رقم خوردن حضوری قابل توجه و کوبنده با رأی 20 میلیونی، خاتمی را برنده میدان رقابت کرد.

وی اضافه کرد: دولت خاتمی نیز برخلاف شعار وی که بازگشت به ارزش‌های صدر انقلاب و خط امام بود، به سمت یک جمهوری جدید بر مبنای آزادی و دموکراسی به سبک غربی سوق یافت که بر اساس آن برخی از ارزش‌های دینی و انقلاب نادیده گرفته شد.

صفارهرندی بیان داشت: روزنامه‌های زنجیره‌ای طیف اصلاحات آنچه را که ‌توانستند از تمسخر و ارزش‌های دینی و انقلاب و حتی جسارت به آیات قرآن انجام دادند و احساسات مردم را تحریک کردند.

این مسئول، به آغاز جریان اصولگرایی در اوایل دهه 80 نیز اشاره کرد و افزود: شعار‌های اصولگرایانه مد نظرمقام معظم رهبری در سه مقطع 81 ، 82 و 84 که سه انتخابات بزرگ برگزار شد تحقق عینی پیدا کرد.

وی ابراز داشت: دولت اصولگرای احمدی‌نژاد حرکت تازه‌ای به منظور پاسخگویی به ارزش‌ها و مشکلات زمین مانده مردم و رفع تبعیض‌ها و فاصله طبقاتی جامعه بود، اما ادامه مسیر توسط حاشیه‌نشین‌ها متوقف شد.

داعیه‌داران خروج از حکومت  شعار بازگشت به حکومت را سر می‌دهند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در تبیین شرایط حاضر و انگیزه اصلاح‌طلبان در رویکرد به انتخابات آینده گفت: جریان داخلی که با دشمن بیرونی هم‌پیمان شده بود و شعار خروج از حکومت را سر می‌داد در حال حاضر از این موضع برگشته‌ وراه  بازگشت به حکومت رادر  پیش گرفته‌ است.

صفارهرندی به انتخابات پیش روی ریاست جمهوری در سال 92 اشاره کرد و گفت: از منظر دشمنان خارجی در این انتخابات باید منتظر فتنه دیگری باشیم.

وی ادامه داد:دشمن دلایل جدیدی برای فتنه‌انگیزی پیدا کرده است.

این فعال سیاسی، فتنه سال 88 را محصول تدارکات دشمن بیرونی و غافل‌گیر شدن دستگاه امنیتی کشور و به دام وسوسه دشمن افتادن رقیب انتخاباتی دانست و اذعان داشت: امروزه شبکه‌هایی که از بیرون به داخل وصل بودند و ایجاد فتنه و آشوب می‌کردند شناسایی شده و به تحلیل نظریه‌پردازان داخلی جریان فتنه دیگری ، استعداد ظهور ندارد.

منبع : فارس

برچسب‌ها:
پراید بفروشید، خودروی خارجی بخرید

به نقل از تسنیم ، پراید 17 ، 18 ،19،  ،20 ، 22 ...میلیون . باورمان نمی‌شد روزی پراید را به قیمت بروزترین خودروهای جهان بخریم . پرایدی که تا سال گذشته 200 تا 300 هزار تومان زیر قیمت کارخانه در بازار آزاد خرید و فروش می‌شد امروز شده معیار و مبنای قیمت خودرو در بازار .

سر هر کوی برزن و در هر جمع بالای یک نفر ! که بنشینی قیمت پراید شده نقل محفلشان . چه داستانی شده این بازار مکاره خودرو . بحث فقط پراید نیست. این روزها خودرو جای مسکن و طلا و ارز را گرفته . هر چند مسکن و طلا و سکه و ارز هنوز هم از تب و تاب نیفتاده‌اند و جولان می‌دهند. در این بازار مکاره تنهاحقوق مصرف‌کنندگان است که به فراموشی سپرده شده و کسی از آن یادی نمی کند.

گویی اصلا مصرف کننده در این اقتصاد هیچ سهم و نقشی جز پذیرفتن خواست تولید کننده و توزیع کننده ندارد.مصرف کننده ایرانی با شرایط جدید مجبورست خودرویی همچون پراید که دیگر حتی در کلاسهای مختلف خودرو دنیا جای ندارد و  حاضر نیستند جانشان را در این خودرو به خطر بیندازند در ایران هم قیمت بروز ترین خودروهای جهان بفروش می رسد.
 
 پراید که پیش از این با قیمتی حدود 11 میلیون تومان به خریداران عرضه می‌شد هم اکنون با جهش قیمتی و البته بدون هیچ ضابطه‌ منطقی به مرز 20 میلیون تومان رسیده  ، به هرحال بد نیست با بررسی وضعیت درآمدی خانواده‌ها در سایر کشورها و مقایسه آن با کشور خودمان ضمن ارزیابی میزان تلاش شرکت‌های خودروساز در ایجاد رضایت‌مندی تمام خریداران؛ ببینم با پول پراید  20 میلیونی که در حال حاضر عجیب در بازار ایران جولان می دهد چه خودروهایی می توانستیم بخریم.
 
مقایسه قیمت و ویژگیها و آپشن‌های فقط تعداد اندکی از خودروهای خارجی با آنچه ما در کشورمان به عنوان خودرو دست مصرف کنندگانمان می دهیم خالی از لطف نیست.
 
 هیوندای سانتافه در کلاس خودروهای اس یو وی(شاسی بلند) ، لوکس و با بروزترین سیستم سوخت رسانی و امتیازات بسیار دیگر در اروپا با قیمتی معادل 20 هزار و 995 دلار عرضه می شود که بر مبنای ارز مبادله ای حدود 50 میلیون تومان می شود .اگر میزان حقوق دریافتی افراد را ملاک مقایسه قرار دهیم در بدترین شرایط و برای ضعیف ترین قشر جامعه و کسانی که کمترین میزان حقوق را دریافت می کنند معادل 6 تا 8 ماه حقوق دریافتی مصرف کنندگان اروپایی. همین خودرو در کشور خودمان در شرایط موجود حداقل با قیمتی معدل 180 میلیون تومان یعنی معادل 180 ماه حقوق اقشار متوسط جامعه بفروش می رسد.
 
تویوتا به عنوان یکی از بهترین و با کیفیت ترین و بروزترین خودروسازان جهان خودروی کمری خود را به عنوان خودروی در کلاس Aو B  با ویژگیهای خاص و امکانات بخصوص به قیمت 22هزار و 235 دلاری در جهان عرضه می کند. این خودرو  قدرت 2.5 لیتری و موتورالکتریکی آن 200 اسب بخار دارد و قادر است صفر تا 100 را در 7.6 ثانیه طی کند . کمری در ایران هم اکنون بین 150 تا 160 میلیون تومان عرضه می شود.
 
تویوتای یاریس در کلاس خودروهای کلاس Cبا بروزترین سیستم سوخت رسانی ، ایمنی یورو5 و به عنوان یکی از کم مصرف ترین خودروهای جهان با قیمت14 هزار 995 دلار به مصرف کنندگان دنیا البته غیر از مصرف کنندگان ایرانی عرضه می شود که بر مبنای ارز مبادله ای 2450 تومانی در کشور ما 36 میلیون تومان می شود.
 
محصول سورنتو کیا موتور به عنوان خودروی در کلاس A , و جزو خودروهای اس یو وی ( شاسی بلند)در بازارهای جهانی با قیمت 23 هزار و 150 دلار، یا اسپورتیچ با همان ویژگی ها  4 سیلندر و  24 سوپاپ با حجم موتور 2400 سی سی و 170 اسب بخار   15 هزار و 400 دلار، اپتما  21 هزار و 350 دلار و ریو 13 هزار و 600 دلار در بازار عرضه می‌شوند.
 
سوزوکی مدل 2013 با قیمت 13 هزار و 990 دلار ، گیربکس اتوماتیک مصرف سوخت 5.3 لیتری ، چری مدل J1 دارای 4 سیلندری 1300 سی سی گیربکس دستی سوخت 6.7 با قیمت 10 هزار و 990 دلار و ...
 
مقایسه کنید این قیمتها  را با قیمت خودروها در کشور خودمان انهم با این ویژگی و مشخصات و کیفیتی که همه آنرا بخوبی لمس می کنیم.
 
پراید ، کلاس C ، امکانات (گاز ، ترمز ، کلاج ، ...فرمان )، پشت سر گذاشته تمام تست های ایمنی و کیفیت بروز جهان ! در مدلهای مختلف !! قیمت عرضه شده 17 تا 19 میلیون تومان !! معادل درآمد 20 تا 25 ماه حقوق کارمندان !
 
پژو206خودروی سال 1998 فرانسه ، قیمت در ایران 32 تا 52میلیون تومان ،بسته به مدل من درآوردی ایران خودرو.معادل متوسط...ماه درآمد  ایرانیان.(جای خالی را خودتان پر کنید).
 
پژو405، خودروی منسوخ شده سال 1988 شرکتpSA (پژو و سیتروئن )فرانسه ، قیمت در ایران 23 میلیون تومان !.
 
پژو پارس ، خوش تیپ شده 405، قیمت 30 تا 35 میلیون تومان ! .
 
تندر 90 ،خودروی در کلاس C ، با امکانات ویژه ای مثل ( گاز ، ترمز ، کلاج ، مهمتر از همه فرمان ..) ،ظاهری امروزی ! داخل اتاق بسیار شیک و بروز مطابق خواست و نیاز مصرف کننده از بهترین پلاستیک های آب شده داخلی ! قیمت برای مصرف گننده ایرانی 36 تا 37 میلیون تومان .!
 
رانا ، خودروی ترکیبی . موتور 206 ، بدنه 206 اس دی تغییر یافته ! و مهمتر از همه با آرم سمند( اسب تیزروی ایران خودرو) ! با تمام امکانات لازم برای رانندگی ! قیمت 32 تا 35 میلیون تومان !
 
تیبا ، زیبای ایرانی ! ظاهری کاملا بروز شده ! کلاس C ، موتور ریو . بدنه ؟؟! قیمت 22 میلیون تومان !
 
قیمت فقط گوشه ای از عمق فاجعه است . بحث کیفیت و نحوه تولید و تست ایمنی آن هم بکنار . در مورد کالاهای مصرفی با دوامی مثل خودرو آنچه مهم به نظر می رسد خدمات بعد از فروش است .نکته مهمی که اگر بخواهیم وارد مقوله مقایسه آن شویم باید از خجالت روی سرخ کنیم و قطره قطره آب شویم .  فقط می توان گفت به حال این مصرف کننده ایرانی باید تاسف خورد .

برچسب‌ها:
 

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان کرج آنلاین و آدرس karajonline.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.