پایگاه خبری - تحلیلی
 
آخرین مطالب
 
پیوندهای روزانه
میکروب سالمونلا از خطرناک‌ ترین بیماری‌ های مشترک دامی میان انسان و حیوان است

کرج رسا: اخیرا در شهر دزفول به‌ دلیل رعایت نکردن زنجیره سرد بهداشتی، یک محموله ۱۰ تنی مرغ حاوی میکروب سالمونلا تحت نظارت مسئولان بهداشتی این شهر معدوم شده است. 

به گزارش کرج رسا، انتشار این خبر و احتمال بروز مشکلاتی مشابه آن در برخی دیگر از مناطق، ضرورت آشنایی با بیماری سالمونلا و نحوه پیشگیری از آن را ضروری می‌سازد. میکروب سالمونلا از خطرناک‌ ترین بیماری‌ های مشترک دامی میان انسان و حیوان است. بیماری سالمونلا عموما از طریق مرغ و تخم‌ مرغ به انسان منتقل می‌شود.

سالمونلا از طریق مصرف مرغ نشسته و مرغ آلوده به این میکروب وارد بدن می‌شود. این میکروب از طریق آب و غذای آلوده وارد دستگاه گوارش مرغ و همچنین انسان می‌شود و به سطح سلول‌های اپیتلیوم مخاط روده متصل می‌شود و سپس به سلول‌ها وارد شده و به تکثیر خود ادامه می‌دهد. یکی از بیماری‌ها که از طریق سالمونلا ایجاد می‌شود، تب تیفویید یا همان حصبه است که بیشتر از طریق آب و غذای آلوده سرایت می‌کند.

سالمونلا همچنین در انسان باعث تورم معده و روده، اسهال خونی، استفراغ، سردرد، بی‌حالی و درنهایت زمینگیری می‌شود. امکان وجود میکروب سالمونلا نیز در تخم‌مرغ وجود دارد.

عفونت‌ با باکتری‌ سالمونلا پس‌ از خوردن‌ غذاهایی‌ نظیر گوشت‌، مرغ‌، شیر تازه‌ یا تخم‌مرغ‌ خام‌ یا آشامیدن‌ آب‌ آلوده‌ به‌ باکتری‌ ایجاد می‌شود. باکتری‌ سالمونلا در شرایط انجماد مواد غذایی‌ نیز زنده‌ می‌ماند ولی‌ پختن‌ کامل‌، آن‌ را از بین‌ می‌برد. همه‌گیری‌های‌ عفونت‌ سالمونلا معمولاً هنگامی‌ اتفاق‌ می‌افتد که‌ افراد زیادی‌ از یک‌ غذای‌ آلوده‌ مشترک‌ مثلاً طی سفرهای‌ تفریحی‌، اجتماعات‌ مردمی‌ یا رستوران‌ها استفاده‌ می‌کنند.

به گزارش همشهری، این‌ عفونت‌ می‌تواند از فردی‌ به‌ فرد دیگر منتقل‌ شود. پختن‌، ذخیره‌ و نگه‌ داشتن‌ در یخچال‌ در مورد گوشت‌، مرغ‌، تخم‌مرغ‌ و غیره‌ باید به‌طور مطلوبی‌ انجام‌ گیرد. پس از مراجعه فرد به پزشک متخصص امکان دارد وی جهت تشخیص بیماری آزمایش‌های‌ مدفوع‌ و کشت‌ خون‌ را به بیمار تجویز کند. بستری‌‌شدن بیماران مبتلا به سالمونلا در بیمارستان‌ به‌ندرت‌ ضرورت‌ می‌یابد. در مورد اکثر بیماران‌ مراقبت‌ در منزل‌ با توصیه‌های‌ لازم‌ طبی‌ کفایت‌ می‌کند.

به افرادی که این بیماران را در منزل نگهداری می‌کنند توصیه می‌شود که درصورت‌ امکان‌ فرد بیمار از سایرین‌ جدا نگه‌ داشته شود. از یک‌ بالشتک‌ گرم‌کننده‌ یا کیسه‌ آب‌ داغ‌ برای‌ کاهش‌ دردهای‌ شکمی‌ وی استفاده‌ شود. اگر اسهال‌ شدید باشد ممکن‌ است‌ لازم‌ باشد تا از یک‌ توالت‌ کنار بستر استفاده‌ شود. برای‌ موارد خفیف‌ این بیماری معمولاً دارویی‌ نیاز نیست‌. برای‌ موارد شدید بیماری‌ و بیماران‌ دچار سایر اختلالات‌ طبی‌، داروهای‌ ضداسهال‌ و آنتی‌بیوتیک‌ها برای‌ مقابله‌ با عفونت‌ و مایعات‌ وریدی‌ برای‌ جبران‌ کم‌آبی‌ شدید ممکن‌ است‌ تجویز شود.

توصیه می‌شود تا برطرف‌ شدن‌ اسهال‌، از محلول‌های‌ اوآراس‌ استفاده‌ شود. پس‌ از آن‌ از یک‌ رژیم‌ غذایی‌ سبک، و در عین‌ حال‌ پرانرژی‌ و متعادل‌ نیز پیروی شود. مصرف‌ مکمل‌های‌ ویتامین‌ها و مواد معدنی‌ پس‌ از بیماری‌ طولانی‌مدت‌ ممکن‌ است‌ سودمند باشد.

چه راه‌هایی جهت پیشگیری از بروز بیماری سالمونلا در انسان وجود دارد؟

۱- دوری کردن از حیوانات‌ دارای‌ عفونت‌ احتمالی

۲- استفاده کردن از شیر پاستوریزه و اجتناب از شیر فله‌ای و دوشیده شده در روستا

۳- شستن دست‌ها پیش از طبخ و پیش از مصرف غذا

۴- جدا نگه داشتن فرد مبتلا به این عفونت در خانواده

برچسب‌ها:
استفاده از فناوری صلح آمیز هسته ای

صالحی:

همه كشورها باید به "اتم برای صلح" پایبند باشند

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: جمهوری اسلامی ایران ضمن پایبندی به اصول سیاست مستقل خود در قالب مصالح و منافع ملی، به فعالیت در چارچوب میثاق‌های بین‌المللی در استفاده از فناوری صلح آمیز گام بر می‌دارد.

به گزارش نما؛ رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز چهارشنبه در همایش ملی فقه هسته‌ای اظهارداشت: انتظار است در پرتو التزام عملی تمام کشورهای جهان به سیاست راهبردی اعلام شده از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر "اتم برای صلح" و اجرای مفاد کنوانسیون خلع سلاح جهانی، نگرانی‌های موجود پیرامون تولید، انباشت و به کار‌گیری تسلیحات اتمی مرتفع شود و جهانیان برکنار از بیم و هراس در مورد برهم‌خوردن موازنه وحشت و پیامدهای ناگوار عدم تعادل و توازن قوا در سطح بین‌المللی از ثمرات فناوری صلح آمیز هسته‌ای بهره‌مند شوند. وی افزود: جمهوری اسلامی ایران در جایگاه یکی از بزرگترین کشورهای جهان اسلام و برخوردار از منزلتی ویژه و یگانه در منطقه خاورمیانه، بر آن است تا همراه و همگام با رشد پرشتاب بهره‌گیری از علوم و فنون نوین در عرصه جهانی و با در نظر گرفتن الزامات توسعه درون زا در راستای توسعه کاربرد فناوری صلح آمیز هسته‌ای تلاش کند. به گفته وی، ما در این مسیر مصمم هستیم تا ضمن بهره‌مندی از دستاوردهای مشترک معرفت بشری و تعامل سازنده با دیگران جایگاه شایسته خود را به عنوان کشور دیرپا و تمدن ساز تثبیت کنیم.
برچسب‌ها:
اقدام به خودسوزی کارمند وزارت نفت در حضور دکتر روحانی

اقدام به خودسوزی کارمند وزارت نفت در حضور دکتر روحانی   

                

   

بازدید رییس جمهور و سخنرانی در وزارت نفت صبح دیروز (28بهمن)با حاشیه ای پر رنگ تر از متن همراه بود .           

 

به گزارش خبرنو به نقل از فارس؛ رییس جمهور صبح دیروز(28بهمن) با حضور در وزارت نفت در حال بازدید از بخش های مختلف آن بوده است که گفته می شود فردی از کارکنان این وزارتخانه با به آتش کشیدن خود در این مجموعه جان خویش را از دست داده است.

به گفته شاهدان، این فرد هم اینک در بیمارستان وزارت نفت است .

وی که 58 سال دارد پس از ورود رئیس‌جمهور به ساختمان وزارت نفت اقدام به خودسوزی کرد که بلافاصله با آمبولانس عازم بیمارستان نفت شد.

بر اساس این گزارش گفته می‌شود وی 55 درصد سوختگی دارد و احتمالا به زودی برای ادامه درمان به یکی از بیمارستان‌های تخصصی منتقل خواهد شد.

فرد یاد شده یکی از کارمندان صنعت نفت در جنوب کشور بوده است.

                

  

 

برچسب‌ها:
تربیت کودک و جوان و نوجوان
مقوله تربیت از ابتدایي‏ ترین و اساسي‏ ترین نیازهای زندگی بشری است و نه تنها تربیت لازمه جدایی ناپذیر زندگی كه متن آن بوده و بلكه زندگی، از گهواره تا گورش جلوه‏ای از آن است. انسان تنها در پرتو تربیت صحیح است كه به‏عنوان موجودی هدفمند و اندیشه ورز به اهداف وآرمانهای خود دست یازیده و قلّه رفیع سعادتِ مطلوب خویش را فتح مي‏نماید؛ از این رهگذر برای انسان مسلمان تربیت اسلامی ضرورتی مضاعف دارد زیرا انسانی كه گردنبند مروارید دانه دین و بندگی خالق متعال رابر گردن آویخته جز در پرتو تربیت صحیح اسلامی به مدال افتخار عبودیت و تسلیم نائل نمی آید، از سویی دیگر چنین انسان مسلمانی برای پیمودن راه سعادت و بندگی احتیاج به الگوهای مطمئن عملی دارد تا با نصب‏العین قراردادن دیدگاههاو سیره عملی آنان ، هم راه صحیح بندگی و سعادت را بپیماید و هم در این وادی سریعتر گام نهد و سریعتر به مقصد نایل آید، از این رو معصومین علیهم‏السلام ـ كه از گوهر عصمت و مصونیت از خطا و اشتباه برخوردارند.ـ بهترین و مطمئن‏ترین الگوهای تربیتی بوده و ارائه دیدگاههاو كشف و عرضه سیره تربیتی آنان یك ضرورت انكارناپذیر برای پویندگان عرصه تعلیم و تربیت اسلامی است و در این میان، ارائه دیدگاه ها و سیره تربیتی امام علی علیه‏السلام ـ كه خود "اَب الائمه" و سرسلسله جانشینان به‏حق نبوی و سرآغاز تجلیگاه امامت معصومین علیهم‏السلام و نخستین تشكیل دهنده حكومت اسلامی علوی است. ـ بر ضرورت این كار مي‏افزاید.

مبحث ‏اول: اهمیت تربیت فرزندان و ضرورت تسریع در آن و هدف نهایی از آن:

الف) اهمیت تربیت فرزندان: تربیت از حیاتی ترین ابعاد زندگی انسان است و در پرتو آن ، انسان به سعادت مطلوب نائل مي‏آید . بزرگ مربی اسلام، علی علیه‏السلام در سخنان دربار خود بارهاوبارها از این امر مهمّ پرده برداشته و آثار و نتائج مثبت تربیت فرزند و پیامدهای منفی بي‏توجهی به آن را بیان داشته‏اند. امّا پیش از بیان دیدگاههای حضرت در این زمینه، مناسب است نوع نگرش و برداشت آن حضرت را از فرزند ارائه نمائیم. بر خلاف برداشت و نگرش برخی افراد كه از فرزند بیشتر به عنوان ابزاری برای پاسخگویی به نیاز عاطفی والدین و نیز عضوی برای تأمین و خدمت به خانواده و مایه فخر و مباهات والدین نگریسته مي‏شود، امام علی علیه‏السلام به فرزند بسی فراتر از این نگریسته و آن را عطیه‏ای الهی بر شمرده‏اند كه در پرتو توجه و تربیت والدین به رشد كافی رسیده و در پی نیكوكاری و احسان به والدین بر مي‏آید. در نهج‏البلاغه آمده است كه: "در حضور امام علی علیه‏السلام مردی به دیگری تولد پسرش را این چنین تبریك گفت:"گوارایت باد رزمجویی سواركار!" آن حضرت از نوع تبریك گفتن او نهی نمود و تبریك گفتنی این چنین رابه او توصیه نمود:" امید كه بخشنده‏اش را سپاسگزار باشی و این عطیه الهی مباركت باد، او به رشد دلپذیر برسد و تونیز ازنیكی و خیرش بهره‏مند شوی."(1) پس از آن كه از نگرش علی علیه‏السلام نسبت به فرزند آگاه شدیم، اینك به آثار و نتایج تربیت فرزند از دیدگاه آن حضرت اشاره مي‏كنیم؛ آن حضرت درسخنی كوتاه و در عین حال عمیق و ظریف، تربیت و ادب‏آموزی را میراثی بی مانند تلقی نموده‏اند. معمولاً با در گذشت انسان، نگهبان میزان و مقدار میراث به ارث گذاشته او معطوف است و چنانچه فردی متمّول و ثروتمند باشد، اقلامی از میراث همانند زمین ، خانه و ماشین در نظر كوته نظران، بزرگ و مهم جلوه مي‏نماید امّا از دیدگاه امام مربیان، علی علیه‏السلام ، میراثی به مانند ادب و تربیت وجود ندارد"لامیراث كالادب"(2) و هرگز املاك و دارایي‏های باقیمانده مادّی، قابل مقایسه با میراث گرانبهای ادب و تربیت صحیح برای فرزندان نیست. واز این روست كه در سخنی دیگر، آنحضرت فرمود:"گرانبهاترین چیزی كه پدران برای فرزندانشان به ارث مي‏گذارند، ادب است."(3) علی علیه‏السلام ثمره و محصول تربیت صحیح را پرورش فرزند صالح و پیامد بي‏توجهی به امر خطیر تربیت را "رشد یافتن فرزند ناصالح " برشمرده و برای هریك از این دو، آثار و نتائج مثبت و منفی بیان نموده‏اند. از دیدگاه آن حضرت فرزند صالح مایه انس و آرامش والدین است لذا مي‏فرماید: "انس و آرامش در سه چیز است: همسری كه با شوهرش توافق داشته باشد، فرزندی كه صالح باشد و برادری كه موافق و هم رأی انسان باشد."(4) همچنین در سخن دیگری فرزند صالح را نیكوترین یادگار و بلكه مساوی با همه یادگارهای باقیمانده از والدین، معرفی مي‏نماید: "الولد الصالح احد الذِكرین" مرحوم خوانساری در ترجمه و شرح خود بر "غررالحكم و دررالكلم" ذیل این حدیث مي‏گوید: "فرزند صالح نیكوتر دو یاد است؛ یعنی اسباب یاد كسی به نیكویی دوتاست: یكی فرزند صالح كه از او بماند و دیگری سایر اسباب او. فرزند صالح نیكوتر از همه آنهاست یا اینكه فرزند صالح را با هر سببی بسنجند، از آن سبب نیكوتر است"(5)
از سویی دیگر آن حضرت آثار سوء و پیامدهای منفی پرورش فرزند ناصالح را مـورد توجه قـرار داده و همـه رهـروان صدیق خود را از بي‏توجهی به تربیت صحیح فرزندان برحذر داشته است. ایشان در سخنی فرزند ناصالح را مایه نابودی شرف و بلندی مرتبه پدران خود و عیبناك كننده پیشینیان خود معرفی مي‏نماید.(6) و در كلامی دیگر از فرزند ناصالح به آلوده كننده‏پیشینیان خود و فاسد كننده اولاد و بازماندگان یاد
مي‏كنند.(7) همچنین در سخنی دیگر او را مایه محنت و شومی دانسته(8) و در بیانی بلیغ، فرزند ناخلف را شدیدترین مصیبتها معرفی نموده‏اند(9). فرزند ناصالح نه تنها خویشتن خود را گم نموده و گوهر بندگی و انسانیت خویش را از دست مي‏دهد، كه گاهی ممكن است پدر صالح و شایسته را به انسانی ناصالح مبدل گرداند؛ علی علیه‏السلام درباره زبیر فرمود: " پیوسته زبیر مردی از ما اهلبیت علیهم‏السلام بود تا اینكه فرزند شوم و ناخلف او عبدالله بزرگ شد ( و او را از ما جدا كرد."(10)

ب) ضرورت تسریع در تربیت فرزندان از دیدگاه امام علی علیه‏السلام : برای موجوداتی كه در طریق تغییر، تحول، رشد و تكامل هستند معمولاً موسم مناسبی وجود دارد كه در آن به بهترین و مناسب‏ترین رشد خود مي‏رسند و آثار مورد انتظار از آنها تجلی مي‏یابد، گلها در موسم بهار مي‏رویند، چشمه ها در فصل زمستان جاری مي‏شوند. ابرها در زمستان بارور می گردند و قطرات بارانش میهمان زمین مي‏گردند و ... تربیت فرزند نیز موسم مناسب خود را دارد كه در آن بهتر و آسانتر به بار مي‏نشیند. موسم مناسب تربیت، در اوایل زندگی یعنی دوره كودكی، نوجوانی و عنفوان جوانی است، آنگاه كه فرزند هنوز قلبی آسمانی و بي‏آلایش دارد، آنگاه كه هنوز هواهای نفسانی و خواهشهای غیر انسانی به سرزمین وجود او هجمه نیاورده ، آنگاه كه هنوز پلیدي‏ها و زنگارها میهمان ناخواسته دل او نگشته و كشتزار دل او آماده پذیرش هر بذری است. از سوی دیگر والدین به عنوان مهمترین مربیان فرزندان خود نیز همیشه فرصت و حوصله تربیت ـ كه امری ظریف و در عین حال پیچیده است.ـ را ندارند زیرا آنگاه كه بهار عمر والدین به روزهای آخر رسید و ضعف و سستی بر آنان مستولی گشت و حافظه‏شان چونان جسمشان به ضعف و نقصان گرائید توان تربیت و راهنمایی مفید رانداشته و از ایفای نقش مربیگری برای فرزندان عاجز مي‏گردند. علی علیه‏السلام مربی بزرگ بشریت در منشور تربیتی خود به امام حسن مجتبی علیه‏السلام در به این نكته مهم و ظریف توجه نموده و دیدگاه تربیتی گرانسنگی ارائه نموده است؛ آن حضرت فرموده‏اند: "فرزند دلبندم! چون دیدم سالیانی راپشت سر نهاده و به سستی در افتاده‏ام، بدین وصیت برای تو مبادرت نموده‏ام و خصلتهایی رادر آن بر شمردم پیش از آنكه مرگ بشتابد و مرا دریابد و آنچه در اندیشه دارم به تو ناگفته ماند یا اندیشه‏ام همچون تنم نقصان بهم رساند یا پیش از نصیحت من پاره‏ای خواهشهای نفسانی بر تو غالب گردد یا فریبندگیهای دنیا تو را بفریبد و همچون شتری گریزان و نافرمان باشی. و به‏درستی كه دل جوان همچون زمین ناكشته است، هرچه درآن افكنند، بپذیرد. پس به ادب آموختنت پرداختم پیش از آنكه دلت سخت شود و خِرَدت هوایی دیگر گیرد..."(11) و در قسمت دیگر آن، مي‏فرماید:"... چون به كار تو چونان پدری مهربان عنایت داشتم و بر ادب آموختنت همت گماشتم،چنان‏دیدم كه این عنایت در عنفوان جواني‏ات به كار رود و در بهار زندگانی كه‏نیتی پاك داری و نفسی صاف و بي‏آلایش..."(12)

ج) هدف نهایی از تربیت فرزند: در نظام تربیتی اسلام بحث اهداف از كلیدي‏ترین مباحث بوده و جایگاه مهمّی در آن دارد چرا كه بدون داشتن هدف و تعیین آن، امكان برنامه ریزی و نیز ارزیابی فعالیتهای تربیتی به آسانی ممكن نیست. در تربیت فرزندان آن هم در جامعه اسلامی، داشتن هدفهای الهی بسی مهمّ و تعیین كننده است. اكنون سؤال این است كه در نظام تربیتی اسلام هدف از تربیت چه باید باشد؟ آیا هدف صرفاً تولید نسل و افزودن بر اعضای جامعه است؟ آیا هدف صرفاً پرورش فرزند سالم است؟ آیا هدف تربیت نیروی انسانی برای تداوم جامعه اسلامی و به انجام رسانیدن امور آن است؟ و یا اینكه علاوه بر اینها، اهداف مهمتر و مقدستری وجود دارد؟ و بالاخره از دیدگاه بزرگ مربی اسلام، علی علیه‏السلام هدف از داشتن فرزند و تربیت آن چیست؟ بانگاهی به دیدگاهها و سیره تربیتی علی علیه‏السلام آشكار مي‏شود كه در نظام تربیت اسلامی هدف نهایی از تربیت، رسیدن فرزند به مقام اطاعت وعبودیت الهی است، هدف نهایی، تربیت انسانی است كه مطیع پروردگار و تسلیم درآستان او باشد. امیرمؤمنان علی علیه‏السلام درضمن حدیثی پیش از تولد فرزند، هدف نهایی از تربیت را به‏طور غیر مستقیم بیان نموده و به‏راستی آن حضرت در سفره تربیتی خویش بدین هدف تحقق بخشیده و فرزندان خود را با توجه به آن، تربیت نموده‏اند. مرحوم ابن‏شهرآشوب به سند خود از آن حضرت نقل مي‏كند كه فرمود:"من از خداوند خویش طلب فرزندان زیبا چهره و نیكوقامت ننموده‏ام، بلكه از من از خداوند خویش طلب فرزندان زیبا چهره و نیكوقامت ننموده‏ام، بلكه از پروردگارم خواسته‏ام فرزندانم مطیع او باشند و از او بترسند تا وقتی با این صفات به آنها نظر افكنم مایه چشم روشنی من باشند. پروردگارم خواسته‏ام تا فرزندانم مطیع او باشند و از او بترسند تا اینكه وقتی با این صفات به آنها نظر افكنم مایه چشم روشنی من باشند."(13)

مبحث دوم: ابعاد تربیت از دیدگاه و سیره امام علی علیه‏السلام :

انسان موجودی است كه از ابعاد گوناگون برخوردار است و به تبع آن تربیت نیز ابعادی دارد كه خود به اقسامی تقسیم مي‏گردد: تربیت اخلاقی، تربیت دینی، تربیت جسمانی، تربیت اجتماعی و... درسیره تربیتی نخستین امام شیعیان نیز این ابعاد و انواع تربیت مورد توجه واقع گردیده با بررسی كامل و مفصّل هر یك از این ابعاد و انواع، نیازمند ارایه یك مقاله مستقل وبلكه یك كتاب است ولی از آنجا كه موضوع این مقاله، عام بوده وامكان بررسی مفصل هركدام دراین مقاله وجود ندارد، به‏ناچار بصورت اشاره واگذرا بدان نظر مي‏افكنیم.

تربیت دینی: مراد ما از تربیت دینی محدوده خاصی است، هر چند تربیت دینی به‏یك معنا بسیار عام و گسترده است و شامل همه ابعاد وجودی انسان مي‏گردد امّا در اینجا، مراد از تربیت دینی، مقابل تربیت اخلاقی، اجتماعی و سایر ابعاد است و عمدتاً حوزه مربوط به عقاید و احكام عبادی از دین را شامل مي‏گردد. تربیت دینی به این معنا در سیره تربیتی امام‏علی علیه‏السلام از اهمیت خاصی برخوردار است و در ذیل به نمونه‏هایی از آن اشاره مي‏كنیم:

1 - نماز: یكی از بارزترین مصادیق تربیت دینی و بلكه مهمترین نمود آن در حوزه احكام و عبادات، نماز است. نماز بزرگترین فریضه‏الهی وپیش درآمد قبولی سایر اعمال و عبادات است. علی علیه‏السلام در طول عمر با بركتشان زیباترین جلوه‏ها را در نماز به‏نمایش گذاشتند، او در حالت جنگ و صلح، بیماری و سلامت،در خانه و مزرعه، برمسند حكومت و خانه‏نشینی 25 ساله و در همه حالات و شرائط، نماز مهمترین عمل او بود و فرزندان خود رابدان سفارش مي‏نمود. در وصیتی به امام حسن علیه‏السلام و تمامی خانواده و فرزندانش آنها رابه نماز سفارش كرده مي‏فرماید: "از خدا بترسید، از خدا بترسید درباره نماز زیرا كه نماز بهترین كارهاو ستون دین شماست "(14) او نه تنها خود و فرزندانش به نماز اهمیت مي‏دادند كه همه پیروان وشیعیان خود را به تعلیم نماز به فرزندان و سعی در تشویق آنان به مدوامت بر آن، فرا خوانده‏اند. آن حضرت فرمود: "علّموا صیسانكم الصلوة و خذوهم بها اذا بلغوا الحلم" "در كودكی به فرزندانتان نماز راتعلیم دهیدو هنگام بلوغ، آنان را به نماز وا دارید."(15) فریضه‏نماز درتربیت دینی چنان مهم است كه حتی در پیش از بلوغ، تنبیه مختصر فرزند به‏خاطر ترك آن، روا دانسته شده است. علی علیه‏السلام خطاب به یكی از اصحاب فرمود: "كودكان اهل خانه‏ات را با زبان به نماز و طهارت تأدیت نما و وقتی به سن ده سالگی رسیدند، آنان را بر ترك آن، تنبیه بدنی نما ولی از سه بار بیشتر تجاوز نكند."(16) نكته قابل توجهی كه در این دو حدیث وجود دارد، توجه حضرت به مراحل تربیت و نیز روش آشنا نمودن فرزندان با نماز و اقامه آن است، زیرا در مورد نماز بین دوره كودكی و بلوغ فرق گذاشته‏اند، در دوره كودكی تاقبل از ده سالگی فقط سفارش به آموزش و تعلیم نماز نموده‏اند و تنها به اقدام زبانی و سفارش كلامی اكتفا نموده‏اند، در این مرحله تأكید بر آمادگی و زمینه سازی برای اقامه نماز شده است. اما در سن ده سالگی هر چند هنوز به‏حّد بلوغ نرسیده امّا بعلت رشد مناسب كودك در این سن و تا حدودی رسیدن به سن تمییز و تشخیص، تأكید عملی بر اقامه نماز است و آنگاه كه به سن بلوغ رسیدند تأكید بر واداشتن آنها به نماز و ترك نكردن آن است.

2 ـ آموزش قرآن: قرآن كتاب آسمانی و مهمترین منبع اسلامی است، قرآن سرچشمه معارف الهی است و در تربیت دینی جایگاهی بس عظیم دارد. علی علیه‏السلام در نامه تربیتی خود به فرزندش امام‏حسن علیه‏السلام بعد از آنكه براهمیت تربیت و تسریع در آن تأكید مي‏نمایند، نخستین اقدام خود را تعلیم و آموزش قرآن و معارف و احكام حلال وحرام آن بیان مي‏كند:"... واَنْ ابتدئك بتعلیم كتاب‏اللّه و تأویله وشرایع الاسلام و احكامه و حلاله و حرامه لا اجاوز ذالك بك الی غیره..."،"نخست تو را كتاب خدا بیاموزم وتأویل آن رابه‏تو تعلیم دهم و شریعت اسلام و احكام آن را از حلال و حرام بر تو آشكار سازم و (درآغاز) به چیزی غیر از قرآن نپردازم."(17) همچنین آن حضرت در توصیه به فرزندش محمدبن حنیفه، فرمود: "...برتو باد به خواندن قرآن و عمل كردن به آنچه در آن است و اینكه به مقررات و دستورات حلال و حرام آن و امر و نهی آن پایبند باشی. همچنین خواندن قرآن رادر شب و روز و هنگام تهجّد برخود لازم بدانی چرا كه قرآن عهدنامه‏اي‏است از سوی خداوند تبارك و تعالی به خلق خود، پس واجب است بر هر مسلمانی كه در هر روز به عهدنامه خود بنگرد ولو پنجاه آیه باشد."(18)

3 ـ تعلیم دعا: در تربیت دینی، دعا و درخواست از خداوند جایگاه ویژه‏ای دارد. دعا ابزاری است كه بنده را به خالق پیوند مي‏دهد و از طریق آن، نیازهای فردی و درونی خویش را با خداوند قادر متعال در میان مي‏گذارد و در پرتو آن به سكون و آرامش نایل مي‏آید. علی علیه‏السلام در سیره تربیتی خویش به عنصر دعا اهمیت زیادی قائل شده‏اند. آن حضرت هم دعاهایی را به فرزندان خود تعلیم مي‏دادند و هم آنان
قرآن عهدنامه‏اي‏است از سوی خداوند تبارك و تعالی به خلق خود، پس واجب است بر هر مسلمانی كه در هر روز به عهدنامه خود بنگرد ولو پنجاه آیه باشد. را بر مداومت بر آن توصیه مي‏نمودند. امام حسین علیه‏السلام مي‏فرماید: "پدرم مرا به خواندن دعای جوشن كبیر و حفظ و بزرگداشت آن توصیه نمودند و سفارش كردند كه در هنگام وفاتشان آن را بر كفنشان بنویسم و آن را به خانواده‏ام تعلیم دهم و آنان را بر خواندن آن برانگیزانم."(19) هر چند در روایات برای دعا اوقات خاصی بیشتر مورد تأكید قرار گرفته و برخی دعاهای خاص در اوقات خاص وارد شده، امّا علی علیه‏السلام در سیره تربیتی خود هر فرصت مناسب را مغتنم شمرده و به تعلیم دعا به فرزندانش پرداخته، برای نمونه در هنگام غذا خوردن فرزندش امام مجتبی علیه‏السلام را به دعایی همیشگی سفارش نموده و در ضمن آن به نقش تغذیه و سلامتی جسمانی برای انجام عبادات و نیز وسیله بودن غذا برای توان عبادت بیشتر، اشاره مي‏نماید؛ آن حضرت فرمود: "فرزندم! هیچ لقمه سرد یا گرمی را مخور و هیچ شربت یا جرعه آبی را منوش الاّ اینكه قبل از خوردن و آشامیدن، این دعا را بخوانی "اللّهمّ انّی اسئلك فی اكلی و شربی السلامة من وعكه والقوّة به علی طاعتك و ذكرك و شكرك فیما بقیته فی بدنی و اَنْ تشجعنی بقوّته علی عبادتك و ان تلهمنی حسن التحرز من معصیتك.."(20) امام علی علیه‏السلام به دلیل اهمیت دعا و نقش آن در تربیت دینی، نه تنها در طول زندگی خویش به فرزندان خود تعلیم دعا مي‏نمودند بلكه در واپسین لحظات عمر خویش و در هنگام احتضار نیز از این امر غافل نبودند، چنانكه در همان حالت حساس احتضار به فرزند خویش امام‏حسن علیه‏السلام دعایی راتعلیم نموده‏اند(21).

4 - آشنایی با علوم اهل بیت علیهم‏السلام آشنا نمودن فرزندان با علوم اهلبیت علیهم‏السلام و سخنان و عقاید مربوط به آنان، از جمله عناصر مهم تربیت دینی در فرهنگ شیعی و علوی است. بر والدین ضروری است كه ضمن آشنا نمودن اجمالی آنان با مذاهب اسلامی عقاید حقّه شیعه را به آنان تعلیم دهند و بذر محبت اهلبیت علیهم‏السلام را در دلهای آنان بیفشانند و آنان را با معارف غنی، متقن و روشنگر اهلبیت علیهم‏السلام آشنا نمایند. تعلیم معارف و محاسن دانش ناب اهلبیت علیهم‏السلام به فرزندان آنها را در حریم امن عقیده قرار داده و از آثار شوم هجوم عقاید و اندیشه‏های ناپاك مصون مي‏دارد. مرحوم صدوق با سند خود در حدیث چهارصدگانه از علی علیه‏السلام نقل كرده است كه حضرت فرمود:"علّموا صبیانكم من علمنا ماینفعهم اللّه به لاتغلب علیهم المرجئة برأیها"،"به كودكان خود آن مقدار از دانش ما كه به‏حال آنان مفید است، تعلیم دهید تا اندیشه و نظر مرجئه(22) برآنان غالب نگردد."(23)5 ـ رعایت آداب و سنن اسلامی در هنگام تولد فرزند: در سیره تربیتی معصومین علیهم‏السلام از لحظه تولد نوزاد، فعالیتهای تربیتی آغاز مي‏گردد و با اینكه نوزاد توان بالفعل درك اشیاء و اعمال را ندارد امّا در عین حال انجام برخی آداب و مراسم برای تربیت صحیح او درآینده مؤثر است، از این رو علی علیه‏السلام در ضمن حدیث چهارصدگانه خود به اصحابش، آنان را به انجام این آداب در هنگام ولادت فرزندانشان توصیه نموده‏اند:"...در روز هفتم برای فرزندانتان عقیقه نمایید و به مقدار وزن موهای سر فرزندتان نقره صدقه دهید. رسول خدا صلي‏الله‏علیه‏و‏آله نسبت به حسن و حسین و سایر فرزندانش اینچنین رفتار نمود."(24) و در قسمت دیگر حدیث مي‏فرماید:" فرزندان خود را روز هفتم ختنه كنید و گرما و سرما شما را از این كار بازندارد كه این باعث پاكیزگی بدن نوزاد است..."(25)

پی نوشت ها:

1 ـ نهج‏البلاغه، قصارالحكم، شماره354 و عبدالمجید معادیخواه، فرهنگ آفتاب، ج7،ص3902. 2 ـ خوانساری، محمد، شرح غررالحكم و دررالكلم آمدی، ج6، ص353. 3 ـ همان، ج3، ص438. (خیرماورث الآباء الأبناءالادب). 4 ـ همان، ج2، ص141. (الانس فی ثلاثه، الزوجة‏الموافقه والولدالصالح و الاخ الموافق). 5 ـ همان، ص23. 6 ـ همان، ج6، ص222 (ولدالسوءیهدم الشرف و یشین السلف). 7 ـ همان، (ولدالسوء یعرُّ السلف و یفسد الخلف). 8 ـ همان، ج6، ص224 ( ولدعقوقٌ محنة و شوءمٌ).
9 ـ همان، ج2، ص392 (اشدُّ المصائب سوء الخلف). 10 ـ نهج‏البلاغه، قصارالحكم، شماره453 (قال علیه‏السلام : مازال الزبیر رجلاًمنّا اهل البیت حتی نشاءَابنه المشؤوم عبدالله). این حدیث در برخی از نسخ موجود نهج ‏البلاغه مثل شرح ابن ابی الحدید و شرح نهج‏البلاغه علامه خویی و ما آن را از معجم‏المفهرس نهج‏البلاغه اثر محمد دشتی، ص124 نقل كرده‏ایم كه تحت شماره453 در قصارالحكم آمده است. 11 ـ نهج‏البلاغه، نامه31، با استفاده از ترجمه نهج‏البلاغه اثر دكتر سید جعفر شهیدی، ص297. 12 ـ نهج‏البلاغه، همان با استفاده از ترجمه دكتر شهیدی، ص298. 13 ـ مجلسی،محمد باقر، بحارالانوار، ج104، ص98. 14 ـ رسولی محلاتی، هاشم، وصایاء الرسول و الائمه علیهم‏السلام با ترحمه فارسی ، ص184. 15 ـ خوانساری،محمد، شرح غررالحكم و دررالكم، ج4ص353. 16 ـ محمدی ری شهری، میزان الحكمة، ج1،ص75 به نقل از تنبیه‏الخواطر و نزهة‏الناظر، ص390. 17 ـ نهج‏البلاغه، نامه31،با استفاده از ترجمه دكتر شهیدی، ص298. 18 ـ راجی قمی، محمد،پندهای پدران به فرزندان، ص162 و 163. 19 ـ مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، ج91، ص384 و مستدرك الوسائل، ج2، ص232. 20 ـ طبرسی، حسن‏بن‏فضل، مكارم الاخلاق، ص74. 21 ـ ر.ك: مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، ج92 ص179.
22 ـ المرجئة فی مقابلة الشیعة، من الارجاء بمعنی التأخیر لتأخیرهم علیا علیه‏السلام عن مرتبته و قد یطلق فی مقابلة الوعیدیة (ر.ك: الكافی، ج6، ص47 ) و نیز ر.ك: طریحی، مجمع البحرین ج1، ذیل ماده "رجاء". 23 ـ حسّر عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، ج15، ص197 به‏نقل از خصال صدوق، ج2، ص157 و ابن‏شعبه حرانّی، تحف‏العقول، ص68. 24 ـ صدوق، محمد بن علی بن الحسین، الخصال، ترجمه و تصحیح احمد فهری، ص751. 25 ـ همان، ص776 و حرّ عاملی، وسائل الشیعه، ج15،ص153.

منابع: 1.خوانساری، محمد، شرح غررالحكم و دررالكلم آمدی، ج6، ص353، . 2.خوانساری، محمد، شرح غررالحكم و دررالكلم آمدی، ج6، ص353، . 3.خوانساری، محمد، شرح غررالحكم و دررالكلم آمدی، ج6، ص353، .
4.نهج‏البلاغه، قصارالحكم، شماره354 و عبدالمجید معادیخواه، فرهنگ آفتاب، ج7،ص3902. 5.نهج‏البلاغه، نامه31، با استفاده از ترجمه نهج‏البلاغه اثر دكتر سید جعفر شهیدی، ص297. 6.مجلسی،محمد باقر، بحارالانوار، ج104، ص98. 7.رسولی محلاتی، هاشم، وصایاء الرسول و الائمه علیهم‏ السلام با ترحمه فارسی ، ص184.
8.محمدی ری شهری، میزان الحكمة، ج1،ص75 به نقل از تنبیه‏الخواطر و نزهة‏الناظر، ص390. 9.مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، ج91، ص384 و مستدرك الوسائل، ج2، ص232.
10.طبرسی، حسن‏بن‏فضل، مكارم الاخلاق، ص74. 11.حسّر عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، ج15، ص197 12.خصال صدوق، ج2، ص157 و ابن‏شعبه حرانّی، تحف‏العقول، ص68. 13.صدوق، محمد بن علی بن الحسین، الخصال، ترجمه و تصحیح احمد فهری، ص751. 14.حرّ عاملی، وسائل الشیعه، ج15،ص153.

منبع:نشریه فرهنگ كوثر ، شماره 34

برچسب‌ها:
پیش فروش اینترنتی بلیت قطارهای مسافری نوروزی

به گزارش فارس، پیش فروش اینترنتی بلیت قطارهای مسافری نوروزی حدفاصل تاریخ 25 اسفند 1392 تا 15 فروردین 1393، از ساعت 20 امروز شنبه 26 بهمن‌ماه آغاز می‌شود.

‌کاربران برای خرید اینترنتی بلیت قطار، ابتدا وارد سایت اینترنتی سامانه یکپارچه فروش بلیت قطار به نشانی http://ticket.rai.ir شده یا از طریق لینک «فروش اینترنتی بلیت» در سایت «شرکت حمل و نقل ریلی رجاء»‌ به نشانی www.raja.ir و یا به طور مستقیم با نشانی‌ http://ticket.raja.ir وارد صفحه مذکور می‌شوند.

برنامه زمان‌بندی فروش اینترنتی بلیت قطارهای نوروزی در محورهای مختلف به شرح زیر است:

ساعت 20 امروز شنبه 26 بهمن‌ماه پیش‌فروش اینترنتی بلیت قطارهای محور‌های شمال، ‌آذربایجان، شمال‌غرب و قطارهای کمربندی منتهی به مشهد آغاز می‌شود.

ساعت 20 روز یکشنبه 27 بهمن‌ماه پیش فروش اینترنتی بلیت قطارهای محور‌های جنوب، جنوب شرق، شرق، اصفهان، هرمزگان و قطارهای منتهی به کمربندی مشهد آغاز می‌شود.

ساعت 20 روز دوشنبه 28 بهمن 1392، پیش فروش اینترنتی بلیت قطارهای محورهای خراسان شامل قطارهای تهران - مشهد، نیشابور ،طبس و خواف آغاز می‌شود.

* فروش بلیت تخفیف‌دار در ایام نوروز برای برخی مسیر‌ها

هموطنان با توزیع سفرهای خود در ایام مختلف، از قطارهای گوناگون این شرکت در مسیرهای مختلف با ارائه بلیت تخفیف دار استفاده کنند.

مطابق لیست ارائه شده از سوی شرکت رجاء، بلیت قطارهای مختلف به شرح ذیل با تخفیف به متقاضیان سفر در نوروز ارائه می‌شود:

- حدفاصل تاریخ‌های 26 لغایت 29 اسفند 92 با 25 درصد تخفیف شامل: مسیر مشهد - تهران قطارهای تندروی پردیس به شماره 373، 375 و 377 همچنین قطار دو طبقه صبا به شماره 381- قطار دوطبقه صبا مشهد - شاهرود به شماره 327- سالن‌های دانمارکی از قطار نیشابور- تهران به شماره 355- قطار دوطبقه صبا شاهرود- تهران به شماره 951

- حدفاصل تاریخ‌های 26 اسفند 92 لغایت اول فروردین 1393 از 20 لغایت 30 درصد تخفیف شامل: قطار دانمارکی مشهد - تهران به شماره 351، قطار دانمارکی و اتوبوسی ساری - تهران به شماره 219 همچنین قطار اتوبوسی تربت – تهران به شماره 355 ( با 25 درصد تخفیف)- قطارهای اتوبوسی مشهد- تهران به شماره های 379، 365، 371، 349، 361، 323، 363 و 347 ( با 30 درصد تخفیف)- سالن های دانمارکی از قطارهای مشهد - سمنان به شماره 325 و خواف – تهران به شماره 357 ( با 20 درصد تخفیف)

- حدفاصل تاریخ‌های 25 اسفند 92 لغایت 13 فروردین 93 با 20 درصد تخفیف شامل قطار‌: مراغه - تهران به شماره 421

- حدفاصل تاریخ‌های 9 لغایت 15 فروردین 1393 از 20 تا 30 درصد تخفیف شامل قطار دانمارکی تهران - مشهد به شماره 350 و قطار اتوبوسی تهران - تربت به شماره 354 ( با 25 درصد تخفیف) – قطارهای اتوبوسی تهران - مشهد به شماره 378، 364، 370، 348 و 360 ( با 30 درصد تخفیف) - سالن های دانمارکی از قطارهای سمنان- مشهد به شماره 324 و تهران- خواف به شماره 356 ( با 20 درصد تخفیف)

- تاریخ‌های 10، 12 و 14 فروردین 1393 با 30 درصد تخفیف شامل: قطار اتوبوسی تهران - مشهد به شماره 322

- حدفاصل تاریخ‌های 13 لغایت 15 فروردین 1393 با 25 درصد تخفیف شامل: مسیر تهران - مشهد قطارهای تندروی پردیس به شماره‌های 372، 374 و 376 همچنین قطار دوطبقه صبا به شماره 380 و قطارهای اتوبوسی به شماره های 362، 364- قطار دوطبقه صبا تهران- شاهرود به شماره 950- قطار دوطبقه صبا شاهرود- مشهد به شماره 326- سالن های دانمارکی از قطار تهران - نیشابور به شماره 354- قطار دانمارکی و اتوبوسی تهران - ساری به شماره 218

بنابراین گزارش پیش‌فروش حضوری نیز‌ بعد از فروش اینترنتی، به زودی آغاز می‌شود.

برچسب‌ها:
قیمت بلیط قطار برخی مسیرهای کشور

 
قيمت بليط در برخي مسيرهاي به شرح زير است.



برچسب‌ها:
تصاویر راهپیمائی22بهمن1392

برچسب‌ها:
مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا گفت: پشتیبانی از ولایت مهمترین پیام راهپیمایی ۲۲ بهمن برای جهانیان ا

      مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا گفت: پشتیبانی از ولایت مهمترین پیام راهپیمایی ۲۲ بهمن برای جهانیان است.       

به گزارش مهر، سردار سرلشکر پاسدار دکتر سیدیحیی صفوی روز سه شنبه در حاشیه راهپیمایی 22 بهمن به خبرنگاران گفت: حضور باشکوه و بابصیرت و هوشیارانه ملت بزرگ ایران در صحنه راهپیمایی 22 بهمن دارای پیام های بسیاری باری جهانیان است و این پیام ها جواب کوبنده به توطئه ها و یاوه گویی دشمنان نظام و ولایت فقیه است.

وی با تاکید بر اینکه ملت مقتدر و عزتمند با حضور باشکوه خود در صحنه راهپیمایی 22 بهمن جواب یاوه وگویی های دولت های استکباری را داده اند ادامه داد: حضور پرشور و بی نظیر ملت ایران در راهپیمایی 22 بهمن پاسخی محکم به یاوه گویی های دشمنان بویژه مقامات آمریکایی است.

سردار صفوی با یادآوری حضور 35 ساله ملت در صحنه حماسه حضور 22 بهمن افزود: همانگونه که مقام معظم رهبری امسال  را سال حماسه سیاسی و اقتصادی اعلام فرموده بودند  مردم در انتخابات 24 خردادماه حماسه سیاسی خلق کردند و امروز هم در صحنه راهپیمایی 22 بهمن حماسه دیگری توسط ملت بزرگ ایران با حضور باشکوه و گسترده خلق شد.

مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا افزود: در حال حاضر نوبت به دولتمردان و کارگزاران کشور است تا در زمینه اقتصادی حماسه خلق کنند و نسبت به رفع مشکلات اقتصادی با تدبیر حل کنند.

سردار صفوی  افزود: دولتمردان وظیفه دارند با رفع مشکلات معیشتی مردم، بیکاری و مسائل اقتصادی گامی اثرگذار در تحقق کامل نامگذاری سال بردارند

وی با اشاره به اینکه حماسه سیاسی را مردم آفریدند و دولتمردان نیز باید حماسه اقتصادی را خلق کنند تاکید کرد: تامین نیازهای اساسی مردم و حل تدریجی مشکلات اقتصادی باید بیش از گذشته مورد توجه دولتمردان قرار گیرد تا مردم چهره رفاه و آسایش را بینند.

سردار صفوی با تاکید بر اینکه راهپیمایی 22 بهمن امسال یکبار دیگر اقتدار، بالندگی و ایستادگی ملت سرافراز ایران اسلامی را در جهان به نمایش گذاشت افزود: در صحنه های مختلف حضور، ملت ایران با گذشت 35 سال از پیروزی انقلاب اسلامی در عرصه های مختلف همانند هشت سال دفاع مقدس از کیان و سرزمین خود جانانه دفاع کرده است.

وی ادامه داد: حضور گسترده اقشار مختلف مردم در این روز تاریخی نشان داد که به آرمانها و اهداف مقدس نظام اسلامی پایبند هستند و ذره ای عقب نشینی نخواهند کرد.

مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا با اشاره به شکست آمریکا در عراق و افغانستان و ناتوانی این کشور در حمله نظامی  به سوریه افزود: آمریکا در همه صحنه های توطئه علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران شکست خورده است و این به برکت رهبری مقتدر و هوشیار و نیروهای مسلح و آماده و توانمند و ملت همیشه در صحنه و پیرو ولایت بوده است.

سردار صفوی با بیان اینکه ایران غیر قابل مقایسه با عراق، افغانستان و سوریه است ادامه داد: جمهوری اسلامی همواره نقش مهم و تعیین کننده ای در تثبیت امنیت منطقه و مقابله با هر گونه تجاوزگری بیگانگان دارد.

 

 

 

 

برچسب‌ها:
اوباما: به اجرای تحریم‌های کنونی شدیدا پایبندیم
 
اوباما : آمریکا و فرانسه بر اعمال قدرتمند تحریم‌های کنونی علیه ایران، تفاهم دارند. وی در ادامه با اشاره به در جریان بودن مذاکرات صلح سوریه در ژنو، از کشورهای جهان خواست از ورود نیروهای خارجی به سوریه جلوگیری کنند. رئیس‌جمهور آمریکا همچنین گفت مسکو باید اطمینان حاصل کند که دولت سوریه به تعهد خود مبنی بر امحای تسلیحات شیمیایی پایبند است.
 
رئیس جمهور آمریکا در کنفرانس خبری مشترک با همتای فرانسوی خود با بیان اینکه شدیدا به اجرای تحریم‌های کنونی پایبند هستند گفت:این پیام را هم باید به ایرانی‌ها بدهیم که در صورتی که موضوع هسته‌ای حل و فصل نشود، تحریم‌های بیشتری در دستور کار قرار می‌گیرد.
به گزارش فارس، «باراک اوباما» و «فرانسوا اولاند» روسای‌جمهور آمریکا و فرانسه روز سه‌شنبه در کنفرانس خبری مشترک در کاخ سفید حاضر شدند. رئیس‌جمهور آمریکا در ابتدای این نشست به مذاکرات هسته‌ای با ایران پرداخت و مدعی شد: «اتحاد ما... به همراه تحریم‌های قدرتمند توانست بخش‌های کلیدی برنامه هسته‌ای ایران را تعلیق کرده و به عقب بازگرداند.»
اوباما به علاوه گفت که آمریکا و فرانسه بر اعمال قدرتمند تحریم‌های کنونی علیه ایران، تفاهم دارند. وی در ادامه با اشاره به در جریان بودن مذاکرات صلح سوریه در ژنو، از کشورهای جهان خواست از ورود نیروهای خارجی به سوریه جلوگیری کنند. رئیس‌جمهور آمریکا همچنین گفت مسکو باید اطمینان حاصل کند که دولت سوریه به تعهد خود مبنی بر امحای تسلیحات شیمیایی پایبند است.
اوباما ضمن تمجید از دولت فرانسه و تاکید بر روابط دوجانبه، گفت دعوت اولاند برای سفر به فرانسه در ماه ژوئن را پذیرفته است.
«فرانسوا اولاند» رئیس‌جمهور فرانسه نیز در این نشست به موضوع برنامه هسته‌ای ایران پرداخت و گفت با اوباما موافق است که ۱+۵ توانسته است بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کند. وی در مورد سوریه نیز به موضوع تصمیم چند ماه قبل کشورهای غربی برای حمله به سوریه اشاره کرد و گفت فرانسه آن زمان برای اقدام نظامی آماده بود، اما «رئیس‌جمهور اوباما به ما یادآوری کرد که گزینه‌های دیگری هم وجود دارد.»
اوباما در پاسخ به سوالی در مورد سوریه و اینکه آیا نباید فشارها بر دولت این کشور را افزایش داد، گفت وضعیت سوریه برای این کشور، برای منطقه و برای امنیت جهانی بد است، چراکه این منطقه محلی امن برای گروه‌های تندرو ایجاد کرده است. وی همچنین گفت طبق بیانیه ژنو ۱، باید در سوریه دولتی انتقالی تشکیل شود که در بر گیرنده همه گروه‌های قومیتی در این کشور باشد. وی افزود که هنوز تا دستیابی به چنین دولتی فاصله زیادی وجود دارد.
اوباما گفت هم آمریکا و هم فرانسه به حمایت از مخالفان میانه‌رو در سوریه ادامه می‌دهند و همچنین به کمک‌های انسان‌دوستانه به سوریه متعهد هستند. وی تاکید کرد که در وضعیت کنونی سوریه، راه‌حل نظامی وجود ندارد.
وی در مورد اجرای توافق هسته‌ای با ایران هم گفت: «ما به شدت به اجرای تحریم‌های کنونی پایبند هستیم... ما برای ایرانی‌ها هم روشن کرده‌ایم که کوتاه نمی‌آییم... در گفت‌وگوهای خصوصی با رئیس‌جمهور اولاند، او نیز احساسی مشابه داشت... ما تحریم‌های جدید نمی‌خواهیم، چراکه این تحریم‌ها بوده که به آن‌ها فشار آورده و آن‌ها را به پای میز مذاکره آورده است. اما این پیام را هم باید به ایرانی‌ها بدهیم که در صورتی که موضوع هسته‌ای حل و فصل نشود، تحریم‌های بیشتری در دستور کار قرار می‌گیرد.»
در ادامه اولاند در پاسخ به سوالی در مورد سفر هیئت تجاری فرانسه به ایران گفت، که او رئیس‌جمهور این کشور است، و نه رئیس اتحادیه‌های کارگری و این هیئت‌ها هم آزادانه به ایران سفر کرده‌اند. با این حال وی گفت که به این شرکت‌ها نسبت به تحریم‌ها و لزوم پایبندی به آن‌ها یادآوری کرده است. وی تأکید کرد که تا زمانی که توافق جامع میان ایران و ۱+۵ به دست نیاید، تحریم‌های کنونی پابرجاست و تجارت با ایران تنها زمانی مقدور می‌شود که این تحریم‌ها برداشته شود.
اوباما در ادامه این نشست در پاسخ به این سوال که بین انگلیس و فرانسه کدامیک متحد اروپایی نزدیک‌تری برای آمریکاست، گفت که ۲ دختر دارد و بین آن‌ها فرقی نمی‌گذارد؛ در مورد شرکای اروپایی نیز همین‌طور است و تفاوتی میان آن‌ها وجود ندارد.
وی از رسوایی جاسوسی اخیر آژانس امنیت ملی آمریکا گفت عمیقا به قوانین اطلاعاتی و نحوه جمع‌آوری داده در سرتاسر جهان پایبند است. وی گفت این صحیح نیست که گفته شود آمریکا و انگلیس توافق «عدم جاسوسی» دارند، چراکه آمریکا با هیچ کشوری چنین توافقی ندارد. اوباما مدعی شد که به رعایت حقوق حریم شخصی افراد نه فقط در آمریکا، بلکه در سرتاسر جهان متعهد است و به حریم شخصی افراد معمولی احترام می‌گذارد. وی در ادامه جاسوسی‌های سرویس اطلاعاتی آمریکا را به شبکه‌های جاسوسی ربط داد و گفت این شبکه‌ها می‌خواهند به آمریکا حمله کنند.
در ادامه اولاند در مورد برنامه هسته‌ای ایران گفت هرچند توافق موقت به دست آمده، اما کار هنوز تمام نشده و اشتباه است اگر تصور شود که مسئله هسته‌ای حل شده است. وی در زمینه جاسوسی آمریکا از مقامات خارجی هم گفت که بعد از افشاگری‌های اخیر با اوباما رایزنی کرده و اعتماد میان دو کشور احیا شده است.
برچسب‌ها:
خانم سخنگو ازدواج کرد

اولین سخنگوی زن وزارت خارجه کشورمان، ازدواج کرد. خانم افخم سخنگوی وزارت خارجه کشورمان که اولین سخنگوی زن وزارت خارجه کشورمان است، چندی پیش ازدواج کرده است.
این ازدواج در روز میلاد پیامبر اکرم(ص) صورت گرفته است.
بر اساس این گزارش به نقل از روز نو، افخم با یکی از همکارانش که از کارشناسان وزارت خارجه می باشد، ازدواج نموده است.

برچسب‌ها:
معاون رئیس جمهور: هزار ميليارد تومان سبد كالا داديم عذرخواهي هم كرديم

  معاون رئیس جمهور ضمن ابراز رضايت دولت از روند تصويب لايحه بودجه سال 1393 گفت: اين لايحه با كمترين تغيير در مجلس به تصويب رسيده است .

به گزارش «قانون» ، محمدباقر نوبخت با اشاره به گزارش اجمالی وضعیت رسیدگی به بودجه 93 کل کشور گفت: با بیش از 76 درصد یعنی سه چهارم آراء نمایندگان بودجه 93 به تصویب و به تایید رسید و شاید این نخستین بار است که پس از سال‌ها لایحه به موقع و قبل از 22 بهمن به تصویب رسیده که نماد سطح همکاری مجلس و دولت است.
وي با بیان اینکه منابع بودجه کل کشور فقط 1.3 درصد تغییر کرده است، گفت: منابع درآمدی شامل بودجه عمومی، شرکت‌ها و بانک‌هاست و در بودجه عمومی 3 منبع بزرگ درآمدی از جمله مالیات، حقوق گمرک، واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای (فروش نفت)، واگذاری دارایی‌های مالی(سهام شرکت‌ها و اوراق) وجود دارد.
  وی در خصوص فروش نفت گفت: رقم 79 هزار میلیارد تومان برای فروش نفت پیش‌بینی شد که از ضریب مقدار فروش، قیمت هر بشکه و نرخ برابری دلار با ریال به دست می‌آید و براین اساس نظر دولت در لایحه پیشنهادی توسط مجلس به تصویب رسید تا روزی یک میلیون بشکه نفت و 297 هزار بشکه میعانات گازی صادر و نیز 120 هزار بشکه به پالایشگاه‌ها بدهیم که هر سه رقم دولت توسط مجلس پذیرفته شد و این موضوع به نگاه واقع بینانه نمایندگان برمی‌گردد.
نوبخت گفت: از 22 هزار میلیارد فروش اوراق و سهام شرکت‌ها پیش‌بینی شده در لایحه، این رقم به 30 هزار میلیارد افزایش یافت که مربوط به فروش سهام هلدینگ خلیج فارس است.
وی با اشاره به اینکه درآمدهای اختصاصی شرکت‌ها 2صدم درصد افزایش یافته است، ادامه داد: منابع بودجه دولتی از 218 هزار میلیارد تومان به 233 هزار میلیارد تومان با 6.9 درصد افزایش همراه بود.
همچنین منابع بودجه شرکت‌های غیرانتفاعی و بانک‌ها صفر بوده و تغییری نکرده است، در مجموع 1.3 درصد کل بودجه افزایش یافته که نسبت به سال گذشته بسیار متمایز است.
وی ادامه داد: همچنین در بخش هزینه‌ها از 143 هزار میلیارد تومان به 149 هزار میلیارد تومان با 4.7 درصد افزایش تصویب شد و نیز تملک دارایی‌های سرمایه‌ای از 37 هزار میلیارد تومان 5.3 درصد افزایش داشت.
نوبخت در خصوص تملک دارایی‌های مالی گفت: 14 هزار میلیارد تومان پیشنهاد شد که به 20 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است و جمع مصارف عمومی دولت به 210 هزار میلیارد تومان رسید که 7.3 کاهش داده بودیم و مجلس به همان میزان آن را افزایش داده که ناشی از یک انضباط مالی است.در مجموع مصارف بودجه کشور 1.3 درصد افزایش داشته است.
 
وی افزود: بخشی از انتقادات مربوط به جداول پیوستی به لایحه بودجه 93 بود که 65 طرح عمرانی، 370 میلیارد تومان از طریق فروش اوراق مشارکت انجام شده بود، ولی 274 طرح دیگر برای آن 50 میلیارد پول گذاشته شده بود که این طرح‌ها شامل احداث بزرگراه و راه‌آهن در مناطق مختلف کشور بود، اما کمیسیون تلفیق مجلس پیشنهاد حذف آن را داد.
نوبخت افزود: این شهامت را نداشتم که طرح‌های حوزه انتخابیه نمایندگان را حذف کنم و قرار شد طرح‌های بالای 80 درصد را در بودجه لحاظ کنیم و اگر این طرح‌ها در جداول پیوستی حذف می‌شد، دچار چالش بزرگ می‌شدیم یا از نظر سیاسی می‌گفتند، به جای اتمام طرح‌ها به دنبال حذف طرح‌های دولت گذشته است.
تا خرداد آينده افزايش قيمت نداريم
وی در خصوص وضعیت هدفمندی يارانه‌ها نيز گفت: به صورت مشخص لایحه‌ای که تقدیم مجلس کردیم از دو محل 38 هزار و 800 میلیارد تومان از محل اصلاح قیمت‌ها و 11 هزار و 200 میلیارد تومان از بودجه عمومی در نظر گرفته شد. آنچه منابع حاصله بود 41 هزار میلیارد تومان آن بین مردم تقسیم می‌شد و 5 هزار میلیارد تومان برای بهداشت و 4 هزار میلیارد تومان آن برای تولید در نظر گرفته شد، اما آنچه در تبصره بود از 50 هزار میلیارد تومان به 62 هزار و 300 میلیارد تومان افزایش یافت که 51 هزار و 900 میلیارد تومان آن از محل اصلاح قیمت‌ها و 11 هزار و 200 میلیارد تومان آن از بودجه عمومی تأمین می‌شد.
وی ادامه داد: اما چون در سه ماهه نخست سال آینده حدود 11 هزار میلیارد تومان از بودجه عمومی برای پرداخت یارانه نقدی اختصاص داده شده، تا خرداد ماه هیچ افزایش قیمتی بدون توافق مجلس انجام نخواهد شد.
نوبخت ادامه داد: در مورد هدفمندی یارانه‌ها نباید به اقشاری که نیازمند آن هستند استرس وارد کرد و همچنین صد بار به حضرت عباس قسم خوردیم که سبد کالایی جایگزین یارانه نیست.
وي در خصوص توزیع سبد کالا گفت: مصوبه دولت همان توزیع دو مرحله‌ای است، اما جامعه هدف تغییر کرده و در حال افزایش است. دولت می‌خواست به اقشار خاصی که استحقاق سبد کالا دارند داده شود و رئیس‌جمهور هم اعلام کرد که بانک اطلاعات ثروتمندان را نداریم، به همین دلیل 400 میلیارد تومان در بودجه 92 برای نظام جامع مالیاتی در نظر گرفته شده تا افرادی که مالیات نمی‌پردازند شناسایی شوند.
وی اضافه کرد: متاسفم از اینکه 1000 میلیارد تومان برای کمک به اقشار آسیب‌پذیر برای توزیع سبد کالا داده شد و رئیس‌جمهور عذرخواهی کرد. وی ادامه داد: حق مردم این  نیست که در صف‌های طویل قرار گیرند البته ما هیچ گلایه‌ای از مردم نداریم و بهتر بود که نوبت‌بندی انجام می‌شد.
برچسب‌ها:
 

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان کرج آنلاین و آدرس karajonline.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.