تصاویر صفحه نخست روزنامههای سیاسی کشور که صبح امروز در پیشخوان مطبوعات عرضه میشود، به شرح ذیل است؛
































تصاویر صفحه نخست روزنامههای سیاسی کشور که صبح امروز در پیشخوان مطبوعات عرضه میشود، به شرح ذیل است؛
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
برچسبها:
منتشر شده در تاریخ یک شنبه 10 مرداد 1395برچسب:روزنامه های امروز,سیلسی اخبار,خبر, توسط محمـــداحمـــــدوند
افشاگری جدید مجتهد:
تلاش وزیر دفاع عربستان برای گفتوگو با ایران
فعال توییتری و افشاگر عربستانی اعلام کرد با توجه به افزایش تلفات ائتلاف عرب-سعودی در یمن، وزیر دفاع این کشور از طریق امارات تلاش میکند با ایران و انصار الله گفتوگو کند.
به گزارش سرویس سیاسی جام نیـوز، در پی اعتراف عربستان به سقوط یک بالگرد «آپاچی» در «جوف» در یمن، «مجتهد» فعال توییتری و افشاگر عربستانی در صفحه توییترش نوشت که این آپاچی به دلیل شرایط بد آبوهوایی سقوط نکرده، بلکه به وسیله انصار الله منهدم شده است. مجتهد همچنین تأکید کرد علاوه بر منهدم شدن این بالگرد سه تانک «ابرامز» عربستان نیز به وسیله موشکهای «کورنت» یمنیها منهدم شده است. بر اساس این خبر با وجود اینکه عربستان ادعا کرده به دستور آمریکا این کشور به القاعده در «جعار» حمله کرده، اما در این هجوم دست کم 10 غیر نظامی یمنی کشته شده و چندین نفر زخمی شدند. مجتهد گفت در حالی که پادشاه عربستان و پسرش در مراکش (مغرب) و پاریس به خوشگذرانی مشغولند، ائتلاف عربی-سعودی شبه نظامیان خود را در تعز با امکانات محدود تنها گذاشته و آنها تصمیم گرفتهاند از این به بعد با ائتلاف هماهنگ نباشند. از سوی دیگر شمار نظامیان گارد مرزی عربستان که روز دوشنبه (دیروز) کشته شدند، چهار برابر رقم اعلام شده (5 نفر) است و انصار الله نام و رتبه آنها را اعلام کرده است. این در حالی است که سخنگوی ائتلاف اطلاعاتی از شمار کشتههای انصار الله ندارد. بر اساس این خبر «محمد بن سلمان» وزیر دفاع عربستان به این درک رسیده که ادامه جنگ به سود او نیست به همین دلیل ملتمسانه در پشت پرده از طریق امارات و عمان تلاش میکند با انصار الله، کنگره مردمی و ایران به تفاهم برسد. برچسبها:
پایگاه اینترنتی مجله فارین پالیسی در گزارشی به تحلیل چگونگی روابط تهران و ریاض پرداخت.پایگاه اینترنتی مجله فارین پالیسی در گزارشی به تحلیل چگونگی جنگ احتمالی ایران و عربستان سعودی میپردازد. در این گزارش آمده است: اگر ایران و عربستان سعودی درگیر شوند، جنگ بین آنها به چه شکل خواهد بود؟ این سوالی است که اغلب پرسیده میشود. در پاسخ باید بگوییم جنگ این دو کشور آغاز شده است. نگارنده گزارش ادعا میکند ایران و عربستان جنگی نیابتی علیه یکدیگر آغاز کردهاند. آنها مشاوران و نیروهای یکدیگر را در یمن، سوریه و بحرین میکُشند. نگارنده اینگونه پیشبینی میکند: درگیریهای ایران و عربستان در آینده تشدید میشود و دو کشور وارد یک جنگ مستقیم کوتاه مدت میشوند. سپس دوباره روند جنگهای نیابتی را در پیش میگیرند و در قلمرو دیگران به جنگ میپردازند. روش مورد قبول اینگونه کشورها جنگ نیابتی است. نگارنده در ادامه ادعا میکند، تهران در هشت سال دفاع مقدس همین روش را پیش گرفت و از حزبالله لبنان، حماس و نیروهای شیعه عراقی برای مقابله با این کشور استفاده کرد. عربستان سعودی که همیشه از ضعف نیروهای نظامیاش رنج برده؛ برای مقابله با دشمنان از جمله مصر و اتحاد جماهیر شوروی از روش جنگ نیابتی در یمن و افغانستان استفاده کرده است. نگارنده گزارش در ادامه مینویسد: حمایت ایران از نیروهای شیعه مانند حزبالله لبنان مستند است. حزبالله به بازوی ایران علیه رژیمصهیونیستی تبدیل شده و جدیداً تهران از همین گروه برای سرپا نگهداشتن «بشار اسد،» رئیسجمهور سوریه بهره میبرد. نگارنده ادعا میکند ایران سلاحهای پیشرفتهای را در اختیار حزبالله قرار داده که میتواند به راحتی «تلآویو» را هدف قرار دهد. تهران، عراق را نیز به اینگونه سلاحها مجهز کرده است. مدتها پیش از تمام این هیاهوها، عربستان سعودی و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس به آرامی شبکه نظامی نیابتی خود را شکل دادهاند. دولت لبنان نخستین دولتی بود که از حمایت نظامی عربستان بهرهمند شد. عربستان اقدامات دیگری از این دست را نیز انجام داده است. پس از این چه اتفاقی رخ میدهد؟ عربستان و ایران قصد دارند توان خود را بسنجند و به یکدیگر ضربه بزنند بدون آنکه تخریب را تجربه کنند. نگارنده ادعا میکند ایران قصد دارد خشونت را در بحرین و استان شرقی عربستان رواج دهد. قدم بعدی عربستان در جنگ با ایران نیز تشدید جنگ نیابتی در سوریه است. اینجا (سوریه) مکانی است که عربستان جنگ اصلی خود علیه ایران را پیش میبرد. نگارنده در پایان مینویسد با اینکه جنگ مستقیم بین ایران و عربستان به ذهن هیچکدام از کشورها خطور نمیکند؛ احتمال درگیری دو کشور در مرزهای ساحلی مشترکشان وجود دارد. باید توجه داشت که تهران و ریاض نسبت به زمان جنگ هشت ساله عراق بسیار قویتر شدهاند. منبع: باشگاه خبرنگاران
برچسبها:
منتشر شده در تاریخ چهار شنبه 6 مرداد 1395برچسب:جنگ,ایران,عربستان,جنگ نیابتی, توسط محمـــداحمـــــدوند
نگرانی اوباما از نقش روسیه در روند انتخابات آمریکا![]() رئیس جمهوری آمریکا می گوید، این احتمال وجود دارد که روسیه تلاش خود را برای تحت تاثیر قرار دادن انتخابات ریاست جمهوری به کار برد.
به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز از واشنگتن، این اظهار نظر اوباما پس از آن صورت گرفت که ایمیل های کمیته ملی دمکراتیک به بیرون درز کرد و کارشناسان درز این ایمیل ها را به هکرهای روس نسبت دادند. برچسبها:
تحلیل «کانورسیشن» از حوادث اخیر ترکیه؛ هنوز مشخص نیست مسئول کودتا چه کسی بوده است. آنها میتوانند یک گروه از کماليست های ارتش در دل افسران مخالف باشند که قتح الله گولن را حمايت میکنند . کانورسیشن نوشت: ترکیه سهم خود را از کودتاها دریافت کرده است . دولت های ترکیه سه بار از 1960 تا 1971 و 1980 سرنگون شده اند. البته بارها توطئه های محرمانه برای براندازی به دلیل اشاره های ارتش مبنی بر اینکه کودتا چیزی را عوض نمیکند به آرامی خنثی شده است . برچسبها:
دونالد ترامپ در مصاحبه با شبکه انبیسی نیوز به شرح پیام خوشبینانه خود در گردهمایی ملی جمهوریخواهان پرداخت.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه انبیسی نیوز؛ سخنرانی دونالد ترامپ، نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا حاوی یک پیام خوشبینانه بود و آن پایان دادن به تمامی مشکلات است. برچسبها:
منتشر شده در تاریخ دو شنبه 4 مرداد 1395برچسب: دونالد ترامپ,هیلاری, جهان سیاست,آمریکا, توسط محمـــداحمـــــدوند
«رابی موک» رئیس ستاد انتخاباتی «هیلاری کلینتون» نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، افشای ایمیل های شخصی مقام های این حزب در آستانه یک گردهمایی بزرگ ملی را کار «عوامل دولتی روسیه» عنوان کرد که با هدف حمایت از ترامپ صورت گرفته است.
به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای نشریه واشنگتن پست آمریکا، وی افزود: فکر نمی کنم که افشای این ایمیل ها در آستانه گردهمایی ملی حزب دموکرات اتفاقی بوده باشد.
برچسبها:
منتشر شده در تاریخ دو شنبه 4 مرداد 1395برچسب:انتخابات آمریکا,کلینتون,ترامپ, توسط محمـــداحمـــــدوند
به گزارش نامه نیوز، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور در جریان بازدید از پروژه آزادراه تهران- شمال با اشاره به عزم دولت یازدهم در اجرای این پروژه و به پایان رساندن آن، اظهار کرد: در کشور چند پروژه وجود داشت که به سمبلی برای ناکارآمدی تبدیل شده بود و پروژه آزادراه تهران- شمال نیز از جمله این موارد بود و برای مردم پرسشهای بسیاری درباره مدت زمان اجرای این پروژه ایجاد شده بود.
وی با اشاره به همکاری و تعامل وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مستضعفان به عنوان شریک این وزارتخانه در اجرای پروژه آزادراه تهران- شمال، گفت: خوشبختانه اراده جدی این دو نهاد باعث شده تا این طرح در زمانی معقول به اتمام برسد. معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر اینکه در جریان بازدیدهایی که از پروژه داشتهام تغییر و تحولات جدی مشاهده میشود، به پیشرفت 59 درصدی احداث آزادراه تهران- شمال اشاره و خاطرنشان کرد: تا پیش از دوره دولت یازدهم این پروژه 29 درصد پیشرفت داشته است اما امروز پروژه آزادراه تهران- شمال با 59 درصد پیشرفت فیزیکی مواجه است. وی با بیان اینکه ساخت آزادراه تهران- شمال بار دیگر نشان داد که بخش فنی ایران حاضر است کارهای بزرگی را با کیفیتهای مناسب و پذیرفته شده در سطح بینالمللی انجام دهد، اظهار کرد: استفاده از پیمانکاران داخلی از دستاوردهای مهم این پروژه محسوب میشود. جهانگیری در ادامه با تأکید بر اینکه امروز دیگر در همه بخشهای فنی و مهندسی هیچ محدودیتی در توان مهندسی کشور وجود ندارد، اظهار کرد: امروز عمده مشکلات ما تأمین منابع مالی است و این موضوع تنها دلیلی است که ما را به سمت استفاده از منابع خارجی هدایت میکند. معاون اول رئیس جمهور، گفت: تیم مالی کشور نتوانسته خود را برای تأمین مالی پروژههای بزرگ تجهیز کند. به همین دلیل امروز در کشور این نیاز احساس میشود که مسئولان اقتصادی باید برای خروج کشور از وضعیت خرید از خارج و واگذاری کار به خارج به دلیل عدم توان مالی طرح، راهکارهایی بیابند. وی با بیان اینکه میتوانیم بالای 70 الی 80 درصد کالاهای وارداتی را در داخل بسازیم، اظهار کرد: پیشنیاز این اقدام، تأمین مالی پروژههای داخلی است. بازار سرمایه امروز نشان داده که پول زیادی در دست مردم قرار دارد. به همین دلیل باید تدابیری پیدا کنیم تا این پولها را در تولید داخلی هزینه کنیم. جهانگیری با بیان اینکه پروژه آزادراه تهران- شمال پیشرفت عالی داشته است، گفت: پیمانکاران پروژه متعهد شدهاند تا بهار سال 96 پروژه را به اتمام برسانند و ما امیدوار هستیم که این پروژه تا اسفند به پایان برسد تا مردم بتوانند در تعطیلات نوروز در این مسیر تردد کنند. برچسبها:
جدول زیر گرایش فراکسیونی(سیاسی) رؤسای ۱۲ کمیسیون را مشخص کرده است.
برچسبها:
![]() در روایت است که: هیچ چیز مانند غذا دادن و قربانى كردن انسان را به خداوند متعال نزدیك نمیكند. (بحارالانوار، ترجمه ج 67 و 68، ج2، ص347) در این میان افطاری بهتر و برتر است . وَ قَالَ النَّبِیُّ(صلی الله علیه و آله) مَنْ فَطَّرَ فِی هَذَا الشَّهْرِ مُؤْمِناً صَائِماً كَانَ لَهُ بِذَلِكَ عِنْدَ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ عِتْقُ رَقَبَةٍ وَ مَغْفِرَةٌ لِمَا مَضَى مِنْ ذُنُوبِهِ فَقِیلَ لَهُ یَا رَسُولَ اللهِ لَیْسَ كُلُّنَا نَقْدِرُ عَلَى أَنْ نُفَطِّرَ صَائِماً فَقَالَ إِنَّ اللهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى كَرِیمٌ یُعْطِی هَذَا الثَّوَابَ مِنْكُمْ مَنْ لَمْ یَقْدِرْ إِلَّا عَلَى مَذْقَةٍ مِنْ لَبَنٍ یُفَطِّرُ بِهَا صَائِماً أَوْ شَرْبَةٍ مِنْ مَاءِ عَذْبٍ أَوْ تُمَیْرَاتٍ لَا یَقْدِرُ عَلَى أَكْثَرَ مِنْ ذَلِك. (من لا یحضره الفقیه، ج2، ص134) پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله) فرمود هر كس یك مؤمن روزهدار را در این ماه افطارى دهد، پاداشى برابر با آزاد كردن یك بنده نزد خدا داشته، و مایه آمرزش گناهان گذشته وى نیز خواهد بود، پس گفتند: یا رسول الله، همگى ما قادر بر افطارى دادن به روزه دارى نیستیم، پس فرمود: خداى تبارك و تعالى چندان كریم است كه به كسى از شما كه نتواند جز با جرعه شیر آمیخته با آبى، یا شربت آب گوارایى، یا چند دانه خرما روزهدارى را افطارى دهد و بر انفاق چیزى بیش از این قادر نباشد، همین ثواب را عطا مىكند. همچنین نقل است: عَنْ أَبِی الْحَسَنِ(علیهالسلام) أَنَّهُ قَالَ تَفْطِیرُكَ أَخَاكَ الصَّائِمَ أَفْضَلُ مِنْ صِیَامِك.(من لا یحضره الفقیه، ج2، 134) از امام ابوالحسن(علیهالسلام) روایت است، كه فرمود: افطارى دادن به برادر مسلمانت از روزه داشتنت افضل است . و نیز: عَنْ أَبِی عَبْدِاللهِ(علیهالسلام) قَالَ مَنْ فَطَّرَ صَائِماً فَلَهُ أَجْرٌ مِثْلُه؛ هر که روزهداری را افطار دهد اجری همچون او خواهد داشت.(من لا یحضره الفقیه، ج2، 134) میهمان هم فرقی نمیکند. هر که باشد عزیز و محترم است و لازم نیست برای رسیدن به ثواب افطاری حتما فقرا را دعوت نمود البته اطعام فقرا علاوه بر ثواب افطاری، انفاق نیز محسوب میشود اما افطار به خویشاوندان ارجحیت دارد. وَاعْبُدُوا اللهَ وَ لا تُشْرِكُوا بِهِ شَیْئاً وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً وَ بِذِی الْقُرْبى وَ الْیَتامى وَ الْمَساكِینِ وَ الْجارِ ذِی الْقُرْبى وَ الْجارِ الْجُنُبِ وَ الصَّاحِبِ بِالْجَنْبِ وَ ابْنِ السَّبِیلِ وَ ما مَلَكَتْ أَیْمانُكُمْ إِنَّ اللهَ لا یُحِبُّ مَنْ كانَ مُخْتالاً فَخُوراً (سوره النساء، آیه 36) خداى یكتا را بپرستید و چیزى را بر او شریك قرار مدهید و نسبت به پدر و مادر و خویشان و یتیمان و فقیران و همسایگان نزدیك و بیگانه و دوستان موافق و رهگذران و بندگان و پرستاران كه زیر دست شمایند نیكى و مهربانى كنید كه خدا مردم خودپسند و متكبّر را دوست ندارد. طبق این آیه شریفه برای نیکی کردن، خویشاوندان بر فقرا و دوستان و همسایگان برتری دارند. افطاری در ماه مبارک رمضان به خویشاوندان، فرصت خوبی برای دلجویی از یکدیگر، صله ارحام و برطرف کردن مشکلات عاطفی و مادی اقوام فراهم میکند. در هر حال افطاری موجب انس و الفت، تجدید دیدارها، پیوند ارحام، انفاق، و ترویج خوبیها و دوستیهاست و اما مهمترین اثر افطاری، در ترویج فرهنگ روزهداری است ضمن آن که شادی و طراوت فوق العادهای هم به ماه مبارک رمضان میبخشد. افطاری موقعیتی فراهم میکند تا روزهداران در برخورد با یکدیگر از ایمان و صبر یکدیگر تاثیر بگیرند و اعتقادات خود را تقویت کنند. (... و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر.) معمولا روزهخواران در اثر ترویج فرهنگ صحیح افطاری تحت فشار روانی قرار میگیرند. پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله) فرمود هر كس یك مؤمن روزهدار را در این ماه افطارى دهد، پاداشى برابر با آزاد كردن یك بنده نزد خدا داشته، و مایه آمرزش گناهان گذشته وى نیز خواهد بود
افطاری با روح الهی یک سفره افطار که با رعایت استانداردهای حلال بودن، رعایت واجبات نمودن، حفظ شئونات شایسته، و مهمتر از همه با نیت تقرب فراهم گردد، میتواند بنده خواری را نزد خدای تعالی، گرامی کند و گناهان بزرگی را از نامه اعمال او بزداید. حدود حلال که مشخص و تعریف شده است. حدود واجب نیز، پرهیز از اسراف و تفاخر است؛ کلوا واشربوا ولا تسرفوا؛ بخورید و بیاشامید ولی اسراف نکنید. این آیه شریفه که از محکمات قرآن است، به وضوح و روشنی حد و مرز واجب در خوردن و خوراندن را بیان میکند. ![]() اما شئونات شایسته در افطاری دادن نیز آن است که اولویتها، وضعیت اقتصادی میزبان و بازتاب آن را در جامعه در نظر گرفت. افطاریهای سنگین و پرهزینه در جامعهای که وضعیت بیش از نیمی از جمعیت آن نابسامان است، میتواند بازتابی داشته باشد که علاوه بر ارتفاع ثواب و منفعت معنوی آن، موجب کدورتها و آزردگیها باشد. وقتی بسیاری از سفرههای افطاری از سادهترین غذاها نیز برخوردار نیستند و روزهداران با بی میلی و به اجبار گرسنگی بر سر آن مینشینند، انداختن سفرههایی که هزینههای میلیونی برمیدارد چگونه روح الهی داشته و مورد رضایت خداوند خواهد بود. آیا در جامعهای که بار تورم روی دوش قشر متوسط و ضعیف آن سنگینی میکند، چنین افطاریهای پرخرجی در بین اعمال مستحبی دیگری همچون رسیدگی به فقرا و ایتام، اولویت دارد . این معایب برای آن حالتی است که فرض کنیم، غذای افطار صد در صد به مصرف میرسد و چیزی از آن اسراف نمیشود در غیر این صورت نه تنها سخنی از ثواب و قبولی نخواهد بود بلکه آنچه باقی میماند گناه بزرگ اسراف است. در حدیث علوی است: لا قربة باالنوافل اذا اضرت باالفرائض؛ عمل مستحب انسان را به خدا نزدیک نمیگرداند، اگر به واجب زیان رساند.(نهجالبلاغه، حکمت 39) ضیافت افطار، عمل مستحب، و اسراف نکردن و به رخ نکشیدن اموال، واجب است . اسراف در دین ما بسیار مذمت شده تا آنجا که اسرافکاران برادران شیاطین معرفی شدهاند. پس چگونه میتوان با سفرهای که بسیاری از غذای آن اسراف میشود به خدا تقرب پیدا کرد و به ثواب افطاری رسید. عیب دیگر آن است که افطاریهای سنگین، موجب کم شدن این ضیافت حسنه میگردد زیرا در وسع همه نیست که افطاریهای پرهزینه را تحمل کنند اما از ضیافتهای سبکتر هم شرم دارند. شئونات شایسته در افطاری دادن نیز آن است که اولویتها، وضعیت اقتصادی میزبان و بازتاب آن را در جامعه در نظر گرفت. افطاریهای سنگین و پرهزینه در جامعهای که وضعیت بیش از نیمی از جمعیت آن نابسامان است، میتواند بازتابی داشته باشد که علاوه بر ارتفاع ثواب و منفعت معنوی آن، موجب کدورتها و آزردگیها باشد. وقتی بسیاری از سفرههای افطاری از سادهترین غذاها نیز برخوردار نیستند و روزهداران با بی میلی و به اجبار گرسنگی بر سر آن مینشینند، انداختن سفرههایی که هزینههای میلیونی برمیدارد چگونه روح الهی داشته و مورد رضایت خداوند خواهد بود. آیا در جامعهای که بار تورم روی دوش قشر متوسط و ضعیف آن سنگینی میکند، چنین افطاریهای پرخرجی در بین اعمال مستحبی دیگری همچون رسیدگی به فقرا و ایتام، اولویت دارد .
گاهی اسراف مربوط به هدر رفتن غذا نیست بلکه به شان اقتصادی میزبان مربوط میشود. میزبان اگر ثروتمند نباشد ولی همچون ثروتمندان ضیافت نماید طبق آموزههای دینی اسراف کرده است . اما اگر توانایی داشته باشد و به جهت اکرام میهمان و تقرب به خدا در تهیه افطاری، زیاد هزینه کند و سفرهای رنگین بیاندازد، اسراف نکرده است . از امام صادق(علیهالسلام) فرمود: اگر كسى هزار درهم براى خوراكى هزینه نهد و مؤمنى از آن بخورد اسراف نباشد. (آداب معاشرت، ترجمه ج 16، بحارالانوار، ج2،293، اخبار باب ... ص 290) اما از آن جهت که سفرههای رنگین و پرهزینه که موجب شانیتهای کاذب برای میزبان میگردد، خطر افتادن مسلمانان را در دام رقابت، تفاخر و ریا تقویت میکند، باید از افراط در آن پرهیز نمود. افراط و زیادهروی، فرهنگ افطاری اسلامی را آنچنان دگرگون میسازد که هیچ رنگ و بویی از خدا و معنویت نداشته باشد این حقیقتی است که هر چند به زبان آورده نشود با حواس فطری به خوبی درک میشود لذا در چنین مجالسی بعضا خود میهمانان با حالتی تمسخرآمیز به میزبان میگویند قبول باشد! ضمنا فقط به دلیل آن که کسی ثروتمند است و از مال خودش هزینه میکند مجوز اسلامی برای ریخت و پاشهای بیش از حد دریافت نمیکند. روایت است که امام صادق (علیهالسلام) به ابان بن تغلب فرمود: به نظرت مىآید خداوند به كسى كه عطاى بسیار فرموده از این جهت است كه او نزد پروردگار، عزیز و ارزنده است. و كسى را كه از عطایاى خود محروم نموده از این جهت است كه وى نزد خداوند ذلیل و خوار است. هرگز چنین نیست. حقیقت اینست كه مال، مال خداوند است و آن را به امانت نزد شخص متمكّن سپرده است و به امانتداران اجازه داده است كه از مال خداوند در راه تأمین غذا و لباس و انتخاب همسر و تهیه مركب خود به قدر معتدل و در خور شأن خویش استفاده كنند و مازاد امانت خدا را به مسلمانان مستمند و از كار افتاده برگردانند و بدین وسیله پراكندگى آنان را جمع كنند. اگر كسى در مال خداوند این چنین مشروع و معتدل تصرف نماید آنچه را كه بهرهبردارى كرده بر وى حلال است. و اگر جز این عمل كند و بیش از اندازه در آن تصرف نماید ناروا و حرام است. سپس فرمود: اسراف نكنید كه خداوند دوستدار مسرفین نیست.(بحارالانوار، ترجمه ج 67 و 68 ج2، ص 347) برچسبها:
منتشر شده در تاریخ پنج شنبه 20 خرداد 1395برچسب:ثواب افطاری, ماه رمضان,روزه, توسط محمـــداحمـــــدوند
خوردنیها و نخوردنیهای افطار و سحری
بهتر است روزه داران توصیههای بهداشتی و تغذیهای متناسب با ایام مبارک ماه رمضان را مورد توجه قرار دهند. به گزارش مهر، پژوهشگران معتقدند رعایت یک رژیم غذایی مناسب در ماه مبارک رمضان می تواند به سلامت بیشتر شهروندان کمک کند.افطار رطب یا خرما + آب: افطار کردن با خرما سنت است و بهتر است تا شام چیز دیگری میل نشود. اما اگر خواستید چیز دیگری مصرف کنید بهتر است از شیرینی جات طبیعی مصرف کنید، مثل عسل به صورت شربت یا انگور و کشمش یا میوه های شیرین دیگر. ۱- آبی که هنگام افطار می نوشید بهتر است نه زیاد گرم باشد و نه زیاد سرد باشد (معتدل) ۲- سعی شود افطار و شام با هم مصرف نشود حداقل نیم ساعت بعد از افطار شام مصرف شود. ۳- در افطار لبنیات مثل (دوغ و ماست) مصرف نشود زیرا بسیار سرد است و برای مغز مضر بوده و چه بسا احساس کسالت به انسان دست دهد. شام ۱- حریره بادام با آرد برنج قهوه ای، که با عسل یا شیره ی انگور یا شیره خرما شیرین شده باشد. ۲- نان + پنیر +سبزی + مغز گردو + چند عدد خرما یا مقداری انگور رسیده. ۳- اکتفا به یک نوع غذای ساده که بخار پز یا آب پز شده باشد. مانند: انواع پلوها و خورش ها. ۴- می توان از غذاهای گوشتی یا غذاهای دریایی نیز در وعده شام استفاده کرد اما به مقدار کم (حداکثر ۲بار در هفته ) ۵- می توان از آش جو با کشک مرغوب استفاده کرد. می توان از انواع سوپها نیز استفاده کرد. برنج به مقدار کم – خوراک عدسی – گوشت و سبزی. سحر ۱- بهتر است در سحری از غذاهای گیاهی پخته یا خام استفاده شود. مثلا: سالاد فصل + ۲ قاشق غذا خوری جوانه گندم + لیمو ترش تازه و روغن زیتون و آن را خوب بجوید. سپس می توان مقدار کمی از غذاهای پخته گیاهی مانند پلو و خورشت گیاهی استفاده کرد. به جای گوشت درسحری می توان از قارچ استفاده کرد. ۲- مقداری میوه و مغز بادام خام یا مغز گردو و پسته و فندق و تعدادی انجیر خشک خوب جویده شود بعد ۲ لیوان آب خنک نیز میل شود. می توان در سحری چند دانه خرما یا انجیر یا میوه های دیگر نیز تناول کرد. ۳- غذاهای حاوی حبوبات، خرما، پنیر، نان گندم سبوسدار ، شیر ، ماست محلی، میوه و سبزیجات ، نیز میتوان مصرف کرد. توصیه های کلی در مورد شام و سحری ۱- در هنگام شام و سحری فقط از یک نوع غذا استفاده شود که شامل سه گروه غذایی باشد و در مصرف چند نوع غذا باهم خودداری شود. ۲- سعی شود حتما سحری میل شود، زیرا به فرموده پیامبر (ص) درآن برکت است و نیاز تغذیه ای بدن را در طول روز تامین می کند و از کاهش قند خون و از بی حوصلگی و خستگی و کاهش یادگیری جلوگیری می کند. ۳- در سحری غذاهای کم حجم مصرف شود، سعی شود غذاهای فیبردار مصرف شود. ۴- مصرف سبزیجات و میوه جات هنگام سحری و شام بسیار مناسب است و کمک به دفع سموم می کند و تشنگی در طول روز را کاهش میدهد. ۵- در شام و سحر سعی شود از آرد سبوسدار استفاده شود.(نانی که با ارد سبوسدار پخت شده باشد مانند نان سنگک) ۶- در سحری از مصرف غذاهایی مثل: کوکو سبزی، کوکو سیب زمینی، کتلت، گوشت سرخ کرده، جوجه کباب، ماهی کباب، همچنین غذاهایی که ادویه زیاد دارند خودداری شود، زیرا این غذاها موجب تشنگی می شوند. ۷- از مصرف غذاهای شیرین و چرب مثل زولبیا و بامیه در هنگام افطاری خودداری شود. ۸- مصرف غذاهای ساندویچی و سس مایونز نیز ضرر دارد و مناسب نیست. ۹- جهت احساس تشنگی کمتر می توان در پایان سحری لیموترش استفاده کرد. ۱۰- در شام و سحری از مصرف غذاهای سنگین و سرخ کرده پرهیز شود. ۱۱- بعد از مصرف سحری بلافاصله نخوابید. ۱۲- در هنگام سحری از نوشیدن چای خودداری شود زیرا مضر بوده و دفع آب بدن را زیاد می کند و موجب تشنگی می شود. برچسبها:
چرا خرما بهترین گزینه برای افطار است؟
خرما برای افطار؛ کنترل اشتها و پرخوری کارشناسان تغذیه معتقدند که بهتر است روزه داران از خرما یا کشمش برای آغاز افطار استفاده کنند؛ زیرا این دو سبب کنترل اشتها می شوند و از پُر خوری به هنگام افطار ممانعت می کنند. علاوه بر آن مصرف خرما در ماه مبارک رمضان در تنظیم قند خون بسیار مفید است، لذا توصیه می شود که در وعده افطار حتی المقدور ۵-۳ عدد خرما مصرف شود؛ اما از مصرف بیش از حد خرما نیز مانند سایر شیرینی ها پرهیز شود. مصرف خرما در افطار علاوه بر این که در روایات و احادیث به آن بسیار توصیه شده است، سبب کنترل اشتها شده و از پر خوری در افطار جلوگیری می کند. خرما همچنین موجب تنظیم قند خون و بازیابی توان ذهنی و عضلانی می شود. خرما؛ بازیابی توان مغزی و عضلانی نتایج یک تحقیق علمی نشان می دهد: خرما بهترین غذا برای روزه داران در ماه مبارک رمضان است. بر اساس نتایج تحقیقی، در ساعات پایانی روزه، قند خون کاهش پیدا می کند و بر مغز تأثیر می گذارد و سبب می شود فرد احساس کسالت و ضعف کند و از قدرت تمرکز شخص روزه دار کاسته می شود. این میوه می تواند انتخاب خوبی به جای قندهای صنعتی باشد و به دلیل اینکه قند خود را آهسته و به مرور در بدن آزاد و مواد مغذی و فیبر لازم برای بدن را تأمین می کند، می تواند در وعده های سحر و افطار ویژه بانوان شیرده و دختران و پسران روزه اولی در ماه رمضان مصرف شود همچنین کاهش قند بر حرکات جسمی نیز تأثیر می گذارد و معده تقریباً در حالت سکون قرار می گیرد و فعالیت آنزیم های دستگاه گوارشی به علت کمی مایعات در بدن به شدت کم می شود. با توجه به این موضوع بدن انسان هنگام افطاری به غذایی نیاز دارد که به سرعت هضم شود و به معده آسیب نرساند و آن را فعال کند و به سرعت مواد مورد نیاز به بدن جذب شود و به مغز و عضلات برسد تا ذهن و بدن توانایی خود را بازیابند. همه این ها با مصرف خرما امکان پذیر است و ظرف بیست دقیقه قدرت و توانایی را به شخص روزه دار بازمی گرداند. خواص و نکات تغذیه ای خرما * خرما خواص تغذیه ای متعددی دارد که از آن جمله می توان به تقویت ایمنی بدن در برابر بیماری های عفونی و غیر عفونی و جهت افزایش مقاومت بدن اشاره کرد. * خرما برای پیشگیری از افزایش فشار خون و کم خونی تاحدی موثر است و با اثرات آنتی اکسیدانی اسید معده را نیز خنثی می کند. خرما خواص تغذیه ای متعددی دارد که از آن جمله می توان به تقویت ایمنی بدن در برابر بیماری های عفونی و غیر عفونی و جهت افزایش مقاومت بدن اشاره کرد * خرما می تواند به عنوان یک میان وعده قابل حمل و ساده مورد استفاده قرار گیرد و توصیه می شود افراد عادت کنند خرما را به عنوان جایگزینی برای قند یا چای مصرف کنند. برچسبها:
«رمضان» در لغت از «رمضاء» به معناى شدت حرارت گرفته شده و به معناى سوزانيدن مى باشد. [1] چون در اين ماه گناهان انسان بخشيده مى شود، به اين ماه مبارك رمضان گفته اند. فضائل ماه رمضان
گرچه ذكر تمام فضائل ماه مبارك رمضان از حوصله اين مقال خارج است; ولى پرداختن و ذكر برخى از فضائل آن از نظر قرآن و روايات اسلامى خالى از لطف نيست. 1. برترين ماه سال
ماه مبارك رمضان به جهت نزول قرآن كريم در آن و ويژگى هاى منحصرى كه دارد در ميان ماه هاى سال قمرى برترين است; قرآن كريم مى فرمايد: «ماه رمضان ماهى است كه قرآن براى هدايت انسان ها در آن نازل شده است.» [6] 2. نزول كتب آسمانى در اين ماه
تمام كتب بزرگ آسمانى مانند: قرآن كريم، تورات، انجيل، زبور، صحف در اين ماه نازل شده است. حضرت امام صادق(عليه السلام) مى فرمايد: «كل قرآن كريم در ماه رمضان به بيت المعمور نازل شد، سپس در مدت بيست سال بر پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) و صحف ابراهيم در شب اول ماه رمضان و تورات در روز ششم ماه رمضان، انجيل در روز سيزدهم ماه رمضان و زبور در روز هيجدهم ماه رمضان نازل شد.» [8] 3. توفيق روزه
در ماه رمضان خداوند متعال توفيق روزه دارى را به بندگانش داده است; «پس هر كه ماه [رمضان] را درك كرد، بايد روزه بگيرد.» [9] برخى از فوايد و فضائل روزه:
الف. تقويت تقوا، پرهيزگارى و اخلاص; [11]
امام صادق(عليه السلام) مى فرمايد: خداوند متعال فرموده: «روزه از من است و پاداش آن را من مى دهم.» [12] ب. مانع عذاب هاى دنيوى و اخروى:
امام على(عليه السلام) مى فرمايد: «روزه روده را باريك مى كند گوشت را مى ريزد و از گرماى سوزان دوزخ دور مى گرداند.» [14] ج. آرامش روان و جسم:
روزه دارى روح و روان و قلب و دل و نيز جسم را آرامش داده و باعث سلامتى روح و تندرستى جسم مى شود. د. مانع نفوذ شيطان:
امام على(عليه السلام) به پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) عرض كرد: يا رسول الله! چه چيزى شيطان را از ما دور مى كند؟ پيامبرگرامى(صلى الله عليه وآله) فرمود: روزه چهره او را سياه مى كند و صدقه پشت او را مى شكند.» [20] هـ . مساوات بين غنى و فقير:
انسان روزه دار در هنگام گرسنگى و تشنگى، فقرا و بينوايان را ياد مى كند و در نتيجه به كمك آن ها مى شتابد. حضرت امام حسن عسگرى(عليه السلام) درباره علت وجوب روزه مى فرمايد: «تا توانگر درد گرسنگى را بچشد و در نتيجه به نيازمند كمك كند.» [21] و. احياء فضائل اخلاقى
حضرت امام رضا(عليه السلام) درباره علت وجوب روزه مى فرمايد: «تا مردم رنج گرسنگى و تشنگى را بچشند و به نيازمندى خود در آخرت پى ببرند و روزه دار بر اثر گرسنگى و تشنگى خاشع، متواضع و فروتن، مأجور، طالب رضا و ثواب خدا و عارف و صابر باشد و بدين سبب مستحق ثواب شود،... روزه موجب خوددارى از شهوات است، نيز تا روزه در دنيا نصيحت گر آنان باشد و ايشان را در راه انجام تكاليفشان رام و ورزيده كند و راهنماى آنان در رسيدن به اجر باشد و به اندازه سختى، تشنگى و گرسنگى كه نيازمندان و مستمندان در دنيا مى چشند پى ببرند و در نتيجه، حقوقى كه خداوند در دارايى هايشان واجب فرموده است، به ايشان بپردازند... .» [22] 4. وجود شب قدر در اين ماه
شب قدر از شب هايى كه برتر از هزار ماه است و فرشتگان در اين شب به اذن خدا فرود مى آيند و جميع مقدرات بندگان را در طول سال تعيين مى كنند [23] و وجود اين شب در اين ماه مبارك نعمت و موهبتى الهى بر امت پيامبر گرامى اسلام(صلى الله عليه وآله) است و مقدرات يك سال انسان ها (حيات، مرگ، رزق و...) براساس لياقت ها و زمينه هايى كه خود آنها به وجود آورده اند تعيين مى شود و انسان در چنين شبى با تفكر و تدبر مى تواند به خود آيد و اعمال يك سال خود را ارزيابى كند و با فراهم آوردن زمينه مناسب بهترين سرنوشت را براى خود رقم زند. [24] 5. بهار قرآن
نظر به اين كه قرآن كريم در ماه مبارك رمضان نازل شده و تلاوت آيات آن در اين ماه فضيلت بسيارى دارد، در روايات اسلامى، از ماه رمضان به عنوان بهار قرآن ياد شده است; چنان كه حضرت امام باقر(عليه السلام)مى فرمايد: «هر چيزى بهارى دارد و بهار قرآن ماه رمضان است.» [26] يك نكته!
بديهى است فضائل و ثواب هايى كه براى ماه مبارك رمضان و روزه دارى ذكر شده و به برخى از آن ها اشاره شد، از آنِ كسانى است كه حقيقت آن را درك كنند و به محتواى آن عمل و در گفتار و كردار به كار گيرند و به آن ها جامه عمل بپوشانند. چنان در روايات اسلامى براى روزه دارى آدابى ذكر شده و كسانى كه صرفاً تلاوت قرآن مى كنند، ولى به آيات و احكام آن عمل نمى كنند و يا آن كه از روزه دارى تنها رنج گرسنگى و تشنگى را مى كشند و بوسيله گناه، تأثير روزه را از بين مى برند و ماه مبارك رمضان و فضاى معنوى آن تأثيرى بر اشخاصى بر جاى نمى گذارد، مورد نكوهش قرار گرفته اند. پىنوشتها:
1 . مفردات الفاظ القرآن، راغب اصفهانى، ص 209، دارالكتاب العربى، بيروت. برچسبها:
|
درباره وبگاه
قال رسول الله - صلی الله علیه و آله - : لا یَزالُ النّاسُ بِخَیرٍ ما أمَرُوا بِالمَعرُوفِ و نَهَوا عَنِ المُنكَرِ و تَعاوَنُوا عَلَی البِرِّ وَ التَّقوی .
«تهذیب الأحكام، ج 6، ص 181»
رسول خدا - صلی الله علیه و آله - فرمود: مردم همیشه در خیر خواهند بود تا وقتی كه امر به معروف و نهی از منكر می كنند و در نیكی و پرهیزكاری یكدیگر را یاری می رسانند.
باعرض سلام و خیرمقدم خدمت شما بازدید کننده گرامی این محیط پایگاهی خبری - تحلیلی در مورد مسائل گوناگون اجتماعی.سیاسی.فرهنگی و علوم ارتباطات و رسانه ای می باشد.ما را در ارائه بهتر مطالب یاری بفرمایید.منتظر نظرات خوبتان هستیم.باتشکر.محمــــداحمـــــــدوند
لینک دوستان
آرشیو مطالب
نویسندگان
دیگر موارد
Alternative content |